در انتخابات زودهنگام پارلمانی روز گذشته اسپانیا هیچ یک از احزاب نتوانستند اکثریت مطلق برای تشکیل دولت را کسب کنند و حالا باید راه مذاکره با دیگر احزاب کوچک برای تشکیل دولت ائتلافی را در پیش گیرند که به گفته کارشناسان روندی طولانی و پیچیده خواهد بود.

راه دشوار اسپانیا برای تشکیل دولت جدید بعد از انتخابات پارلمانی

به گزارش قدس آنلاین، روزنامه "فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ" در مطلبی نوشت: اسپانیا بعد از انتخابات پارلمانی زودهنگام روز گذشته اسپانیا حالا به سمت راست متمایل شده است. حزب محافظه کار خلق به رهبری آلبرتو نونیز فیخو، PP با اختلاف اندکی در انتخابات پیروز شد. با این حال، بلوک راست نتوانست به اکثریت مطلق دست یابد. حزب پدرو سانچز نخست وزیر اسپانیا نیز بدون اکثریت است. در این شرایط تشکیل دولت پیچیده خواهد بود.

به این ترتیب پس از انتخابات پارلمانی، اسپانیا به سمت بن بست بین اردوگاه های راست و چپ پیش می رود. حزب محافظه کار خلق (PP) به رهبری آلبرتو نونیز فیخو، رقیب سانچز رشد قابل توجهی داشت و به وضوح قوی ترین نیرو جلوتر از حزب سوسیالیست PSOE نخست وزیر پدرو سانچز قرار گرفت. اما نه جناح راست و نه چپ نتوانستند به اکثریت مطلق کرسی های پارلمان دست یابند.

به این ترتیب چهارمین اقتصاد بزرگ اتحادیه اروپا که تا پایان سال ریاست دوره‌ای بر اتحادیه اروپا را بر عهده خواهد داشت، با یک بن بست طولانی مدت و احتمالاً یک انتخابات دیگر مواجه است. اگر امکان تشکیل دولت وجود نداشته باشد، ممکن استبرگزاری یک انتخابات جدید دیگر ضروری شود.

اگرچه حزب PP توانست موقعیت خود را با ۴۷ کرسی بهبود بخشد و به ۱۳۶ کرسی برساند، حتی با وجود ۳۳ کرسی حزب راستگرای پوپولیست Vox (وکس) که به عنوان شریک احتمالی این حزب در نظر گرفته می شود اما این برای کسب اکثریت مطلق ۱۷۶ کرسی کافی نیست. پس از شمارش تقریباً همه آرا، PP و Vox با هم ۱۷۰ کرسی از ۳۵۰ کرسی را به دست می آورند. در عین حال، به سختی و به ندرت این مسئله قابل پیش بینی است که احزاب دیگر به فیخو، همراه با وکس، برای به دست آوردن اکثریت دولتی کمک کنند.

بر اساس نظرسنجی‌ها، انتظار می‌رفت که وکس، به‌عنوان یکی از حامیان PP، اولین حزب راست‌گرای پس از پایان دیکتاتوری فرانکو در سال ۱۹۷۵ باشد که تأثیر مستقیمی بر اقدامات دولت پیدا می‌کند.

با این وجود، فیخو در حضور هزاران هوادار تشویق کننده در مادرید پس از اعلام نتایج نهایی انتخابات تصدی پست ریاست دولت را به بر عهده گرفت. این مرد ۵۱ ساله گفت: من وظیفه شروع مذاکرات برای تشکیل دولت را بر عهده می گیرم.

سانچز، رئیس کنونی سوسیالیست ها نیز احتمالاً در راه اندازی نسخه جدید دولت اقلیت چپ خود با مشکلات بزرگی روبرو خواهد شد. حزب او توانست با دو کرسی پیشرفت کند و ۱۲۲ کرسی پارلمان را تصاحب کند و به دومین نیروی قوی تبدیل شود. این حزب همچنین برای تشکیل دولت نیاز به حمایت سایر احزاب دارد. با این حال، با وجود ضرورت مجموع ۱۷۲ کرسی برای تشکیل ائتلاف احتمالی، هیچ نشانی از اکثریت برای این حزب وجود نداشت.

با این حال سانچز پس از این انتخابات سعی کرد خیال خود را راحت نشان دهد. سانچز در شب به جمعیتی که در مقر PSOE در مادرید تشویق می‌کردند، گفت: اسپانیا و همه شهروندانی که رای دادند این را به صراحت بیان کردند. بلوک عقب مانده‌ای که می خواست هر کاری را که ما انجام دادیم لغو کند، شکست خورد.

