معاون امور هنری ارشاد خراسان‌ رضوی گفت: انجمن‌های هنری می‌توانند نقش واسطه‌گری را بین حاکمیت و اهالی تئاتر ایفا کنند و میدان‌دار انتقال سیاست‌ها به جامعه هدف باشند. امیدواریم انجمن‌های هنری روز به روز تقویت بشوند و جایگاه متعالی پیدا کنند.

انجمن هنرهای نمایشی واسطه میان ارشاد و اهالی تئاتر است

به گزارش قدس خراسان، چندی پیش قدس خراسان پیگیر معضلات و دغدغه‌های اهالی تئاتر بود و با چند تن از هنرمندان فعال در استان نیز به گفت‌وگو نشست. مهم‌ترین معضل عنوان شده در این گزارش‌ها، کمبود فضای گفت‌وگو و تبادل نظر بین اهالی تئاتر و مدیران فرهنگی استان بود. در این گزارش اقدام‌های اداره ارشاد خراسان ‌رضوی برای رفع این معضل را پیگیری کردیم.

معاون امور هنری اداره ارشاد خراسان ‌رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار ما بیان کرد: سالن‌های نمایش مشهد هر شب بین ۱۲ تا ۱۵ اجرا در گونه‌های مختلف، از کودک و نوجوان گرفته تا مذهبی را تجربه می‌کنند. نکته‌ای که به شهود می‌توان پیدا کرد، این است که عده‌ای جدید به فهرست تولیدکنندگان تئاتر اضافه شده‌اند و این سیر تحولی در همه رشته‌های هنری وجود دارد. در حال حاضر ما تولیدکنندگانی داریم که پیشکسوت هستند و عده‌ای هم به هر دلیلی دست به تولید نزده‌اند اما اغلب افراد هم تلاش می‌کنند تا اثری را تولید کنند.

جواد روشندل مهم‌ترین معضل تئاتر استان را نبود هماهنگی بین نسل جدید و پیشکسوتان عنوان کرد و افزود: این تحولات ایجاد شده با رشد و آگاهی لازم در سایه حضور استادان و پیشکسوتان هماهنگ نشده است. نگاه ما این است که پیشکسوتان این حوزه بهترین تکیه‌گاه و بهترین تجربه را دارند تا نسل جدید استفاده کنند و به دنبال خلق رویدادهای دیگر باشند. نمی‌گوییم نسل امروز هم مثل گذشتگان کار کنند، بلکه از تجربه آن‌ها استفاده کرده و با دانشی که برای آن تلاش می‌کنند، به رشد و تعالی تئاتر کمک کنند.

وی با اشاره به اینکه برای رفع این دغدغه تلاش‌هایی صورت گرفته، افزود: برگزاری جلسات نقد تئاتر می‌تواند به این مسیر کمک کند. برگزاری جشنواره‌ها و تبادل نظر اهالی تئاتر استان نیز تأثیر بسیار خوبی دارد و بستر مناسبی است. بحث آموزش تئاتر هم مدنظر ماست که امروزه توسط حوزه هنری، کانون‌های مساجد و اداره‌ کل هنرهای نمایشی در حال پیگیری است تا افراد علاقه‌مند به این حوزه آموزش‌های لازم را ببینند. در شهرستان‌ها هم روش همین است و با برگزاری کلاس و کارگاه دنبال این هستیم تا بتوانیم بین نسل جدید و پیشکسوتان ارتباط برقرار کنیم و فرم و محتوا را در کنار هم به سمت تعالی پیش ببریم تا آثاری درخور ایجاد شوند.

انجمن هنرهای نمایشی؛ حلقه واسطه ارشاد و اهالی تئاتر

معاون امور هنری اداره ارشاد خراسان ‌رضوی افزود: من هم معتقدم گفت‌وگو در عرصه فرهنگ مهم‌ترین رکن ارتباط است اما ارتباط، جاده‌ای دوطرفه است و افرادی که در گفت‌وگو شرکت می‌کنند، باید محورهای مشترکی را مدنظر قرار دهند و حول آن محور مشترک، یعنی وجه انسانی و تعالی‌بخش تئاتر به اشتراک برسند.

