مدیرعامل سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی از صادرات مجدد ۲۷ هزار تن ذرت غیرمنطبق با استاندارد به خارج کشور خبر داد.

جزئیات صادرات مجدد ۲۷ هزار تن ذرت غیرمنطبق با استاندارد

به گزارش قدس آنلاین، سیدعبدالمجید اجتهادی در مورد گزارش‌هایی مبنی بر تعیین‌تکلیف ذرت‌های آلوده یا اصطلاحاً غیرمنطبق با استاندارد در گمرکات کشور، گفت: بخشی از ذرت‌های غیرمنطبق با استاندارد به میزان ۲۷ هزار تن ذرت در گمرک خوزستان نامنطبق بود که توسط مراجع قانونی به عنوان محموله آلوده تشخیص داده شده بود که فروش آن به شرط صادرات مجدد به خارج کشور بود. برای ذرت‌های نامنطبق تأییدیه گمرک گرفته شد و این محموله طی چند مرحله کلاً از کشور خارج شد، چون حکم قضایی فروش به شرط صادرات به خارج کشور بوده است.

به گفته وی، بخشی از ذرت‌های نامنطبق با استاندارد برای مصرف ثانویه و تبدیل آن به محصولات دیگر مانند الکل صنعتی استفاده می‌شود، اما فروش محموله ذرت خوزستان به شرط صادرات بود که طی چند فقره حواله در تاریخ‌های ۶ و ۲۲ تیرماه و همچنین یک محموله در ۲۰ دی‌ماه ۱۴۰۱ و آخرین محموله آن در ۳ بهمن ۱۴۰۱ توسط کشتی‌ها بارگیری و از کشور صادرات مجدد شد.

مدیرعامل سازمان جمع‌آوری اموال تملیکی همچنین در مورد محموله غلات فاسد شده در گمرکات امیرآباد که مورد اشاره رئیس قوه قضائیه بود، گفت: در بندر امیرآباد مازندران ۶ هزار تن گندم خوراکی به صورت متروکه مانده بود که براساس حکم حاکم شرع مجوز فروش آن صادر شد. در این زمینه با اداره غلات مازندران هماهنگی و قراردادی منعقد شد که این گندم‌ها را به اداره غلات بفروشیم، چون طبق قانون همه گندم‌ها باید به اداره غلات داده شود.

وی گفت: ۶ هزار تن گندم متروکه در گمرک امیرآباد در مرحله تفاهم‌نامه و تحویل کالا از سوی اموال تملیکی به شرکت غله و خدمات بازرگانی قرار دارد.

مدیرعامل سازمان جمع‌آوری اموال تملیکی همچنین ادامه داد: در بندر امیرآباد ۹۳ تن جو دامی نیز متروکه شده است که حکم حاکم شرع گرفته و باید برای فروش آن استعلام سلامت محموله گرفته شود و بعد  از جواب استعلام، مجوز فروش این محموله را صادر می‌کنیم.

اجتهادی در مورد ذرت‌های آلوده شده در گمرک امیرآباد که مورد اشاره رئیس قوه قضائیه بود، گفت: ۳ هزار تن ذرت فاسد شده در بندر امیرآباد بود که اصطلاحا نامنطبق با استاندارد بود و طبق حکم قضایی، به شرط تبدیل شدن این محموله به الکل صنعتی، مزایده آن به صورت فوق‌العاده با شماره ۵۷۹ برگزار شد و شرکت‌هایی که دارای صلاحیت هستند و تکنولوژی تبدیل ذرت آلوده به الکل صنعتی مورد استفاده در صنعت و نه ا لکل طبی را دارند، می‌توانند در این مزایده شرکت کنند.

وی گفت: همه ۳ هزار تن ذرت آلوده بندر امیرآباد در مرحله مزایده قرار دارد و هم‌اکنون مزایده ۵۷۹ در جریان است. به زودی این محموله ۳ هزار تنی ذرت غیرمنطبق به فروش می‌رسد و بعد از اینکه شرکت برنده در مزایده مشخص شد، محموله با نظر کارشناسان ترخیص و هزینه آن به حساب دولت واریز می‌شود و ذرت‌های آلوده تبدیل به الکل صنعتی می‌شود.

وی تأکید کرد: همه محموله‌های غیرمنطبق با استاندارد در گمرک مازندران تعیین تکلیف شده است.

به گزارش فارس، بعد از بازدید چند هفته قبل غلامحسین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضائیه از بندر امیرآباد مازندران با محموله‌ای از ذرت‌های آلوده شده برخورد شد که بوی متعفنی از آن متصاعد می‌شد و رئیس قوه قضائیه اعلام کرد در شرایطی که مرغداران کشور نیاز به دان مرغ و ذرت دامی داشتند، عده‌ای این محموله‌ها را در انبارهای تقریبا رایگان منطقه آزاد دپو کرده و بعد از اینکه محموله فاسد شده است، مجبوریم با حکم دادگاه آن را تعیین تکلیف کنیم .

ذرت‌های فاسد شده در نهایت با حکم مقام قضایی برای مصارف صنعتی در فرآیند مزایده و فروش قرار گرفت.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.