سریال نمایش خانگی «قهوه ترک» با موضوع مصائب مهاجرت اگرچه آغاز نسبتاً گیج‌کننده و پرابهامی داشت اما در میانه راه با پیدا شدن سروکله «پرهام» و عیان شدن چهره «دانیال آذین» در حال گره‌گشایی است و سرنخ آن بی‌ارتباط با گذشته ترانه و خطای پرستاری‌اش نیست.

این درام اجتماعی به کارگردانی علیرضا امینی و نویسندگی محمد رضایی راد بر اساس طرحی از نغمه ثمینی و محمد رضایی راد ساخته شده است که چهارشنبه هر هفته پس از بسته شدن پرونده سریال دیدنی «پوست شیر» از شبکه اینترنتی «فیلم‌نت» پخش می‌شود. فیلم‌نامه اثر از اوج و فرودهای خوبی برخوردار است که نشان از توانایی نویسنده آن دارد. ثمینی پیش از این در «شهرزاد» نشان داد قصه‌پرداز خوبی است و حالا در «قهوه ترک» معماهای داستانش یکی پس از دیگری در حال رمزگشایی است.

قصه سریال درباره زندگی دو خواهر دوقلو به نام‌های ترانه و طنین است که روحیات و اهداف متفاوتی دارند. طنین دختری آرام و منطقی است و در برابر او ترانه بی‌پروا و سرکش.

قصه از جایی شروع می‌شود که ترانه در فضای مجازی با پسری به نام پرهام آشنا می‌شود. او که پرستار است به خاطر قصور در حین درمان، کارش را از دست می‌دهد و با یک گروه موسیقی خیابانی همکاری می‌کند. پرهام بذر رؤیایی را در دل ترانه می‌کارد که برای رسیدن به آن، پا در مسیری سخت و تاریک می‌گذارد. ترانه برای رسیدن به پرهام، قاچاقی از مرز زمینی وارد ترکیه می‌شود و قصد دارد پس از آن به آلمان برود اما ورق برمی‌گردد و اتفاق‌های دیگری رخ می‌دهد.

بی‌خبری ترانه از پرهام، مرد دیگری را وارد زندگی او می‌کند که به ظاهر، اتفاقی با او آشنا می‌شود اما این اتفاق براساس نقشه‌ای از پیش تعیین شده است و چت میان ترانه و پرهام، چهره مرد پررمز و راز قصه را که در قامت فرشته نجات سر راه ترانه قرار گرفته برای مخاطب عیان می‌کند. در قسمت اخیر این سریال، گره مهمی از قصه باز می‌شود که تماشاگران را برای پیگیری قسمت‌های بعدی مشتاق‌تر می‌کند.

* کلونی ستاره‌های شبکه نمایش خانگی

«سارا رسول‌زاده» پس از بازی خوبی که در سریال «نجلا» داشت به گروه بازیگران سریال «خون سرد» پیوست و حالا نقشی چالش‌برانگیز را در «قهوه ترک» ایفا می‌کند. او دو نقش متفاوت را با شخصیت‌های ترانه و طنین بازی می‌کند که روحیات و ویژگی‌های اخلاقی متفاوت و متضادی دارند، گاهی در قامت دختری جسور و بی‌فکر ظاهر می‌شود و گاهی به شکل دختری معقول و دلسوز. سارا رسول‌زاده از پس هر دو نقش به خوبی برآمده است و لجاجت‌ها و خودخواهی‌های ترانه را در مقابل صبوری‌ها و مهربانی‌های طنین به درستی نشان می‌دهد اما نقطه قوت سریال، بازیگران مرد آن هستند که ترکیبی از ستاره‌های این روزهای شبکه نمایش خانگی را تشکیل می‌دهند و در نقش‌های متفاوتی ظاهر شده‌اند. حامد بهداد در نقش «دانیال آذین» که خود را عاشقی نگران جا زده یا امیر جعفری که یک قاچاقچی انسان است اما رازهای مگوی زیادی دارد تا امیر نوروزی که در نقش یک پاکستانی داعشی ظاهر شده و گریم متفاوتی دارد و مجتبی پیرزاده که با ورود شخصیت «پرهام» به قصه انتظار می‌رود شاهد نقش‌آفرینی متفاوتی از او باشیم.