وی ادامه داد: رویکرد وزارت ارشاد بر ساماندهی، ثبت و رسمیت بخشیدن به تشکل‌های هنری از جمله انجمن هنرهای نمایشی، هنرهای تجسمی و...  است که به صورت یک تشکل حقوقی غیرثبت شده فعالیت می‌کنند. در شرایط کنونی از اعتباربخشی انجمن‌ها فاصله گرفتیم. نقش انجمن‌ها به عنوان حلقه واسطه بین متولیان و اهالی تئاتر کمرنگ شد زیرا در هر زمینه‌ای که می‌خواستند فعالیت کنند پیوستی به عنوان ثبت، مانع آن‌ها شده و موجب شد اقتصاد آن‌ها ضعیف‌تر شود و در نتیجه تمایلی به ادامه مسیر نداشته باشند.

روشندل افزود: انجمن‌ها می‌توانند نقش واسطه‌گری را بین حاکمیت و اهالی تئاتر ایفا کنند و میدان‌دار انتقال سیاست‌ها به جامعه هدف باشند. امیدواریم انجمن‌های هنری روز به روز تقویت بشوند و جایگاه متعالی پیدا کنند.

گفت‌وگوی چهره به چهره مدیران ارشاد با اهالی تئاتر ادامه دارد

معاون اداره ارشاد خراسان ‌رضوی در ادامه با اشاره به اینکه در کنار انجمن‌ها، مدیران فرهنگی نباید از برقراری گفت‌وگو با اهالی تئاتر غافل شوند گفت: این گفت‌وگوها به صورت چهره به چهره یا  تشکلی باید ادامه‌دار شود. در یک ماه گذشته نیز با مدیران سالن‌های نمایش و شورای نظارت بر نمایش و همچنین با پیشکسوتان هنرهای نمایشی استان جلساتی داشتیم و گفت‌وگو برقرار کردیم. در آینده با حضور اهالی تئاتر و مدیرکل ارشاد خراسان ‌رضوی، حول محور بانوان در تئاتر نیز جلساتی خواهیم داشت. 

وی افزود: اکنون به واسطه حضور در فضای مجازی، این گفت‌وگوها در این فضا نیز ادامه دارد. کانال‌ها و گروه‌هایی در پیام‌رسان‌ها شکل گرفته و همه مقولات فرهنگی به ویژه تئاتر مورد بررسی قرار می‌گیرد. مدیران فرهنگی هم در سطح استان در این فضا تا جایی که ممکن است پاسخگو هستند.

روشندل یکی از دلایل کاهش گفت‌وگو میان اهالی تئاتر را این گونه تشریح کرد که اگر امروز اهالی تئاتر از نبود گفت‌وگو رنج می‌برند یک دلیل آن این است که حضور تشکلی جامع برای گفت‌وگوی اصحاب نمایش کمرنگ شده است. اگر انجمن هنرهای نمایشی تقویت شود، به تریبون واحد اهالی تئاتر استان تبدیل خواهد شد. بدین ترتیب این فضای خالی بین اهالی تئاتر درخصوص نقد و مطالبه‌گری از مسئولان پر خواهد شد و تبیین رویکردها از مسیر انجمن می‌تواند مسیر درست‌تری را در پیش بگیرد.

حضور حداکثری اهالی تئاتر خراسان در انتخابات انجمن هنرهای نمایشی مهم است

وی انتخابات پیش روی انجمن هنرهای نمایشی را فرصت خوبی برای جمع شدن اهالی تئاتر عنوان کرد و افزود: اداره ارشاد استان مرجع نظارت بر انتخابات انجمن‌های نمایشی است و تمام تلاشمان این است که شرایط حضور حداکثری افراد را فراهم کنیم. این اتفاق موفقیت بیشتری را در بحث مطالبه‌گریِ بحق هنرمندان به دنبال خواهد داشت.

روشندل افزود: ما در استان ۴۳ گروه نمایشی ثبت شده داریم که اگر به طور میانگین از هر گروه پنج نفر در انتخابات حضور داشته باشند، ظرفیت بسیار خوبی ایجاد می‌شود. به نظرم زمان خوبی است تا کسانی که دغدغه رشد تئاتر را دارند، برای رفع بخشی از خواسته‌هایشان با انجمن همراه شوند. اگر اهالی تئاتر همراهی و همگرایی داشته باشند، این قشر تقویت خواهد شد.

می‌توان گفت تئاتر مشهد این روزها دوران خوبی را سپری می‌کند و پس از کرونا به رونق سابق بازگشته است. آنچه می‌تواند این روزهای خوب را تثبیت و تقویت کند، پای گفت‌وگو نشستن با اهالی تئاتر برای رفع معضلات و دغدغه این افراد از سوی مدیران فرهنگی و متولیان امر است.

خبرنگار: محدثه مودی

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.