مدیرکل انتقال خون خراسان شمالی از کمبود شدید تخت‌های خونگیری در بجنورد خبر داد.

کمبود شدید تخت‌های خونگیری در بجنورد

به گزارش قدس انلاین، دکتر هادی نوری  اظهار کرد: به رغم افزایش تعداد جمعیت و تخت های بیمارستانی در خراسان شمالی، تعداد تخت های خونگیری در این استان به خصوص در بجنورد افزایش نیافته است.

وی تاکید کرد: خونگیری از اهداکنندگان خون انجام می شود اما این کمبود موجب شده تا مدت زمان انتظار اهداکنندگان برای اهدای خون بالا رود و موجب نارضایتی آن ها می شود.

نوری با اشاره به اینکه در خراسان شمالی ۲۰ تخت خون گیری وجود دارد، گفت: از این تعداد ۱۰ تخت در مرکز خونگیری بجنورد، ۴ تخت در اسفراین و ۶ تخت نیز در شیروان وجود دارد.

به گفته وی از ۱۰ تخت خونگیری موجود در مرکز خونگیری بجنورد، ۶ تخت ویژه آقایان، ۲ تخت ویژه بانوان و ۲ تخت نیز ویژه گرفتن پلاکت است.

این مقام مسئول افزود: اما برای حل این مشکل به دنبال راه اندازی مرکز جامع اهدا در بجنورد هستیم که برای تجهیز آن ۲.۵ تا ۳ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

وی ادامه داد: قرار بر این است تا این مرکز به ۱۰ تخت تجهیز شود که تعداد تخت های خونگیری در بجنورد به ۲۰ تخت خواهد رسید و بخشی از نیاز این شهر را پاسخ خواهد داد اما بازهم با کمبود مواجه هستیم.

مدیرکل انتقال خون خراسان شمالی بیان کرد: با راه اندازی مرکز جامع اهدا بخش های خونگیری آقایان، بانوان و گرفتن پلاکت از یکدیگر جدا خواهند شد.

وی گفت: علاوه بر آن با تجهیز اتوبوس های سیار و آغاز فعالیت آن ها نیز تا حدودی از حجم این مشکلات کاسته می شود، بطوریکه دو اتوبوس مذکور از محل سفر رئیس جمهور به خراسان شمالی اختصاص یافته و در حال تجهیز آن هستیم.

نوری بیان کرد: در سال گذشته برای اختصاص این دو اتوبوس، مبلغ ۲۰ میلیارد تومان در سفر ریاست جمهوری به استان اختصاص داده شده بود.

وی گفت: با آغاز بکار این دو دستگاه اتوبوس علاوه بر اینکه می توان در شهرستان هایی همچون راز و جرگلان و گرمه و جاجرم خدمت داد، می توان از تخت های ثابت آن نیز به هنگام نیاز استفاده کرد.

مدیرکل انتقال خون خراسان شمالی در ادامه با اشاره به اینکه در ۳ ماه نخست امسال ۹۲۲۵ نفر برای اهدای خون به مراکز خونگیری استان مراجعه کرده اند، گفت: از این تعداد ۷۴۵۶ نفر موفق به اهدای خون خود شده اند.

نوری تعداد اهداکنندگان زن در سال جاری را ۷۰۰ نفر اعلام کرد و افزود: این تعداد نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۴ درصد رشد داشته است.

به گفته وی از تعداد اهداکنندگان سال جاری، یک هزار و ۵۰۹ نفر برای اولین بار خون خود را اهدا کرده اند.

این مقام مسئول با اشاره به آمار مقایسه ای نیز بیان کرد: تعداد مراجعات انجام شده برای اهدای خون در ۳ ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۱.۸۱ درصد، اهدای خون ۱۶.۳۹ درصد و اهداکنندگان بار اولی نیز ۴ درصد رشد داشته است.

وی ادامه داد: طی سه ماه نخست امسال ۳۸۵۰ واحد خون از این استان به سیستان و بلوچستان ارسال شده که این میزان در مدت مشابه سال گذشته ۲۹۱۰ واحد خون بوده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.