فرماندار مشهد گفت: پارک علم و فناوری باید در دانشگاه نماینده‌ای داشته باشد تا نخبگان را شناسایی کند. ما آمادگی داریم در این زمینه مساعدت‌ داشته باشیم. تکلیف نهایی ما بالا بردن امید در نسل جوان است.

تکلیف نهایی بالا بردن امید در نسل جوان است

به گزارش قدس خراسان، صبح روز یکشنبه، یکم مردادماه، فرماندار مشهد از پارک علم و فناوری خراسان رضوی و برخی شرکت‌های دانش بنیان مستقر در آن بازدید به عمل آورد.

در ابتدا، از کارخانه «احیا درمان پیشرفته» که در زمینه تولید و ساخت دستگاه‌های پزشکی فعالیت می‌کند بازدید به عمل آمد.

صرفه جویی ۱۲۰ میلیون یورویی با تولید ونتیلاتور داخلی

مدیر این کارخانه در توضیح یک دستگاه ونتیلاتور مراقبت‌های ویژه که توسط این شرکت تولید شده است بیان کرد: این دستگاه برای نوزاد، اطفال و بزرگسال قابل استفاده است و تا اسفندماه سال، ۱۴۰۰ که درگیر کرونا بودیم و حیات افراد به این دستگاه بستگی داشت، تعداد ۶هزار و ۸۵۰ دستگاه از این مدل را تولید و نصب کردیم. تولید این دستگاه در دوران کرونا حدود ۱۲۰ میلیون یورو صرفه جویی در پی داشت.

حجت قاسمی ادامه داد: در این کارخانه قادر هستیم سالانه ۷هزار دستگاه را تولید و عرضه کنیم. حمایت دولت برای ما مهم است.  دولت باید واردات را کنترل کند و آنچه خودمان قادر به تولید آن نیستیم را وارد کنند.

وی با اشاره به این که قیمت این دستگاه در مقایسه با نمونه آمریکایی، حدود ۵۰درصد ارزان‌تر است افزود: این دستگاه‌ها استاندارد ملی و استاندارد اروپا را دریافت کردند و به لحاظ کیفیت شانه به شانه نمونه خارجی حرکت می‌کند.

قاسمی ادامه داد: نمونه دیگر این دستگاه که مخصوص صادرات تولید می‌شود، امروزه به ۱۴ کشور، مثل برخی کشورهای آفریقایی و آسیایی، صادر می‌شود. به طور قاطع می‌توانم بگوییم دانشی که در تولید دستگاه سی‌تی‌اسکن داریم در هیچ‌کجای خاورمیانه وجود ندارد. تخت، نرم‌افزار و ژنراتور سی‌تی‌اسکن تماما توسط خودمان تولید می‌شود و امروزه به دنبال تولید دیگر قطعات هستیم.

وی بااشاره به اینکه محصولات این شرکت دانش بنیان در ۹۰۰ مرکز درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد، افزود: خیلی از این مراکز نه با مذاکره و تبلیغات، که به خاطر احساس نیاز به سراغ شرکت آمدند و وقتی می‌بینند نیازشان با هزینه کمتر برطرف می‌شود، قطعا استقبال می‌کنند.

مدیر شرکت دانش بنیان احیا درمان افزود: درحال حاضر ۳۰۰ نفر به صورت مستقیم و بالغ بر ۲۵۰۰ نفر به صورت غیرمستقیم در این شرکت مشغول به کار هستند. یکی از اهداف اصلی ما جذب نخبگان و جلوگیری از فرار مغزهاست.

وی در خصوص مشکلات و معضلاتی که با آن روبه‌رو هستند گفت: مساله عدم وجود شبکه فاضلاب در این شرکت مساله مهمی است که سازمان محیط زیست را نیز درگیر می‌کند و باید به آن رسیدگی شود.

دلال‌ها نخبگان ما را مدیریت می‌کنند

فرماندار مشهد پس از بازدید از این شرکت دانش بنیان بیان کرد: خود من به طور مستقیم در زمان کرونا ارزش کار شما را درک کردم و نقش این دستگاه‌های تولیدی را در نجات جان افراد به عینه دیدم. غیر از خدا کسی نمی‌تواند ارزش کار شما را ارج بنهد.

محسن داوری افزود: جوانان ما شناخت کافی از شرکت‌های دانش بنیان ندارند و از این رو درگیر احساسات و افکار خارجی و داخلی هستند. باید تحت عنوان اردوهای دانش‌آموزی و دانشجویی آن‌ها را آشنا و جذب کنیم. این روزها دلال‌ها نخبگان ما را مدیریت می‌کنند. ما آمادگی در این زمینه و برای جذب نخبگان هزینه کنیم. باید نخبگان را از دانشگاه‌ها شناسایی کرده و به کار بگیرید.

در ادامه فرماندار و دیگر مدیران دستگاه‌های اجرایی حاضر، از شرکت دانش بنیان پرتو صنعت پاژ بازدید کردند. این شرکت که در زمینه تولید قطعات حساس و موردنیاز صنایع نفت ، گاز و پتروشیمی فعالیت می‌کند، موفق شده است قطعات دوار مورد نیاز در این صنایع را با دور بالا تولید کند.

