سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با اشاره به کاهش سطح روابط دیپلماتیک تهران با استکهلم در واکنش به حمایت این کشور از اهانت به قرآن و مقدسات اسلامی، از کشورهای اسلامی خواست در یک اقدام هماهنگ و منسجم و قاطعانه مثل ایران مانع ازتکرار اینگونه حوادث شوند.

پیشنهاد ایران به سازمان همکاری‌های اسلامی برای واکنش جمعی به دولت سوئد

قدس آنلاین: ناصر کنعانی با اشاره به قدام تهران در خودداریپذیرش سفیر جدید دولت سوئد و توقف اعزام سفیر جدید به استکهلم در واکنش به حمایت این کشور از توهین به قرآن و مقدسات مسلمانان، گفت: جمهوری اسلامی ایران از کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی می‌خواهد در اقدامی هماهنگ و قاطعانه (مانند ایران) مانع از تکرار اینگونه حوادث شوند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در پاسخ به سوال خبرنگار ما در خصوص پیشنهاد تهران برای نشست فوق العاده سازمان همکاریهای اسلامی در مرود حوادث اخیر سوئد و دانمارک افزود: پیام ملتهای مسلمان و کشورهای اسلامی به کشورهای اروپایی کاملا روشن است و دولتهای اروپایی باید به مطالبه دو میلیارد مسلمان و میلیاردها پیرونان ادیان آسمانی برای توقف این جهالت مدرن و اهانت به مقدسات توجه کنند.

هتاکان به قرآن برای محاکمه تحویل داده شوند

وی با یادآوری پیشنهاد وزیر امور خارجه کشورمان برای برگزاری نشست فوقالعاده سازمان همکاریهای اسلامی، تاکید کرد:  کشورهای اسلامی لازم است در اقدام جمعی از ظرفیت‌های موجود در سازمان همکاری اسلامی، سازمان ملل و شورای حقوق بشر اقدام دسته جمعی انجام دهند تا بازدارندگی لازم صورت بگیرد. هیچ کشوری نباید با استفاده از قوانین داخلی اهانت به مقدسات و قرآن کریم را توجیه کند. کشورهای اسلامی با جنایتکاران و مجرمان برخورد و اقدام بازدانده انجام دهند و یا به درخواست کشورهای اسلامی که اینها را برای محاکمه در اختیار این کشورها قرار دهند، جامه عمل بپوشانند.

کنعانی با اشاره به تلاش‌های در حال انجام در سطح جهان اسلام برای پاسخگو ساختن متعرضین به مقدسات اسلامی، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران ضمن تداوم تماس‌ها و گفتگوهای خود با کشورهای اسلامی، به اقدامات و تلاش‌های خود برای مقابله با جهالت قرن بیست و یکم که در سایه آزادی بیان دروغین غربی، کرامت انسانی و آزادی بیان اصیل را هدف قرار داده، ادامه خواهد داد.

درباره مطالبات ایران از عراق و کره جنوبی و کارشکنی آمریکا در این خصوص اظهار داشت: مطالبات مورد اشاره جزو حقوق انکار ناپذیر ملت ایران است. میزان و ارقام آن توسط مسؤولان ذیربط و مقامات دولت عراق اعلام شده است. در سایه تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی دولت آمریکا انجام تجارت و مبادلات تجاری آزاد بین ایران و کشورهای مختلف دچار اشکال شد.

کنعانی ادامه داد: برخی از کشورها تحت فشارهای سیاسی غیرقابل قبول دولت آمریکا از پرداخت مطالبات ایران خودداری کردند و یا به دلیل بسته شدن امکان نقل و  انتقال بانکی برخی کشورها از جمله عراق نتوانستند به رغم تمایل و اراده این میزان از مطالبات ایران را در اختیار کشور ما قرار دهند.

وی گفت: در این زمینه مذاکرات متعدد در سطوح مختلف انجام شده است. در مورد کره جنوبی مذاکرات انجام شده و مقامات کره قول‌های مثبتی دادند و منتظریم شاهد اقدام عملی دولت کره برای آزادسازی دارایی‌های ایران باشیم. پیگیری‌ها ادامه دارد.

