درحالی که رسیدگی به پرونده ریاست‌جمهوری لبنان تا جلسه بعدی کمیته پنج‌جانبه در ماه سپتامبر به تعویق افتاده، جبران باسیل ضمن مخالفت با نامزدی فرمانده ارتش برای ریاست‌جمهوری این کشور، ۲ گزینه جدید را در این زمینه معرفی کرده است.

تعلیق رسیدگی به پرونده ریاست‌جمهوری لبنان تا سپتامبر/ معرفی ۲ گزینه جدید جبران باسیل

به گزارش قدس آنلاین، همانطور که روز گذشته منابع لبنانی اعلام کردند، فردا سه‌شنبه «ژان ایو لودریان» نماینده ویژه رئیس جمهوری فرانسه دومین سفر خود را به بیروت با هدف بررسی پرونده سیاسی لبنان انجام خواهد داد.

لودریان با دست خالی به بیروت می‌آید

اما منابع آگاه از پرونده ریاست‌جمهوری لبنان اعلام کردند که لودریان با دست خالی به بیروت می‌آید و هدف از این سفر دعوت از نیروهای سیاسی لبنان برای یافتن یک گزینه جدید جهت حل پرونده ریاست‌جمهوری بدون اعلام صریح شکست ابتکار فرانسه در این پرونده است تا پاریس یک شکست دیگر برای خود در لبنان ثبت نکند. بنابراین انتظار می‌رود مسئله انتخاب رئیس جمهور لبنان تا نشست بعدی کمیته پنج‌جانبه (عربستان، قطر، آمریکا، مصر و فرانسه) که احتمالا در ماه سپتامبر برگزار خواهد شد، درحالت رکود بماند.

این منابع تصریح کردند که نمی‌توان به اقدامات فرانسه برای دعوت از نیروهای سیاسی لبنان جهت گفتگو و رسیدن به توافق خوشبین بود؛ زیرا اغلب احزاب و نیروهای سیاسی لبنان روی ابتکارهای خارجی برای خروج از خلأ سیاسی حساب باز کرده‌اند و به تفاهم میان خود فکر نمی‌کنند.

گزینه‌های جدید جبران باسیل برای ریاست‌جمهوری لبنان

از سوی دیگر «جبران باسیل» رئیس جریان آزاد ملی که اخیرا یخ روابط خود با حزب‌الله را تا حدودی شکسته و گفتگوهایی با مسئولان این حزب داشت، احساس می‌کند که در مرحله جدید بازیگران خارجی ممکن است نام «ژوزف عون» فرمانده ارتش را به عنوان نامزد ریاست‌جمهوری مطرح کنند و به همین دلیل در تلاش برای سوزاندن نام وی است.

در همین زمینه باسیل سعی دارد حزب‌الله را برای معرفی یک نامزد سوم به جز «سلیمان فرنجیه» رئیس جریان المرده ( نامزد مورد حمایت حزب‌الله) و «جهاد ازعور» وزیر پیشین لبنانی (نامزد مورد حمایت جریان آزاد ملی)، قانع کند.

منابع آگاه در این راستا گزارش دادند که گزینه‌های جدید جبران باسیل برای نامزدی ریاست‌جمهوری لبنان «ناجی البستانی» و «زیاد بارود» وزرای پیشین این کشور هستند. از نظر باسیل، ناجی البستانی سال‌ها به عنوان مشاور حقوقی وزارت دفاع لبنان کار کرده و با حزب‌الله و جریان آزاد ملی و نیز سایر نیروهای سیاسی لبنان ارتباط منسجمی دارد. همچنین زیاد بارود نیز زمانی که وزیر کشور بود کارنامه موفقی به ثبت رساند و حزب‌الله می‌تواند مطمئن باشد که بارود از پشت به مقاومت خنجر نمی‌زند.

اما با این وجود اطلاعات نشان می‌دهد که حزب‌الله و جنبش امل همچنان به حمایت از سلیمان فرنجیه پایبند هستند و معتقدند که می‌توان جبران باسیل را متقاعد کرد در برابر فرنجیه نایستد. به عبارت دیگر ممکن است در نتیجه فشارهای داخلی و خارجی، جبران باسیل به جایی برسد که ناچار باشد بین فرنجیه و ژوزف عون یکی را انتخاب کند و روشن است که باسیل، فرنجیه را به ژوزف عون ترجیح می‌دهد.

این درحالی است که اخیرا یک منبع سیاسی ارشد لبنان اعلام کرد که نشستِ چند روز قبل کمیته پنج‌جانبه در دوحه هیچ راهکار جدی برای حل بحران ریاست‌جمهوری لبنان نداشت. ما نمی‌دانیم بعد از تحولات اخیر و موضع کشورهای عضو کمیته پنج‌جانبه درباره لبنان، ژان ایو لودریان حامل چه ابتکاری خواهد بود. ظاهرا لودریان قصد دارد بیانیه‌های تند نشست دوحه علیه لبنان را اصلاح کند و در تلاش برای جمع کردن احزاب و نیروهای سیاسی لبنان بر سر میز گفتگو است. اما مواضع داخلی در لبنان تغییری نکرده و نمی‌توان درباره انجام گفتگو میان آنها یا به نتیجه رسیدن هر گفتگویی خوشبین بود.

یک منبع لبنانی نیز که خواست نامش فاش نشود گفت که پیگیری نشست‌های کمیته پنج جانبه درباره لبنان ممکن است به هر شکلی گسترش یابد یا به فرمول معروف 1+5 تبدیل شود؛ به این صورت که همانطور که قبلا فرانسوی‌ها تمایل داشتند ایران نیز به این کمیته و فعالیت‌های آن بپیوندد. با توجه به نقش موثر ایران در منطقه، فرانسه به عربستان پیشنهاد داد که تهران هم به حل پرونده لبنان کمک کند و به کمیته پنج‌جانبه درباره این کشور بپیوندد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.