"ورونیکا فومنال"، تحلیلگر سیاسی، حزب مردم را به دلیل ناتوانی در تشکیل دولت به کسب پیروزی ضعیف متهم کرد. وی گفت: اکنون محافظه کاران باید به راست افراطی روی بیاورند و حتی در این صورت نیز برای کسب اکثریت کافی نخواهد بود. فومنال گفت: من سناریوی محاصره و بن بست را در مجلس می بینم.

"کارلوس کولادو سیدل"، مورخ آلمانی-اسپانیایی هم گفت که PP نتیجه مورد انتظار انتخابات را به عنوان برد آشکار برای خود می داند. وی افزود: با این حال، انتخاب فیخو به عنوان رئیس دولت و تشکیل دولت با آن همچنان در ستاره ها و دوردست هاست. به گفته وی سناریوی تشکیل یک ائتلاف بزرگ می تواند منتفی باشد.

کارشناسان همچنین شانس سانچز برای جلب اکثریت ۱۷۶ نماینده را که برای حکومت ضروری است، بسیار کم ارزیابی می کنند.

در این شرایط حزب جدایی طلب کاتالونیا (یونتس) می تواند نقش نجات دهنده را برای سانچز ایفا کند. اما اگر این حزب خواستار برگزاری همه پرسی استقلال کاتالونیا شود، قیمت آن برای سانچز بسیار بالا خواهد بود. میریام نوگراس، نماینده یونتس قبلاً اشاره کرده بود که حزب او اکنون کلیدهای قدرت را در دست دارد. او گفت: ما پدرو سانچز را بیهوده نخست وزیر نمی کنیم.

سانچز انتخاباتی را که در ابتدا برای دسامبر برنامه ریزی شده بود، پس از اینکه سوسیالیست های او در انتخابات منطقه ای و محلی در ماه مه متحمل شکست های شدید شدند، به جلو انداخت و رقبای خود را در این روند غافلگیر کرد.

PSOE از سال ۲۰۱۸ بر اسپانیا حکومت می کند. سانچز اولین سیاستمداری در این کشور بود که یک دولت وقت را با رای عدم اعتماد سرنگون کرد. او از ژانویه ۲۰۲۰ در یک ائتلاف اقلیت با حزب چپگرای پودموس که از جنبش اعتراضی علیه سیاست های ریاضت اقتصادی برخاسته حکومت کرده است.

حزب محافظه کار خلق تقریباً سه میلیون رأی و ۴۷ کرسی در انتخابات زودهنگام پارلمانی روز گذشته را به دست آورد.

در حالی انتخابات عمومی در اسپانیا برگزار شد که این کشور ریاست دوره‌ای بر اتحادیه اروپا در دورانی سخت را بر عهده گرفته و تغییر دولت می‌تواند نقش تعیین کننده‌ای برای آینده این اتحادیه داشته باشد.

فهرست موضوعات برای ریاست دوره‌ای اسپانیا بر اتحادیه اروپا طولانی و بلندپروازانه است: استقلال استراتژیک اتحادیه اروپا، سیاست دفاعی، رقابت، عدالت اجتماعی، کمک به اوکراین، قوانین جدید پناهندگی و ... در این فهرست قرار دارد. اما این پرسش مطرح است که اگر تغییر دولت در این کشور صورت گیرد، تکلیف همه این مسائل چه می شود؟

تغییر دولت در اسپانیا به معنای تغییر مسیر از چپ روشن به راست روشن است. به گفته هنینگ وپل از مرکز سیاست اروپا، این احتمال وجود دارد که دستور کار ریاست دوره ای اسپانیا بر اتحادیه اروپا در سایه نتایج این انتخابات تغییر کند.

بنابراین، نتیجه مذاکرات برای تشکیل دولت در اسپانیا تعیین خواهد کرد که ریاست دوره ای بر اتحادیه اروپا چقدر کارآمد خواهد بود. اگر دولت تغییر کند، اجرای برنامه های فعلی دشوارتر می شود. پدرو سانچز، نخست وزیر کنونی اسپانیا در ابتدای دوران حکومت خود گفت که اروپا در چند دهه گذشته کارهای زیادی برای اسپانیا انجام داده است و اکنون این وظیفه اسپانیاست که کارهای زیادی برای اروپا انجام دهد.

اما اینکه آیا او هنوز هم می تواند برای اروپا به عنوان ریاست دوره ای بر اتحادیه اروپا کار زیادی انجام دهد مسئله‌ای است که سانچز احتمالاً چندان درباره آن مطمئن نیست. او سخنرانی سنتی ریاست دوره ای بر اتحادیه اروپا در مقابل پارلمان اروپا را از ژوئیه به سپتامبر به تعویق انداخته است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.