تعهد عراق به پرداخت مطالبات ایران 

کنعانی افزود: دولت عراق متعهد به پرداخت مطالبات ایران است و در این زمینه مطالبات ما و حتی به حساب خاص متعلق به طرف ایرانی در بانک عراقی واریز کرده است. دولت آمریکا اخیرا اعلام کرده مجوز لازم را برای انتقال بخشی از مطالبات به خارج از بانک عراقی صادر کرده و ایران پیگیر دریافت این مطالبات است. پیشرفت‌هایی داشتیم ولی نیازمند وصول مطالبات هستیم. دولت در این زمینه با جدیت موضوع را از طرق مختلف دنبال می‌کند.

ابتکارهای منطقه‌ای برای پیشرفت مذاکرات برجام و تبادل زندانیان

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤال دیگری درباره سفر وزیر خارجه عمان و وزیر مشاور در امور خارجی دولت قطر و درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها و تبادل زندانیان گفت: سفر مقامات عمان و قطر بخشی در چارچوب مناسبات و همکاری‌های دوجانبه ایران با این کشورهاست. خوشبختانه در شرایط کاملا مثبتی در روابط ایران با کشورهای حاشیه خلیج فارس هستیم. بخشی هم در چارچوب تلاش‌های توأم با حسن نیت این کشورها قرار دارد که مایلند با ظرفیت‌هایی که دارند و از روابط خوبی که با دو طرف قضیه و طرف های برجامی دارند برای کمک به پیشبرد مذاکرات رفع تحریم‌ها و رفع انسداد دارایی‌های مالی ایران و تبادل زندانیان کمک کنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: ایران همواره اعلام کرده به میز مذاکره و مسیر مذاکره پایبند است. دیپلماسی را پایبند برجام بودیم و از ظرفیت‌های موجود استفاده کردیم از ابتکارات مثبت کشورهای منطقه از جمله عمان و قطر استقبال کردیم. گفت‌وگوها ادامه دارد. نه خوشبین هستیم نه بدبین. از پویایی‌های دیپلماتیک هیچگاه غافل نبودیم و از همه مسیرها برای استیفای حقوق مسلم ایران و در چارچوب خطوط قرمز خود برای پیشرفت کار و بازگشت مسؤولانه و متعهدانه همه طرف‌ها به برجام و رفع انسداد دارایی‌های ایران و آزادی زندانیان استفاه خواهیم کرد. مسیر دیپلماسی باز است. گفت‌وگوها روند رو به جلویی دارد.

آمادگی تهران برای کمک به روند مذاکرات صلح قفقاز

کنعانی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار قدس آنلاین درباره بی نتیجه ماندن مذاکرات میان ارمنستان و آذربایجان و نکرانی ها در مرود تغییر ژئوپلتیک منطقه و ابهامات موجود در مورد منطقه آرتساخ، با اشاره به حضور وزیر خارجه ارمنستان در تهران و دیدار و رایزنی او با حسین امیرعبداللهیان، گفت: موضوعات مختلفی با ارمنستان برای گفت‌وگو و تبادل نظر داریم. همکاری‌ها در حوزه انرژی، اقتصادی، ترانزیت و در چارچوب همکاری‌های دو کشور در موضوعات منطقه‌ای داریم. موضوعات قفقاز جنوبی برای ایران اهمیت زاید الوصفی دارد. حمایت ایران از روند مسالمت آمیز حل و فصل اختلافات بین همسایگان حائز اهمیت است.  

وی تصریح کرد: ما از مذاکرات صلح بین ارمنستان و آذربایجان برای رسیدن به صلح جامع و پایدار استقبال می‌کنیم. تحکیم ثبات و استقرار در منطقه را به نفع کشورهای منطقه و منطقه می‌دانیم. ایران آماده است از ظرفیت‌های خود برای استقرار صلح و ثبات پایدار در قفقاز استفاده کند.

