خبرگزاری رویترز اعلام کرد که در اکثر کشورهای اروپایی خشکسالی و آتش‌سوزی موجب تخلیه خانه‌ها و قطعی آب و برق شده است.

سال بحرانی گرما، خشکسالی و آتش‌سوزی در اروپا

به گزارش قدس آنلاین به نقل از رویترز، در حالی بسیاری از کشورهای اروپایی با گرما و خشکسالی بی‌سابقه دست به گریبانند که بیشتر این کشورها با مشکلاتی مثل آتش سوزی در مناطق جنگی مواجه هستند.

طبق آمارهای اعلام شده توسط سازمان‌های هواشناسی اروپا، ماه ژوئن امسال از نظر گرمایش، رکورد داغ‌ترین تابستان ۱۷۴ سال گذشته تاریخ این قاره را ثبت کرده است.

طبق آمارها سال گذشته بیش از ۶۱ هزار مرگ و میر ناشی از گرما در ۳۵ کشور اروپایی گزارش شده است. گزارش زیر وضعیت بعضی کشورهای اروپایی است که بیشتر از همه با مشکل گرما روبرو هستند:

کرواسی

آتش‌سوزی جنگلی در نزدیکی شهر ساحلی شیبنیک در ۱۳ جولای به سرعت گسترش یافت و بادهای شدید جنوبی به آن دامن زد. مهار آتش با وجود تلاش ۵۶ آتش نشان به همراه ۲۰ خودرو و سه فروند هواپیما دشوار بود. روستای گرباستیکا متحمل خسارات قابل توجهی از جمله تخریب خودروها و خانه‌های مسکونی شد.

فرانسه

حدود ۶ آتش سوزی در مقیاس کوچک در مناطق نوول-آکیتن، اکسیتانی، گراند است، بوش-دو-رون و جزیره کورس ثبت شده است. اواسط آوریل، سرویس زمین شناسی فرانسه (BRGM) اعلام کرد که سطح بسیار پایین آب‌های زیرزمینی، فرانسه را در مسیر خشکسالی بدتر از سال گذشته قرار داده که در بخش‌های جنوبی این شهر وضع به مراتب وخیم‌تر گزارش شده است.

یونان

آتش سوزی روز چهارشنبه در جزیره رودس موجب تخلیه مناطق مسکونی و آواره شدن بیش از ۲۰ هزار خانوار در این منطقه شد. بیش از ۲ هزار مسافر روز دوشنبه با هواپیما به خانه بازگشتند و انتظار می‌رود روز سه شنبه پروازهای بیشتری برای بازگشت به کشورهای مبداء انجام شود. اپراتورهای تور نیز سفرهای آینده را لغو کردند.

صدها آتش نشان با کمک نیروهای ترکیه و اسلواکی برای مهار شعله های آتش در نزدیکی روستاهای گنادی و واتی در جنوب شرقی رودس مبارزه کردند. مقامات گفته‌اند که خطر آتش‌سوزی‌های بیشتر تقریباً در همه مناطق کشور زیاد است.

ایتالیا

آتش‌سوزی در جنگل‌ها و پوشش گیاهی در بخش‌های مختلف کالابریا در جنوب ایتالیا همچنان ادامه دارد. فرودگاه پالرمو روز سه‌شنبه پس از آتش‌سوزی‌های جنگلی در سیسیل بازگشایی شد ولی ماموران آتش‌نشانی همچنان در آمادگی کامل هستند.

روز سه‌شنبه مقامات محلی در ۱۶ شهر ایتالیا وضعیت قرمز اعلام کردند و آب و برق شهروندان به طور مداوم قطع می‌شود.

مالت

در یک هفته گذشته این کشور موج گرمای بی‌سابقه‌ای را تجربه کرده که منجر به قطعی گسترده برق در سراسر این جزیره شده است. شرکت برق دولتی این کشور اعلام کرده کابل‌های توزیع زیرزمینی برق به خاطر گرمایش از کار افتاده است.

پرتغال

بیشتر شهرهای این کشور با خشکسالی گسترده مواجه است و حدود ۹۰ درصد از جمعیت این کشور تحت تاثیر این خشکسالی قرار دارند. اداره هواشناسی این کشور (IPMA) خشکسالی را از ماه آوریل امسال بی‌سابقه توصیف کرده است.

روسیه

در منطقه اورال در مرکز روسیه، آتش‌سوزی‌های جنگلی در ۱۲ جولای آغاز شد و خسارات قابل توجهی به بار آورد. گفته شده یک زن جان خود را به خاطر آتش سوزی از دست داده است و ۲ نفر نیز به دلیل سوختگی در بیمارستان بستری شدند.

اسپانیا

آتش سوزی جنگلی در این کشور از جزیره لا پالما آغاز شد که منجر به تخلیه بیش از چهار هزار نفر از خانه‌های خود شد. به گفته روزنامه الپائیس ۲ هزار و ۹۰۰ هکتار از مناطق جنگلی این کشور در آتش سوخته است.

سوئیس

پلیس دستور تخلیه چندین روستای کوهستانی را به دلیل گسترش آتش سوزی در جنگل‌های منطقه کانتون در نزدیک مرز ایتالیا صادر کرده است. ۲۰۰ خانوار مجبور به تخلیه خانه‌های خود شده‌اند.

ترکیه

اداره کل جنگل‌داری این کشور در حساب توییتر خود اعلام کرد که آتش‌سوزی‌ها در استان‌های هاتای و مرسین در جنوب شرقی ترکیه و استان چاناک‌قلعه در شمال غرب ترکیه از ۱۶ جولای آغاز شده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.