کارشناسان می گویند این کارمند بازنشسته حوزه فناوری اطلاعات به لطف همراهی سگش و ترکیبی از شانس و مهارت از این مخمصه جان سالم به در برد.

چگونه مرد استرالیایی پس از دو ماه از میان اقیانوس نجات پیدا کرد؟

به گزارش قدس آنلاین، یک ملوان استرالیایی پس از ماه ها زنده ماندن با آب باران و ماهی خام، در داستانی خارق العاده از استقامت که به فیلم سینمایی دور افتاده (Cast Away) تشبیه شده است، در وسط اقیانوس آرام نجات یافته است.

«تیم شادوک» و سگش «بِلا» پس از دو ماه سرگردانی نجات یافتند. او در ماه آوریل با قایق دوبدنه خود از سواحل مکزیک حرکت کرده بود و قصد داشت به سمت پلی‌نزی فرانسه، هزاران کیلومتر به سمت غرب، حرکت کند. اما چند هفته پس از آغاز سفر، یک طوفان سهمگین وسایل الکترونیکی او را از بین برد. شادوک ۵۱ ساله، با صید و خوردن ماهی های خام، جمع آوری آب باران و پناه گرفتن از خورشید در داخل قایقش، توانست زنده بماند. او در نهایت توسط یک هلیکوپتر که با یک کشتی صید ماهی تن در حال عملیات مشترک بود شناسایی شد و پس از دو ماه دوری از خشکی نجات یافت.

هنگامی که شادوک که اهل سیدنی است پیدا شد، چهره اش شبیه شخصیت تام هنکس در فیلم پرفروش فیلم دور افتاده محصول سال ۲۰۰۰ بود. او ریش بسیار بلند و پرپشتی داشت و دو کلاه بر سر داشت تا با آن بتواند جلوی آفتاب را بگیرد. فیلم لحظه نجات او و سوال امدادگر از وی که نامش چیست که جواب می دهد «من تیم شاروک و اهل استرالیا هستم.» بسیار پر بازدید شده است. سپس او و سگش را سوار کشتی ماهیگیری کردند و تحت مراقبت های پزشکی قرار دادند.

چگونه مرد استرالیایی پس از دو ماه از میان اقیانوس نجات پیدا کرد؟

او در مصاحبه با شبکه ۹News استرالیا گفت: «من در دریا از یک آزمایش بسیار سخت گذشتم. من فقط به استراحت و غذای خوب نیاز دارم زیرا مدت طولانی در دریا تنها بودم. اما با همه این ها در شرایط سلامت بسیار خوبی هستم.»

یک کارشناس حوزه بقای اقیانوس نیز تاکید کرد که شادوک علیرغم مصیبت های چند هفته ای که از سر گذرانده در وضعیت بدنی بسیار خوبی قرار دارد. پروفسور مایک تیپتون می گوید: «نجات او ترکیبی از شانس و مهارت است. او می دانست که باید در طول گرمای روز از خود محافظت کند زیرا آخرین چیزی که در موقع کم‌آبی بدن می‌خواهید این است که عرق کنید.»

گفته می شود امکان برخورد کشتی صید ترال و هلیکوپترش به قایق او در وسط اقیانوس شبیه به یافتن یک «سوزن در انبار کاه» بوده است. تیپتون همچنین اضافه می کند: «مردم باید بدانند که قایق او چقدر کوچک و اقیانوس آرام چقدر وسیع است. احتمال اینکه کسی در چنین شرایطی پیدا شود بسیار اندک است.»

پروفسور تیپتون این داستان را به یک نسخه واقعی از فیلم دور افتاده تشبیه و تاکید کرد همراهی سگ او یعنی بلا برای شادوک کمک بزرگی به نجات وی بوده است. او اضافه می کند: «من فکر می کنم که حضور چنین حیوانی در کنار انسان ممکن است تفاوت را ایجاد کند. شما در چنین شرایطی هر روز باید برای زنده ماندن بجنگید و باید نگرش ذهنی بسیار مثبتی داشته باشید تا از این نوع شرایط سخت عبور کنید و تسلیم نشوید.»

چگونه مرد استرالیایی پس از دو ماه از میان اقیانوس نجات پیدا کرد؟

«در چنین موقعیت ظاهراً ناامیدکننده ای، نقش انضباط ذهنی بسیار کلیدی خواهد بود. داشتن برنامه، جیره بندی آب و غذا، اصلی ترین عوامل بقا در چنین شرایطی است. فقط تصور کنید که انسان در چنین شرایطی در شب میان اقیانوس تاریک چقدر تنها خواهد بود.»

شادوک قبل از بازنشستگی در صنعت IT کار می کرد و پس از آن به سراغ پیاده روی و قایقرانی های طولانی مدت رفت. دوستانش می گویند او همیشه به دنبال یک چالش جدید بود و وقتی حوصله اش سر می رود دوست دارد کارهای جدید انجام دهد.

بیست سال پیش تشخیص داده شد که او سرطان روده دارد. او موفق شد با دوره‌هایی شبیه به روزه‌داری و رژیم غذایی خام این بیماری را شکست دهد، شرایطی که بی شباهت به رژیمی که در طول هفته‌های گم شدن در دریا از آن جان سالم به در برد نبود. او می گوید: «زمانی که سلامتی من در مرحله بحرانی بود، زندگی من با چیزی نخوردن در مقاطع بلندی از روز، آب میوه و اسموتی های زیاد همراه بود. به یاد می‌آورم که در یک مرحله، بیش از سه ماه را فقط آب سبزیجات سبز مصرف می کردم.»

منبع: تلگراف

مترجم: امیرمحمد سلطانپور

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.