این سریال از ترکیب بازیگران خوب و توانمندی بهره برده است که هر کدام رازهای مگو و شخصیت‌های مبهمی دارند و شاید یکی از روترین شخصیت‌های سریال «ترانه» باشد که تلاش دارد خودش را دختری مستقل، باهوش و قوی نشان دهد اما گاهی دست به کارهایی می‌زند که نشان از ساده‌لوحی او دارد.

* مواجهه با واقعیت‌های یک موقعیت

قصه سریال، ماجرایی دور از شرایط جامعه نیست. آرزوی مهاجرت برای رسیدن به رؤیاهای دست نیافتنی در میان نسل جوان، روز به روز بیشتر می‌شود و تصویر رؤیایی و بی‌عیب و نقصی که از مهاجرت در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود، بر طبل این اشتیاق می‌کوبد اما همه قصه مهاجرت به چند عکس با مکان‌های گردشگری کشورهای مقصد خلاصه نمی‌شود، پشت این عکس‌های خوش‌ رنگ و لعاب، تلی از رنج و غم خوابیده که کمتر نشان داده می‌شود، مهم‌ترین حفره این خندق هم، تنهایی و غربت است که با هیچ خاکی جز خاک وطن پر نمی‌شود.

«قهوه ترک» روی دیگر مهاجرت را نشان می‌دهد، وقتی ترانه پس از چند روز زندگی رؤیایی -در حد خوشگذرانی سفری چند روزه- با واقعیت‌های ترک وطن روبه‌رو می‌شود. بی‌پولی، بی‌پناهی، ناامنی، بلاتکلیفی، دلتنگی و تنهایی واقعیت‌هایی هستند که شخصیت اصلی سریال با مهاجرت غیرقانونی، بدترین مسیر رسیدن به رؤیاهایش را انتخاب کرده است.

ناسازگاری و چالش‌هایی که ترانه با پدرش دارد، شرایط او را برای فرار از خانه و پناه بردن به بهشتی ناپیدا تشدید کرده است. سفر او به ترکیه علاوه بر مشکلات شخصی که در رابطه‌اش با پرهام به وجود آورده، ترانه را در دام گروه افراطی داعش هم گرفتار می‌کند. «قهوه ترک» برای مهیج کردن داستانش، روایتگر تحرکات داعش در ترکیه در سال 2016 است. ترانه دختری است که از جریانات مهم خاورمیانه در آن مقطع زمانی بی‌خبر است و اسیر گرداب این جریان فکری تندرو می‌شود.

علیرضا امینی در قامت کارگردان سریال پس از فیلم‌های موفق «استشهادی برای خدا» و «هفت دقیقه تا پاییز» در نخستین قدم سریال سازی‌اش، فیلم‌نامه‌ای چفت و بست‌دار را کارگردانی کرده که پیش‌بینی می‌شود در کارنامه فیلم‌سازی او، قدم رو به جلویی باشد.

باید منتظر ماند و دید گره‌های کور قصه چطور باز می‌شوند و ترانه که ناخواسته در بند گروه‌ها و آدم‌های خطرناکی گرفتار شده، چطور از این وضعیت رهایی می‌یابد.

با وجود اینکه بخش اعظمی از سریال در ترکیه می‌گذرد و از بازیگران ترک هم استفاده شده اما قصه موازی دیگری هم با ماجراهای «طنین» در ایران روایت می‌شود که بی‌ارتباط با ماجراهای «ترانه» در ترکیه نیست. باید دید فیلم‌نامه‌نویس و کارگردان اثر، چه توازن و ارتباط منطقی و روایی میان خرده روایت‌های مهیج این سریال ایجاد می‌کنند و مخاطب مشتاق سریال را با اتفاقات محیرالعقول در قسمت‌های بعد، دلسرد نمی‌کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.