هشتاد و پنجمین جلسه علنی شورای شهر مشهد پیش از ظهر دوشنبه دوم مرداد ماه ۱۴۰۲ در تالار شهر برگزار شد؛ جلسه‌ای با سه نطق پیش از دستور که به شهردار مشهد در خصوص انتصابها هشدار می‌داد. 

انتصاب‌ها و استعفاهای شهرداری، طوفان به پا کرد 

به گزارش قدس خراسان، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مشهد در نطق پیش از دستور خود با اشاره به آیات، روایات و فرازهایی از سخنان مقام معظم رهبری، خطاب به شهردار مشهد  گفت: اصلی که در  هر سیستمی نیاز و ضرورت است، ثبات مدیریتی است بنابراین اگر شما بنا بر تشخیص خود تصمیم به تغییرات مدیریتی دارید با ملاحظات رعایت شاخص های لازم در کلام قرآن، معصومین و مقام رهبری است. 

حمید ضمیری افزود: آقای شهردار می‌دانیم فشارهای زیادی در حوزه انتصابات بر شما وارد می‌شود لکن صرفاً شاخص‌های عنوان شده در آیات و روایات و سخنان ائمه اطهار (ع) و مقام معظم رهبری را مد نظر قرار دهید تا رستگار شوید.

سخنگوی شورای شهر مشهد: نیاز به توبه دوباره نداریم 

البته نطق ضمیری بی پاسخ نماند و موسی الرضا حاجی‌بگلو، سخنگوی شورای شهر مشهد در واکنش به آن از تلاش اعضای شورا برای انتصاب برخی افراد در شهرداری گلایه کرد و نیز از بی‌توجهی شهردار مشهد به لیستی که خودش از افراد انقلابی به قلندرشریف معرفی کرده بود و مورد توجه او قرار نگرفتند، گفت.

فشارها بر شهردار مشهد برای انتصاب‌ها 

خلیل موحدی دیگر عضو شورا نیز در نطق خود، با اشاره به فرازهایی از سخنان رهبر معظم انقلاب، گفت: طبق فرمایش ایشان عدالت بدون مبارزه با فساد تحقق یافتنی نیست. 

وی با بیان اینکه فساد دو ریشه اساسی دارد یا عدم شایسته سالاری است یا عدم شفافیت، گفت: کارایی نظام سیاسی وابسته به سلامت اداری است و سلامت اداری هم بدون شایسته‌سالاری محال است. آنچه نظام اسلامی را با چالش جدی روبرو کرده ناکارآمدی نظام اداری در نتیجه کاسبی های پساانتخاباتی جریانات سیاسی است که با اعمال نفوذ و چیدن افراد نالایق و فشار آوردن برای انتصاب ها، به دنبال تحکیم پایه های سیاسی خودشان هستند. 

وی افزود: شهردار مشهد باید بداند کارشناسی که پله به پله مراحل کسب تجربه را طی کرده و به مدیریت های عالی رسیده است با فشارهای مختلف، افراد ناشایستی جای او می‌گذارند که نتیجه این روال میشود دلسردی بدنه کارشناسی و تخصصی و مسائلی که در پی آن به وجود می آید نتیجه می‌شود همین وضعیتی که ما الان در شهرداری شاهد هستیم. 

این عضو شورا متذکر شد: عده ای با تملق گویی و فشار می‌خواهند افراد ناشایست را در مناصب بگذارند، باج دهی ها و کارتهای هدیه نشات گرفته از همین انتصابهای سفارشی است. 

موحدی تصریح کرد: مجدانه از شهردار می‌خواهم با این قبیل پدیده های نامیمون مقابله جدی داشته باشد و مدیرانی انتخاب کند که رزومه درستی داشته باشند و پله های رشد را طی کرده باشند پاک دست باشند و برای آینده مسئولیت شان و پاسخگویی در قبال تصمیمات شان برنامه داشته باشند. 

وی عنوان کرد: آقای شهردار اجازه ندهید به خاطر این روابط ناشایست، مدیران ارزشی حذف شوند و کسانی جایگزین شوند که شایستگی ندارند و به جای اینکه وامدار مردم باشند وامدار اشخاص خاص باشند.

عضو شورای شهر مشهد تاکید کرد: بنده به جناب شهردار هشدار میدهم با مدیران و مشاوران تحمیلی نمی‌شود کلان‌شهری همچون مشهد با جایگاه بین المللی را به اهداف تعیین شده رساند؛ لذا شورا اعلام آمادگی می‌کند در تعیین شاخصه های شایسته سالاری به شما مددرسانی کند.

آقای شهردار، موتورتان را روشن کنید 

مجید دبیریان نیز در نطق پیش از دستور خود، نسبت به نبودن سازوکار در برخورد با قصور و ترک فعل مدیران در شهرداری انتقاد کرد و خواستار اصلاح این موضوع شد.

