یک بانوی صنعتگر یزدی فعال در تولید روغن خوراکی گفت: با وجود پیگیری‌های ۲ ساله برای دریافت تسهیلات جهت به روز کردن ماشین‌آلات و طرح توسعه واحد، بانک عامل همراهی نمی‌کند.

انتطار ۲ ساله صنعتگر یزدی برای دریافت تسهیلات بانکی

به گزارش قدس انلاین، مریم نیک طبع روز شنبه در جمع خبرنگاران افزود: این تسهیلات مصوبه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان است اما بانک عامل همراهی لازم را در این زمینه نداشته است.

وی اظهار کرد: میزان تسهیلات مصوبه شده در ۲ سال گذشته حدود ۱۶ میلیارد تومان بود اکنون با توجه به افزایش نرخ ارز و گران شدن تجهیزات بین ۵۰ تا ۷۵ میلیارد تومان نیاز است که اگر این میزان تسهیلات مهیا شود برای ۳۰ تا ۵۰ نفر اشتغال ایجاد می شود.

این فعال صنعتی ادامه داد: برای طرح توسعه این واحد صنعتی، بخش ها و زیرساخت های آن آماده شده است اما منتظر تسهیلات هستیم که نسبت به خرید تجهیزات آن اقدام کنیم ، معتقدیم یک واحد صنعتی نیاز به پشتوانه مالی دارد تا بتواند چرخ تولید را نگه دارد.

نیک طبع اضافه کرد: تسهیلات اگر به واحدهای صنعتی داده نشود عملا واحد دچار مشکل می شود و طولی نمی کشد که چرخه های آن متوقف می گردد بنابر این انتطار است که بانک ها و مسوولان در این زمینه واحدهای صنعتی را همراهی کنند.

وی طول عمر تجهیزات و ماشین آلات یک واحد صنعتی در یک شرایط مطلوب را حدود ۱۳ سال بیان کرد و گفت: این دستگاهها خود بخود مستهلک و فرسوده می شوند که باید آنها را به روز کرد که این امر نیاز به تسهیلات دارد زیرا سرمایه دار اگر بخواهد سرمایه در گردش واحد را صرف این کار کند با مشکل روبرو می شود و دیگر قادر به تامین مواد اولیه خود نیست.

نیک طبع با بیان اینکه این واحد تولیدی تاکنون از ارز ترجیحی یا دیگر حمایت‌های دولتی برخوردار نشده و روغن خام را با نرخ آزاد تامین می کند ادامه داد: قانون منع صادرات روغن حتی در مورد این واحد که هیچگاه از حمایت های دولتی برخوردار نبوده نیز اعمال می‌شود و روغن باکیفیت این واحد که تا قبل از ابلاغ این قانون تنها صادرات روغن کشور به اتحادیه اروپا بود و می‌تواند ارزآوری برای کشور داشته باشد، اکنون صادر نمی شود.

وی اضافه کرد: انتظار است که بخشی از تولیدات ما صادر شود تا بتوانیم درآمدزایی داشته باشیم و علی رغم اینکه درخواست بسیار زیادی از کشورهای مختلف به دلیل کیفیت بالای تولیدات داریم اما مجوز صادرات به ما داده نشده است.

موسس این واحد تولید روغن نیز هم گفت: این واحد در سال ۸۹ با سرمایه گذاری ۸۰۰ میلیون تومان در زمینی به وسعت سه هزار متر مربع با هفت نیرو فعالیت خود را شروع کرد ، و اکنون بیش از ۶۰ نفر به صورت مستقیم و ۱۲۰ نفر به صورت غیرمستقیم مشغول به کار هستند.

محمدرضا احمدی با بیان تولید حدود ۱۸ نوع روغن در این واحد صنعتی افزود: اکنون در راستای طرح توسعه کارخانه وسعت این کارخانه ۲ برابر است که منتظر دریافت تسهیلات برای راه اندازی هستیم.

وی اضافه کرد: یک سرمایه گذار که دغدغه کیفیت محصولات و سلامت مردم را دارد باید شرایط را برای دریافت تسهیلات فراهم کنند ، معتقدم برای اینکه توسعه و رشد و رونق تولید انجام شود باید از سرمایه گذاران حمایت کرد.

احمدی گفت: بخش زیادی از سود فروش و قیمت مصرفی یک واحد تولیدی یعنی حدود ۵۰ درصد آن به جیب دلان می رود.

وی به مشکل برگشت پول فروش از مراکز عرضه نیز اشاره کرد و افزود: بدهی این واحد از فروشگاههای رفاه ۱۰ میلیارد تومان است که این بدهی مربوط به یکسال و نیم گذشته می باشد.

احمدی با اشاره به کسب جایزه کیفیت ملی ایران مبتنی بر مدل کیفیت جهان اسلام، گفت:‌ خوشبختانه تنها واحد دریافت کننده لوح سه ستاره کیفیت صنعت مواد غذایی ایران هستیم.

وی تصریح کرد: ۵۰۰ شرکت برای کسب این جایزه اقدام کردند که از این میان ۱۴۷ شرکت انتخاب و پس از ارزیابی چهار روزه ممیزان برجسته ملی، ۱۵ شرکت حائز این عنوان شدند که در بخش مواد غذایی، شرکت ما موفق به کسب بالاترین کیفیت و این جایزه ملی شد.

احمدی خاطرنشان کرد: در این واحد براساس نتایج مطالعات و تحقیقات که عمدتاً با همکاری دانشگاه‌ها انجام می‌شود، ترکیب انواع روغن ها با رعایت میزان ارزش غذایی و ماندگاری بیشتر تولید می‌شود.

در ادامه این نشست خبرنگاران از بخش تولیدی این واحد بازدید کردند.

این واحد تولیدی روزانه ۲۰ تن روغن تولید و روانه بازار مصرف می کند.

در استان یزد سه هزار واحد صنعتی با اشتغال ۱۰۰ هزار نفر مشغول به فعالیت هستند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.