مشاور معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، از اجرای آزمایشی طرح نظام دوری در کشور از مهر امسال در صورت تصویب آن از سوی شورای عالی آموزش و پرورش خبر داد و گفت: این طرح به صورت محدود و فقط در برخی از مدارس استان ها اجرا می شود.

مشاور معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش خبر داد: اجرای آزمایشی طرح نظام دوری از مهر امسال

علیرضا حسین زاده، در گفت و گو با قدس آنلاین، در تشریح طرح نظام دوری و اهداف آن گفت: نظام دوری، مدلی از آموزش است که  بر اساس شرایط و امکانات مدرسه یا فضایی که بر فضای درونی و بیرونی مدرسه حاکم است معلم و دانش آموزان  یک کلاس حداقل برای دو سال یا بیشتر با یکدیگر می مانند. مثلاً  معلمی که پایه اول را تدریس کرد  به همراه دانش آموزانش وارد پایه دوم می شود و به شروع به تدریس آن ها می کند و این حالت تا پایان پایه سوم تحصیلی ادامه خواهد داشت. یعنی معلم و دانش آموزان  پایه اول ابتدایی در پایه دوم و سوم ابتدایی از همدیگر جدا نمی شوند.

وی با اشاره به این که در بیشتر نظام های آموزشی دنیا  نظام دوری در دوره ابتدایی و آنهم غالبا در سه پایه نخست  آن اجرایی می شود، افزود: در واقع  دوره آموزش ابتدایی را به  دو دوره سه ساله  تقسیم می کنند و معمولا هم نظام دوری  را برای  دوره اول اجرا می کنند. چون نتایج اجرای آزمایشی آن برای دوره سه ساله دوم ابتدایی مثبت نبوده است. به همین خاطر در ایران نیز نظام دوری را فقط برای پایه های اول، دوم و سوم ابتدایی اجرایی می کنیم.

وی با بیان این که در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، نظام دوری تعریف شده است، در خصوص ضرورت اجرای نظام دوری در کشور گفت: توزیع  نیروی انسانی در  دوره آموزش متوسطه اول  و دوم بر اساس درس است یعنی یک معلم  ریاضیات را تدریس می کند و معلم دیگر تاریخ را تدریس می کند. اما توزیع نیروی انسانی در دوره آموزش ابتدایی  بر اساس کلاس است یعنی در پایه اول آموزشی،  یک معلم همه دروس را تدریس می کند وهمین طوریک معلم  پایه دوم  را تدریس می کند و...  دلیل این موضوع  هم این است که در سنین پایین تر ارتباط عاطفی  بین معلم و دانش آموز هم دارای اهمیت بیشتری است و هم شدت بیشتری دارد. به همین خاطر برقراری ارتباط چند معلم با یک دانش آموز مثلاً درپایه دوم دبستان در هیچ اصول روانشناسی توصیه نشده است. چون چنین اقدامی  دانش آموز ابتدایی را دچار دوگانگی می کند.  در واقع توصیه اصول رونشناسی بر این است که آموزش به دانش آموز در سنین پایین با یک معلم انجام شود.حالا اگر این مدل آموزشی به سه پایه اول ابتدایی توسعه پیدا کند ارتباط عاطفی بین معلم و دانش آموز بهتر برقرار می شود و این گونه یکی از مشکلات ما در دوره ابتدایی بر طرف  یا کمتر خواهد شد. چون دانش آموزان در این دوره هم آسیب پذیر تر هستند و هم نیازهای عاطفی متفاوت تری دارند. و هرچه معلم شناخت بیشتری از دانش آموز و خانواده اش داشته باشد به همان اندازه  ارتباط عاطفی عمیق تری بین شان شکل می گیرد  و کمتر به ساحت عاطفی دانش آموز آسیب وارد می شود.

وی در همین زمینه افزود:  البته نظام دوری معایبی هم دارد مثلا اگر از بد حاثه  نصیب دانش آموزی معلم کم تجربه  شود  در این حالت به جای این که دانش آموز  یک سال را از دست بدهد سه سال را از دست می دهد.  و این هم عیب کمی نیست. بنابراین در این طرح حتما باید از معلمان مجربی استفاده شود تا به فرایند تحصیلی  دانش آموز آسیبی وارد نشود.

حسین زاده، ادامه داد: در مجموع طرح  نظام  دوری، دارای معایب  و محاسن فراوانی است اما بر اساس ارزیابی های کارشناسان محاسن آن بیشتر است. به همین خاطر معمولاً اجرای نظام دوری توصیه می شود اما چون  اجرای آن شرایط و ویژگی خاصی دارد قابل استقرار یا عملیاتی شدن  در همه مدارس ابتدایی کشور نیست.

وی در پاسخ به این که تشخیص مدارس دارای شرایط لازم برای اجرای طرح یاد شده با کدام مرجع است، گفت: طبعا این کار از سوی آموزش و پرورش منطقه و باهماهنگی مدیران مدارس انجام می گیرد.  البته شاید مرجع تشخیص یا تصمیم گیری در اینجا چندان مهم نباشد بلکه مهم تعریف شرایط باشد.

 حسین زاده،  ثبات حضور دانش آموزان و معلمان  به مدت سه سال  در یک مدرسه  را مهمترین شرط اجرای طرح یاد شده عنوان کرد و گفت:در واقع معلمان و دانش آموزان نباید خیلی به مدارس دیگر منتقل شوند.

وی در خصوص زمان اجرای طرح نظام دوری گفت:  این طرح تهیه  شده و برای بررسی و تصویب به شورای عالی آموزش  و پرورش ارجاع شده است. بنابراین اگر مشکل خاصی پیش نیاید و از سوی این شورا تصویب شود به صورت آزمایشی آنرا از مهر ۱۴۰۲ در تعداد محدودی از مدارس در نقاط مختلف کشور اجرا می کنیم. در غیر این صورت اجرا آن به سال تحصیلی۱۴۰۳ موکول خواهد شد.

منبع: قدس آنلاین

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.