معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مرکزی گفت: ۸۰۰ هزار هکتار پهنه معدنی جدید در استان آزاد شد.

آزادسازی ۸۰۰ هزار هکتار پهنه معدنی استان مرکزی

به گزارش قدس آنلاین، علی اکبر اسدی ۲۵ تیرماه در آیین آزادسازی پهنه‌های جدید معدنی استان مرکزی و مزایده ۸۱ معدن و محدود های معدنی استان با بیان اینکه امروز اتفاق بزرگی را در استان شاهد هستیم، اظهار کرد: امروز سه پهنه بزرگ معدنی از مجموع ۷ پهنه استان به مساحت بالغ بر ۸۰۰ هزار هکتار، آزادسازی شد.

وی با بیان اینکه اینکار در یک فرایند کاملا شفاف در حوزه اکتشاف و بهره‌برداری در حال انجام است، تصریح کرد: براساس این مزایده ۸۰۰ تا ۹۰۰ معدن فعال می شود و منابع آن به استان باز می‌گردد و در نتیجه شرایط عمرانی استان هر روز ارتقا می یابد.

 نوربخش عسگری رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان نیز در این جلسه با بیان این‌که معادن یکی از مزیت‌های نسبی استان هستند که تا امروز خیلی از آنها بهره‌برداری نشده است، گفت: فرایند مزایده که به شکل شفاف انجام شد عملا باعث اعتمادآفرینی است، اما آنچه برای استان مهم است مسئله زنجیره ارزش و ارزش افزوده حوزه معادن است و باید در این حوزه بیش از گذشته فعالیت کرده و در راستای بهره برداری بیشتر از معادن و فاصله گرفتن از خام فروشی اقدام کنیم.

در این آیین مدیرکل سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی نیز گفت: از سال ۱۳۹۵، هفت پهنه اکتشافی در استان وجود داشت که اکتشاف آنها قدری به طول انجامید و امروز رسما این پهنه ها آزاد می شود. تمامی محدوده های اکتشافی موافقت منابع طبیعی را دارند و این مهم صدور پروانه کار برای بهره بردار را ساده خواهد کرد.

علی جودکی بیان کرد: این ثبت در واقع از سوی افرادی انجام می شود که پیش از این مناطق را بررسی و بازدید کرده اند.

وی با اشاره به مزایده ۸۱ معدن و محدوده‌های معدنی در استان، تاکید کرد: شرکت پرسنل سازمان صمت استان و خانواده هایشان در این مزایده کاملا ممنوع است.

وی با بیان اینکه در استان ۷ پهنه داریم که امروز سه پهنه "آزاد ساوه شرقی و غربی و جنوب غربی شازند" در قالب پهنه های شماره ۵، ۶ و ۷ آزاد می شود، افزود: آنچه در استان متقاضی دارد معادنی با عناصر فلزی  مس، آهن، سرب، روی، طلا و نقره است. در حوزه ساوه بیشتر عناصر فلزی مانند مس و در شازند بیشتر سرب و روی مدنظر است و مزایده پهنه های یک، دو و سه نیز به زودی انجام می شود.

جودکی تصریح کرد: این مزایده حاصل یک مطالعه عمیق است، پیش از این استان نسبت به داشته‌ها و نداشته‌های خود اطلاع دقیقی نداشت ، به همین دلیل مطالعات گسترده انجام و همه محدوده های بلاتکلیف، تعیین تکلیف شد و حاصل این مطالعات انجام فاز اول مزایده ۸۱ معدن و محدوده معدنی را میسر کرد.

وی بیان کرد: این مزایده شامل ۲۶ درخواست اکتشاف، ۱۹ پروانه اکتشاف، ۵ فقره گواهی کشف و ۳۱ فقره پروانه بهره برداری می شود و بسته به توان بهره بردار و ذخیره معدن، مهلت پروانه بهره برداری از ۵ تا ۲۵ سال تعیین می شود.

جودکی با بیان اینکه یکی از ابهاماتی که همواره مطرح بوده، روند واگذاری معادن بود که امروز به صورت کاملا شفاف و در حضور رسانه ها انجام گرفت، گفت: با توجه به تقاضاهای موجود، امروز بالغ بر ۸۰۰ هزار هکتار از پهنه ها آزادسازی می شود و در این مزایده از هزار معدن عبور می کنیم، البته تا این لحظه حدود ۳۰۰ محدوده ثبت شده است و مزایده تا ۳۱ تیرماه ادامه خواهد داشت. افراد دارای صلاحیت مالی و فنی می توانند در این فرایند شرکت داشته باشند.

مدیرکل صمت استان مرکزی گفت: معدن در رشد اقتصادی کشور نقش تعیین کننده ای دارد، استان مرکزی دارای ۶۰۰ معدن است و سال گذشته ۷۰۰ میلیارد تومان حقوق دولتی از معادن وصول شد که ۱۵ درصد آن جهت جبران تخریب های صورت گرفته در محدوده معادن به استان باز می‌گردد، هم‌چنین پیگیر رفع مشکلات معادن در کمیته ها و کارگره های مختلف هستیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.