این عضو شورا خطاب به شهردار گفت: در زمان انتخاب به عنوان شهردار، ادعاهایی مطرح کردید که از سرعت دوچندان و صدچندان اجرای پروژه ها حرف زدید، کی میخواهید کار را شروع کنید؟ دو سال گذشت در سال دوم شورا و مدیریت شهری را به حاشیه بردند، الان همه کارهایی که در حال اجراست ادامه همان پروژه های شهردار قبل است، از شما انتظار سرعت بیشتر در کارها داریم، خواهش می‌کنیم موتورتان را روشن کنید. 

وی خاطرنشان کرد: شهردار محترم! خود را وابسته به جریان اصولگرایی می‌دانید ولی در عملکرد شما، وابستگی به جریان انقلابی اصولگرایی نمی‌بنییم؛ قرار بود از مدیران وضع موجود و  "همیشه مدیران" استفاده نکنید، آنها وعده برای انتخاب شدن بود یا به آنها اعتقاد قلبی داشتید؟ به جوان‌ها اعتماد کنید ما جوان های متخصص متعهدی داریم که از خیلی مدیران به ظاهر با سابقه شهرداری بهتر عمل می‌کنند.

دبیریان افزود: در خصوص پستها و انتصابها حواشی زیادی مطرح میشود، شنیده ایم به برخی مدیران بیرون از شهرداری وعده انتصاب داده اید یا با نظر دیگران به جمع بندی در خصوص انتصابها رسیده اید! آبروی افراد خط قرمز ماست، یک عزیزی را شناسایی کرده اید و برای انتصاب وی به جمع بندی رسیده اید موضوع همه جا مطرح شده و حالا تحت فشار یک نفر دیگر منصرف میشوید، اگر این فشارها ادامه پیدا، اسم خواهم برد. 

وی گفت: چرا موج استعفاها در شهرداری راه افتاده است، مشکل کجاست؟ از منافقان و افراد متظاهر و بادمجان دور قاب چین دوری کنید و مراقب وحدت جریان انقلابی باشید که عملکرد شما لطمه ای به آن وارد نکند. 

دو تذکر اعضای شورای شهر مشهد در آغاز هشتاد و پنجمین جلسه علنی 

سید حسین علوی مقدم نسبت به سرعت پایین مطالعات پروژه های عمرانی در شهرداری مشهد تذکر داد و این موضوع را باعث عدم تحقق بودجه ۱۴۰۲ عنوان کرد. 

همچنین حجت الاسلام حسن منصوریان عضو دیگر شورا نسبت به استعفای عضو علی البدل شورای شهر یعنی امیری اخلاقی هز طریق فرمانداری و بدون نظر شورا تذکر داد و خواستار پیگیری حقوقی موضوع شد؛ رئیس شورای شهر در پاسخ به این تذکر، اقدام امیری اخلاقی را انصراف عنوان کرد و گفت اگر موضوع استعفا بود، نکته شما درست بود.

اما پرحاشیه ترین دستور کار جلسه علنی هشتاد و پنجم طرح دوفوریتی کاهش بهای خدمات در پارکینگ‌های حاشیه ای شهر مشهد بود.

سخنگوی شورای شهر مشهد که این طرح را به شورا آورده بود در دفاع از دوفوریت آن، به نارضایتی های مردمی در افزایش سه برابری بهای پارکینگ های حاشیه ای اشاره کرد.

موسی الرضا حاجی بگلو در حاشیه این جلسه در خصوص مصوبات شورا به رسانه ها گفت: یکی از دستور کارهایی که به شورا آمد طرح دو فوریتی کاهش بهای پارکینگهای حاشیه ای بود که دو فوریت آن رای نیاورد، تبدیل به طرح یک فوریتی شد و قرار شد پس از بررسی در کمیسیون های شورا در جلسات آتی مجدد به صحن علنی بیاید. 

وی افزود: در این طرح دو مدل برای کاهش بهای خدمات پیش بینی کردیم که در یک شکل ۴۳ درصد و در شکل دیگر حدود ۷۰ درصد هزینه الیت کاهش پیدا میکرد. 

نایب رئیس شورای شهر مشهد ادامه داد: یکی از مهمترین دستور کارهای جلسه که برای مردم بخصوص در مناطق کم برخوردار دارای اهمیت است آرای کمیسیون ماده ۱۰۰  و تبصره چهار ماده ۱۰۱ بود که مقرر شد در حوزه درآمدی یک، دو و سه به ترتیب در صورت پرداخت ۳۰ ، ۴۰ و ۵۰ درصد متناسب ۱۲, ۱۸ و ۲۴ ماه در حوزه درآمدی چهار و پنج نیز اگر ۱۰، ۲۰ و ۳۰ درصد پرداخت نقدی انجام شود الباقی به صورت اقساط ۱۲، ۱۸ و ۲۴ ماه انجام شود. 

