رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا با تاکید بر اینکه افزایش دمای روزهای اخیر مطابق با گرمایش نرمال جهانی است، اظهار کرد: انتظار داریم دمای هوا در تابستان بین نیم تا یک درجه سلسیوس در نقاط مختلف نسبت به بیش از دمای میانگین ۳۰سال افزایش یابد.

افزایش گرمای تابستان امسال چقدر طبیعی است؟

بر اساس داده‌های سازمان هواشناسی کشور تمام ۳۱ استان کشور در کمتر از یک ماه اخیر با افزایش دما مواجه بوده‌اند که بیشترین افزایش دما با میزان ۱.۸ درجه سلسیوس در کرمان و کمترین افزایش با ۰.۱ درجه در کهگیلویه و بویر احمد رخ داده است. چشم‌انداز مدل‌های پیش‌بینی بلندمدت نیز نشان می‌دهد که میانگین دمای هوای کشور در تابستان امسال بالاتر از نرمال خواهد بود. از ابتدای تابستان نیز افزایش دما رشد چشمگیری داشته است.

صادق ضیاییان درباره افزایش دمای تابستانی اظهار کرد: با توجه به اینکه در فصل تابستان هستیم، نباید انتظار خنک داشتن هوا را داشته باشیم البته تجربه نوسانات دمایی طی روزهای مختلف طبیعی است. به‌طور مثال طی چند روز آینده بیش از اینکه افزایش دما داشته باشیم، کاهش دما پیش‌بینی می‌شود. این کاهش دما به‌گونه‌ای نیست که هوا خنک شود اما نسبت به دمایی که هم‌اکنون داریم کمی کاهش می‌یابد البته این کاهش دما بیشتر در نیمه‌ شمالی کشور رخ می‌دهد.

وی ادامه داد: فردا( ۲۶ تیر) نسبت به امروز در نیمه شمالی کشور بین ۱ تا ۴ درجه کاهش دما رخ خواهد داد. صبح سه‌شنبه(۲۷ تیر) نیز در بیشتر نقاط کشور به ویژه در نیمه شمالی کمی کاهش دما پیش‌بینی می‌شود. روز چهارشنبه ( ۲۸ تیر) تغییر دمایی خاصی وجود نخواهد داشت اما برای روز پنجشنبه ( ۲۹تیر) افزایش دما پیش‌بینی می‌شود.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا با تاکید بر اینکه نوسانات دمایی در این فصل بسیار طبیعی است، خاطرنشان کرد: هنجار یعنی آنچه که در میانگین بلندمدت ( بازه زمانی ۳۰ ساله) ثبت شده باشد و هر آنچه که با این میانگین تفاوت داشته باشد بی‌هنجاری محسوب می‌شود که در برخی مواقع میزان آن زیاد و گاهی کم است.

ضیاییان در پایان با تاکید بر اینکه نمی‌توان میزان افزایش دمای بیشینه در تابستان را پیش‌بینی کرد، گفت: افزایش دمای روزهای اخیر مطابق با میزان نرمال جهانی است و بی‌هنجاری دمایی محسوب نمی‌شود اما به‌طور کلی انتظار داریم دمای هوا در تابستان بین نیم تا یک درجه سلسیوس در نقاط مختلف نسبت به بیش از دمای میانگین ۳۰سال افزایش یابد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.