در تمام طول دهه اول محرم پرچم مجلس عزای امام حسین(ع) بر سردر باغ اردوگاه خاتون نصب شده بود و مردم برای شرکت در این مراسم از گوشه‌ و کنار شهر به اینجا می‌آمدند.

خاتون؛ یک روضه خانوادگی
این مراسم با روضه‌های سید و سالار شهیدان، سخنرانی حجت‌الاسلام سلیمانی و مداحی حاج مصطفی قاآنی در ۱۰ شب در باغ اردوگاه خاتون تدارک دیده شده بود و در این ۱۰شب در سخنرانی‌ها به موضوعات مختلفی در باب قیام امام حسین(ع) و توجه به مسئله مهم خانواده و جایگاه آن در دین و مهم‌ترین راهکار حفظ و اصلاح این رکن مهم اجتماعی پرداخته شد. مزیت این مراسم حضور خانم‌ها و آقایان به همراه تدارک یک حسینیه ویژه کودکان بود به همین دلیل خانواده‌ها می‌توانستند با خیال آسوده همراه کودکانشان در این برنامه‌ها شرکت کنند. برنامه‌ای که با همکاری مشترک مرکز امور بانوان و خانواده آستان قدس رضوی و فرماندهی مرزبانی نیروی انتظامی استان خراسان رضوی برپا شده بود تا مردم در این نقطه از شهر بر مصیبت حسین(ع) و یارانش سوگواری کنند و آموزه‌های قیام عاشورا را فرا بگیرند. در ادامه گزارشی از حال و هوای این روضه خانوادگی در دهه اول محرم و حال و هوای مدعوین خواهیم داشت. 

خانواده؛ محوریت سخنرانی مراسم 
اگر در این شب‌ها سری به باغ خاتون می‌زدید آرامش و امنیت این مکان مورد توجه‌تان قرار می‌گرفت. مکانی که برای خانواده‌ها فرصتی برای بهره‌برداری بهتر از این ایام را فراهم کرده و در کنارش برای کودکان محلی برای آموزش و بازی تدارک دیده بود. یکی از مسئولان برگزاری مراسم درباره این برنامه توضیح داد: «خیمه عزای آل‌الله(ع) همزمان با آغاز ماه محرم به همت مرکز امور بانوان و خانواده آستان قدس رضوی در این مجموعه برپا شده بود و مجموعه فراجا استان در برگزاری این برنامه با ما همکاری داشت. این برنامه برای افراد و نهادهای خاص برگزار نشده و حضور برای تمام همشهریان آزاد بود. مراسم هر شب همزمان با اذان مغرب و برگزاری نماز جماعت آغاز و در ادامه زیارت عاشورا قرائت می‌شد. سپس ذکر مصیبتی بر واقعه عاشورا خوانده شده و در ادامه هم سخنرانی، مداحی و پذیرایی دایر می‌شد». 
بی‌بی زینب سیدی در ادامه به جزئیات برگزاری مراسم سوگواری دهه اول محرم در باغ اردوگاه خاتون پرداخت و گفت: «حجت‌الاسلام والمسلمین سلیمانی، کارشناس ارشد مشاوره مذهبی و تربیتی سخنران مراسم و آقای مصطفی قاآنی به عنوان مداح مراسم در این شب‌ها حضور داشتند». 
محوریت سخنرانی‌ها در طول این ۱۰شب، دیگر موضوعی بود که سیدی به آن اشاره کرد. او در این‌ باره چنین توضیح داد: «خانواده و ارکان تحکیم خانواده، عذرخواهی و عذرپذیری، شکرگزاری و... موضوعاتی بود که به تناوب در این شب‌ها مطرح می‌شد و سعی داشتیم در این موضوعات به نتایج خوبی برسیم و آموزه‌های مناسبی را به مخاطب ارائه دهیم. در شب‌های اول موضوعات حول محور آموزه‌های اخلاق در خانواده بود و در شب‌های پایانی نقش خانواده اباعبدالله(ع) در واقعه کربلا و چرایی همراهی این بزرگواران با امام(ع) در این روز مطرح شد». 
شهروندان در شب عاشورا حضور پررنگ‌تری نسبت به شب‌های گذشته داشتند. مسئول برگزاری این مراسم در این ‌باره گفت: «ما معرفی برنامه را در فضاهای مختلف رسانه‌ای و عمومی انجام دادیم. نکته مهم درباره استقبال شهروندان از این برنامه این بود که بیشتر افرادی که یک شب در این مراسم حاضر شدند، به واسطه محتوای خوبی که دریافت کردند مخاطب ثابت ما در این شب‌ها شدند. استقبال مردم از مراسم به حدی بود که خیلی از شب‌ها ظرفیت سالن تا پیش از ساعت ۲۰:۳۰ کامل شده و ما مجبور می‌شدیم درهای ورودی را ببندیم». 