تغییر نام ره باغ بهشت به نام حضرت معصومه (س)، نامگذاری میدان معراج به نام معراج شهدا، نامگذاری معبر جهاد به نام جهاد سازندگی و نامگذاری محور حد فاصل بزرگراه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی تا بلوار نماز به نام شهدای مرزبانی دیگر مصوبه شورای شهر مشهد در صحن علنی دوم مرداد ۱۴۰۲ بود که سخنگوی شورا به آن اشاره کرد.

واکنش شورای شهر مشهد به هتک حرمت قرآن کریم 

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد نیز در این جلسه در واکنش به هتک حرمت قرآن کریم گفت: جسارت و بی‌احترامی به عقاید مسلمانان را از سوی افرادی شاهد هستیم که خود می‌خواهند به جهانیان درس اخلاق بدهند و مدعی حقوق بشر، آزادی و دموکراسی هستند. 

حسن موحدیان تصریح کرد: در روزهایی که شیعیان جهان عزادار شهادت جانسوز سرور و سالار شهیدان هستند، بار دیگر شاهد بی‌احترامی مدعیان آزادی بیان به ساحت والا و قدسی قرآن کریم در کشور سوئد بودیم. این جسارت و بی احترامی به عقاید از سوی افرادی صورت می‌گیرد که خود می‌خواهند به جهانیان درس اخلاق بدهند و مدعی حقوق بشر، آزادی و دموکراسی هستند. 

رئیس شورای شهر مشهد خاطرنشان کرد: مسلمانان هیچگاه به عقاید دیگران بی‌احترامی نکرده‌اند و در راس آنها، امام‌رضا(ع) بوده که مناظرات آنها با افراد غیرمسلمان، زبان‌زد است، افزود: خاطیان و بانیان این اقدام شنیع و این توهین وقیحانه که موجب آزردن قلوب مسلمین جهان در سراسر کره خاکی شده، باید به سزای عمل خود برسند. 

موحدیان اظهارکرد: شورای اسلامی شهر مشهد مقدس هم با محکوم کردن این حرکت مذبوحانه، انزجار خود را از عاملان و حامیان این حرکت و هر اقدامی که منجر به توهین به مقدسات دینی شود، اعلام می‌دارد. 

وی با بیان اینکه یکی از اتفاقات سازنده شهرداری در هفته گذشته، برگزاری نمایشگاه رونمایی بسته‌های سرمایه‌گذاری و توانمندی‌های صادراتی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی بود که منتج به انعقاد تفاهمنامه میان شهرداری مشهد و مناطق آزاد شد، گفت: بهره‌گیری از ظرفیت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری یکی از اصلی‌ترین سرفصل‌های فعالیتی شهرداری باید باشد؛ رویکرد شورای ششم حمایت از سرمایه‌گذار است و قطعا معاونت اقتصادی باید تمهیدات لازم در این خصوص را در این خصوص بیاندیشید.

در بیانیه‌ای از سوی اعضای شورای اسلامی شهر مشهد مقدس؛ اهانت به ساحت قدسی قرآن کریم محکوم شد. 

مهدی ناصحی، به نمایندگی از اعضای شورا، با قرائت بیانیه‌ای، اهانت به ساحت قرآن کریم را محکوم کرد؛ متن بیانیه به شرح ذیل است: 

بسم‌الله‌‎الرحمن‌الرحیم 

انا لله و انا الیه راجعون 

إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّکْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ 

قرآن کریم، میراث ابدی و حیاتی پیامبر گرامی ‌اسلام (ص) و زبان مشترک فطری انسان‌ها تا قیام قیامت خواهد ماند و وعده الهی غیر قابل تغییر است. 

افکندن مشتی خاک از سوی وایکینگ‌های نادان با پشتیبانی دولت حقیر سوئد و دانمارک بر خورشید تابناک قرآن به بهانه واهی آزادی‌بیان جز بی‌آبرویی برایشان به همراه نداشته است. 

این اقدامات قبیح و جنون‌آمیز در مقابله با افزایش موج اسلام‌گرایی و حق‌طلبی جوانان اروپایی است؛ بدانید مسلمانان جهان اگر چه در برخی جزئیات اختلاف‌نظر دارند اما در حفظ و حراست از حریم قدسی قرآن با یکدیگر هم نظر و متحد هستند. 

این قبیل سیرک‌های مضحک جز بی‌آبرویی بیش از پیش برای فرهنگ منحط آنگلوساکسون‌ها در برابر افکار عمومی جهانیان چیز دیگری در بر نخواهد داشت. 

اعضای شورای اسلامی شهر مشهد مراتب انزجار خویش را نسبت به پشتیبانی دولت‌های سوئد و دانمارک در هتک حرمت به قرآن ابراز می‌دارند. 

"یُرِیدُونَ لِیُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ کَرِهَ الْکَافِرُونَ"

خبرنگار: معصومه مؤمنیان

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.