بازگرداندن نخبگان به کشور توسط یک شرکت دانش بنیان

عضو هیئت مدیره این شرکت درخصوص معضلات اصلی و مشکلاتی که با آن روبه‌رو هستند بیان کرد: درحال حاضر معضل اصلی ما عدم وجود فضای کافی است. امتیاز حضور شرکت‌های دانش بنیان در پارک علم و فناوری، ایجاد هم‌افزایی است که در صورت استقرار در شهرک صنعتی از بین می‌رود.

مجتبی خطیبی ادامه داد: در فضای طرح توسعه‌ای هم که پارک در اختیار ما قرار داده است هنوز در بحث برق‌رسانی و شبکه فاضلاب مشکلاتی داریم.

وی بااشاره به این که مشتریان تولیدات دانش بنیان اغلب شرکت‌های پتروشیمی، نفت، گاز و حتی صنایع دفاعی هستند افزود: رقبای اصلی ما کشورهایی هستند که با مشکلات تحریم سروکار ندارند، کشورهایی مثل چین یا شرق اروپا که تولیدات آن‌ها در کشور استفاده می‌شود.

خطیبی ادامه داد: تعدادی از افرادی که در این شرکت کار می‌کنند از خارج از کشور بازگشته‌اند. علاوه‌ بر این ۴ شرکت دیگر نیز زیر مجموعه ما در حال فعالیت هستند. تلاش ما این است که افراد را از خارج کشور برگردانیم و در داخل کشور از دانش آن‌ها استفاده کنیم.

طی این بازدید، قول مساعدت و رفع مشکلات توسط مدیران مربوطه به این شرکت دانش بنیان داده شد.

پارک علم و فناوری خراسان؛ پارک برتر کشور

رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی در نشستی که در حاشیه این بازدید برگزار شد بیان کرد: این خبر خوب را می‌دهم که پارک علم و فناوری خراسان رضوی توسط وزارت علوم و پس از ارزیابی‌های سختگیرانه در ۱۱مولفه، به عنوان پارک علم و فناوری برتر کشور انتخاب شد.

مسعود میرزایی افزود: آینده بشر گره محکمی به انرژی سبز خواهد داشت. از این رو در برنامه‌های اصلی پارک علم و فناوری، پردیس فناوری صنایع معدنی را در خواف تاسیس کردیم که به یک الگوی کشوری تبدیل شده است. این روزها در عرصه کشاورزی و صنایع غذایی نیز با حاکمیت علمی و فناوری در مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی وظایف خود را در حد اکمل انجام می‌دهیم. در بحث صنایع خلاق فرهنگی نیز سعی داریم اقتصاد را به فرهنگ گره بزنیم و پروژه‌های موفقی نیز داشتیم.

وی با بیان اینکه اگر مسائل زیرساختی در پارک علم و فناوری برطرف شود خبرهای مسرت بخش بیشتر خواهد شد، ادامه داد: افق ما در سال ۱۴۰۵ ایجاد زیست بوم نوآوری در شرق کشور به فرماندهی مشهد و تامین مالی شرکت‌هاست تا بتوانیم یک شبکه تامین مالی خوب با دیگر شرکت‌ها ایجاد کنیم تا اگر نخبه‌ای تقاضای شغل کرد به لحاظ حمایتی مشکلی نداشته باشیم.

نخبگان را در دانشگاه‌ها شناسایی کنید

فرماندار مشهد در این نشست بیان کرد: تکلیف ما این است که زمینه را مهیا کنیم تا حوزه‌های دانش بنیان بتوانند راحت‌تر و با تسهیلات بهتری کارکنند و از خروج نخبگان جلوگیری شود. نگاه ما این است که هرکاری در این حوزه انجام دهیم سرمایه گذاری است.

محسن داوری با تاکید بر این که باید یک افق و چشم‌انداز برای پارک علم و فناوری در نظر گرفته شود افزود: بعضی‌ها به دلایل مختلف مثل معافیت مالیاتی می‌خواهند در پارک علم و فناوری بمانند اما این فضا باید در گردش باشد و شرکت‌ها بعد از استقلال باید جای خودشان را به شرکت‌های دیگر بدهند.

وی ادامه داد: پارک علم و فناوری باید در دانشگاه نماینده‌ای داشته باشد تا نخبگان را شناسایی کند. ما امادگی داریم در این زمینه مساعدت‌ داشته باشیم. در ملاقات‌های مردمی، روزانه بیش از ۲۰ جوان به سراغ من می‌آیند که به دنبال شغل هستند و در بین آن‌ها نخبگان هم وجود دارند و باید از آن‌ها استفاده کرد.

داوری در پایان تاکید کرد: تکلیف نهایی ما بالا بردن امید در نسل جوان است.

در این نشست با حضور مدیران مربوطه مصوب شد تا معضلات پارک علم و فناوری و شرکت‌های دانش بنیان در حوزه آب، فاضلاب و برق تا ظرف ۱۵ روز آینده برطرف و تعیین تکلیف شود و پس از آن پیشرفت پروژه مورد نظارت قرار بگیرد.

خبرنگار: محدثه مودی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.