همکاری آستان قدس و فراجا در میزبانی مراسم
سرگرد سیدعلی موسوی‌پور از فرماندهان عقیدتی سیاسی مرزبانی نیروی انتظامی خراسان رضوی در این مراسم حاضر بود. با سرگرد موسوی‌پور در حاشیه مراسم گفت‌وگو کردم. او توضیح داد: «معاونت امور فرهنگی خانواده عقیدتی و سیاسی در راستای انجام وظایف ذاتی این مجموعه و بصیرت‌افزایی خانواده‌ها، در مناسبت‌های مختلف با ارگان‌های سطح شهر همکاری داشته است. این مراسم هم در همین راستا برپا شده تا بتوانیم اثرگذاری مطلوبی داشته باشیم». 
موسوی‌پور ادامه داد: «وسعت مناسب باغ اردوگاه خاتون و مدیریت مطلوب این فضا به ما کمک کرد تا بتوانیم مراسم مشترک خوبی را با آستان قدس رضوی پیش ببریم. از طرفی این فرصت برای خانواده‌های محترم نیروهای مرزبانی هم فراهم شد تا در این مراسم حاضر باشند». 
یکی از موارد مهمی که برگزارکنندگان مراسم به آن توجه کرده‌ بودند موضوع تدارک محلی برای پارک کردن خودروها بود و عزاداران دغدغه پیدا کردن جای پارک نداشتند. آن‌ها می‌توانستند با وسایل نقلیه شخصی از در ورودی خیابان تلاش وارد شده و خودرو خود را در فضای تعیین شده پارک کنند. 

حسینیه‌ای برای دل‌های کوچک
همان طور که پیشتر اشاره کردیم در گوشه‌ای از باغ خاتون نیز حسینیه کودک برپا شده بود. در این فضا کودکان و نوجوانان دختر و پسر در گروه‌های مجزا با یکدیگر بازی می‌کردند و در این میان، مربیانی هم آن‌ها را با واقعه عاشورا و آموزه‌های دینی آشنا می‌کردند. به گفته سیدی هدف از برپایی حسینیه کودک، افزایش قدرت درک در کودکان و نوجوانان نسبت به واقعه عاشورا بوده است. خانم احمدی یکی از مربیان این حسینیه درباره آن گفت: «این فضا با این هدف فراهم شده بود تا با کودکان و نوجوانان متناسب با سن و روحیات خودشان ارتباط بگیریم. خیلی از این کودکان نمی‌توانستند از مباحث سنگین سخنران و مداح برداشت کاملی داشته باشند، بنابراین در این حسینیه کوچک برای آن‌ها فضای بازی فراهم شده بود تا در کنار آن، عزاداری و مفاهیم عاشورا را همزمان پیش ببریم‌ تا خروجی مناسبی داشته باشیم». 
احمدی به این فضای دلچسب اشاره کرد و ادامه داد: «اینجا با بسیاری از فضاهای مراسم این شب‌ها متفاوت بود؛ چرا که این بچه‌ها با دل‌های پاکشان در اینجا حاضر شده‌ بودند تا در حد توانشان برای امام حسین(ع) و یارانشان سوگواری کنند. در اینجا صحنه‌های زیبایی دیده می‌شد. به عنوان مثال بچه‌هایی بودند که قطعه‌های کوتاه مداحی در ذهن داشتند و شروع به خواندن می‌کردند و بچه‌های دیگر با سینه‌زنی با آن‌ها همراه می‌شدند». 

خبرنگار: زهرا زنگنه
منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.