کاخ سفید به اقدام کودتاچیان در نیجر و بازداشت رئیس جمهوری این کشور که محکومیت کشورهای آفریقایی را هم به همراه داشته واکنش نشان داد.

واکنش‌ها به اقدام کودتاچیان در بازداشت رئیس جمهور نیجر

به گزارش قدس آنلاین، کاخ سفید با ادعای اینکه بی نهایت از تحولات نیجر نگران است، اعلام کرد ما خواهان آزادی فوری رئیس جمهور این کشور و خودداری از به کارگیری خشونت هستیم.

دبیرکل سازمان ملل هم با محکوم کردن سیطره بر حکومت از طریق اعمال زور در نیجر اعلام کرد همه طرفها را به خویشتن داری دعوت می کنیم.

فرانسه هم با محکوم کردن تلاش برای سیطره بر حکومت از طریق زور اعلام کرد اوضاع را از نزدیک و با دقت دنبال می کند.

گاردهای ریاست جمهوری روز چهارشنبه «محمد بازوم» رئیس جمهور نیجر را در داخل کاخ وی در نیامی پایتخت این کشور بازداشت کردند. کشورهای همسایه این کودتا را محکوم کردند و سازمان ملل، ایالات متحده و اتحادیه اروپا هرگونه تلاش برای به دست گرفتن قدرت را محکوم کردند.

بلوک اقتصادی آفریقای غربی موسوم به اکوواس (ECOWAS) از توطئه گران خواست تا بازوم را آزاد کنند. اتحادیه آفریقا از سربازان "خائن" درگیر در این اقدام خواست فورا به پادگان ها بازگردند.

«پاتریس تالون» رئیس‌جمهور بنین گفت که روز چهارشنبه پس از دیدار با «بولا تینوبو» رئیس جمهور نیجریه و رهبر اکوواس بمنظور میانجیگری به نیجر می‌رود.

تالون به خبرنگاران در ابوجا گفت: من معتقدم که در صورت لزوم از همه ابزارها برای بازگرداندن نظم قانون اساسی در نیجر استفاده خواهد شد، اما ایده آل این است که همه چیز در صلح و هماهنگی انجام شود.

ریاست جمهوری نیجر در بیانیه ای اعلام کرد که در صورتی که محافظان به خود نیایند، ارتش ملی آماده حمله به آنها است.

این بیانیه پس از آن منتشر شد که گزارش‌هایی مبنی بر اینکه گاردهای ریاست‌جمهوری دسترسی به کاخ را مسدود کرده و بازوم را در آن حبس کردند، انتشار یافت. 

سربازان کنترل تمام خیابان‌های منتهی به تلویزیون ملی این کشور را در دست گرفتند.

یک مشاور رئیس جمهوری ساعت 14 به وقت محلی به خبرگزاری رویترز گفت که مذاکرات بین اردوگاه بازوم و سران گارد ریاست جمهوری در حال انجام شدن است. 

نیجر یک کشور محصور در خشکی به متحدی اساسی برای قدرت‌های غربی تبدیل شده که به دنبال کمک به مبارزه با شورش هستند، اما با مخالفت فزاینده‌ای از سوی حکومت‌های نظامی جدید در مالی و بورکینافاسو مواجه می‌شوند. این کشور همچنین یکی از متحدان کلیدی اتحادیه اروپا در مبارزه با مهاجرت غیرقانونی از کشورهای جنوب صحرای آفریقا است.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پستی گفت: اتحادیه اروپا هرگونه تلاش برای بی ثبات کردن دموکراسی و تهدید ثبات نیجر را محکوم می کند.

فرانسه همچنین هر گونه تلاش برای به دست گرفتن قدرت در نیجر را محکوم کرد و به شهروندان فرانسوی در نیامی توصیه کرد که با هوشیاری عمل کنند.

پاریس سال گذشته پس از تیره شدن روابطش با مقامات موقت کشور مالی، نیروهای خود را از این کشور به نیجر منتقل کرد. همچنین به دلیل تنش‌های مشابه نیروهای ویژه را از بورکینافاسو خارج کرده است.

طبق اعلام آمریکا، این کشور حدود 500 میلیون دلار از سال 2012 به نیجر برای تقویت امنیتش کمک کرده است. آلمان در ماه آوریل اعلام کرد که این کشور در ماموریت نظامی سه ساله اروپا با هدف بهبود ارتش نیجر مشارکت خواهد کرد. 

اولف لاسینگ، رئیس یک اندیشکده غربی گفت: بازوم تنها امید غرب در منطقه ساحل بوده است. فرانسه، ایالات متحده و اتحادیه اروپا بسیاری از منابع خود را در منطقه برای تقویت نیجر و نیروهای امنیتی آن هزینه کرده اند.

وی اضافه کرد که کودتا یک فرصت برای روسیه و دیگر بازیگران بمنظور گسترش نفوذشان در نیجر به وجود می آورد.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.