ابتکارهای منطقه‌ای برای رفع بن بست مذاکرات

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان درباره آخرین وضعیت مذاکرات رفع تحریم ها و موضوع تبادل زندانیان با توجه به ترافیک سفر مقامات منطقه به تهران در روزهای اخیر نیز با یادآوری اینکه ایران برای تبادل زندانیان جدی بوده است و طولانی شدن روند تبادل به دلیل عدم وجود اراده از سوی دولت آمریکا بوده است. اکنون ما در مرحله‌ای قرار داریم که می‌توانیم بگوییم انجام این تبادل در صورت وجود اراده سیاسی در طرف آمریکایی میسر است.

وی با اشاره به اینکه برخی دولت‌های دارای روابط خوب با طرفین ابتکاراتی برای پیشرفت مذاکرات رفع تحریم ها و بازگشت همه به برجام و تبادل زندانیان دارند و در حال ایفای نقش هستند، اظهار داشت: ایران از نقش آفرینی این کشورها استقبال کرده و امیدواریم در بازه زمانی کوتاه مدت این اتفاق رخ دهد البته این به اراده دولت آمریکا بستگی دارد.  

تبعه آمریکایی چهارم 

کنعانی در واکنش به شایعات و خبرهای رسانه‌های آمریکایی در خصوص توقف مذاکرات به دلیل تمرکز آمریکایی ها بر آنچه چهارمین تبعه امریکایی بازداشتی در ایران خوانده اند، این اخبار را گمانه‌ها و شایعات رسانه‌ای خواند و گفت: من نه این موضوع را تأیید می‌کنم و نه درباره ان اظهار نظر خواهم کرد.

فرافکنی های بلینکن

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه در پاسخ سخنان اخیر آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا که ایران را مسبب عدم احیای برجام معرفی کرده بود، با تاکید بر اینکه این سخنان و اتهامات را مردود می‌دانیم و رد می‌کنیم، گفت: به اذعان همه کشورهای عضو دولت آمریکا مرتکب نقض برجام شده و مسؤول تخریب یک روند سیاسی چندجانبه است. مقامات کنونی دولت آمریکا بارها و بارها و اخیرا دولت قبلی آمریکا را مورد ملامت قرار دادند و آن را مسؤول خروج از برجام و تخریب روند اجرای برجام دانستند.

وی تاکید کرد: این دولت نمی‌تواند در جایگاه مدعی قرار بگیرد و دیگری را مسؤول خلل در اجرای برجام بداند. هم اکنون چنانچه اراده سیاسی نزد دولت آمریکا باشد امکان بازگشت طرف‌ها به برجام و جمع بندی مذاکرات وجود دارد. در حوزه منطقه‌ای شاهد روند مثبتی بین شکل گیری روند مذاکرات بین کشورهای منطقه هستیم. دولت آمریکا با ادعاهای بی اساس به دنبال ایجاد خلل در روند مثبت شکل گرفته در فضای منطقه‌ای است.  

انتظار برای تعیین سازوکار عضویت در بریکس

وی در پاسخ به سؤال دیگری در مورد آخرین وضعیت روند عضویت کشورمان در بریکس هم با اشاره به دعوت از رئیس جمهور و وزیر خارجه  کشورمان برای حضور در اجلاس اتی این گروه  حضور  دبیر شورای عالی امنیت ملی در اجلاس جاری بریکس که هم اکنون در حال برگزاری است، خاطرنشان کرد: اعضای بریکس اعلام کرده‌اند در ارتباط با سازوکار عضویت کشورهای جدید در حال مذاکره هستیم و این سازوکار را در نشست‌های کارشناسی طرح کردیم و قرار است این سازوکارها را به نشست وزرای خارجه و سران ارائه و در صورت تصویب پذیرش کشورهای جدید انجام خواهد شد. نیازمند انتظار برای تکمیل روند سازوکار عضویت کشورهای جدید در بریکس هستیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.