معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی اظهار کرد: دولت به ازای هر نانی که مردم خریداری می‌کنند ۴۰ درصد را به حساب واحد نانوایی واریز می‌کند تا هزینه‌ها جبران شود.

نان در خراسان جنوبی گران شد

به گزارش قدس آنلاین، جواد اشرفی گفت: آخرین باری که تغییر قیمت نان را در نانوایی نوع یک داشته‌ایم خرداد ۱۴۰۰ بوده است و در نوع دوم هم آخرین تغییر اسفند سال ۹۹ انجام شده است.

وی با اشاره به افزایش و همسان سازی قیمت نان در خراسان جنوبی، افزود: به نانوایی‌های نوع یک یارانه تعلق می‌گیرد و نانوایی نوع دو نیز نیمه یارانه و نانوایی نوع شش هم آزادپز و آردشان را با قیمت تمام شده از کارخانه‌های آرد تامین می‌کنند که این نوع در استان محدود هم هستند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی با بیان اینکه در نوع یک که دولت برای آن‌ها یارانه پرداخت می‌کند، خبازی‌ها قیمت نان خود را هیچ تغییری نداده‌اند و در نوع دوم نیز تغییر کوچکی دارد، ادامه داد: در نانوایی نوع یک، یک کیسه آرد بیش از ۳۰ هزار تومان شده و در نوع دوم که نیمه یارانه‌ای است کیسه‌ای حدود ۴۷ هزار تومان است که چند سالی قیمت نان آن‌ها تغییری نداشته است.

وی یادآور شد: در همسان سازی قیمت نان نیز سقف قیمت را در خراسان جنوبی رعایت نکردیم چراکه مردم توان خرید قیمت نان بالایی را نداشتند لذا سعی شد افزایش قیمت‌ها در سبد مصرفی خانوارها تاثیر نگذارد و در اصلاح موجود نیز به این مهم توجه شده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی تصریح کرد: طی این دو سه سال گذشته قیمت آرد به عنوان پایه اصلی قیمت نان بوده و تغییری نداشته است اما نان یک کالای تولیدی و متشکل از سایر ریز مولفه‌های هزینه‌ای از جمله نمک، خمیرمایه، ملک مغازه و هزینه‌های جاری آب، برق، بیمه، کارگر و سایر بوده که بر نانوایی‌ها تاثیرگذار بوده است اما در اصل قیمت کالای نهایی نان با وجود افزایش قیمت نان در سایر استان‌ها، تغییری نداشته است.

حمایت از نانوایی‌های سنتی

وی با بیان اینکه در لواش ماشینی اتومات با وزن چانه ۲۷۰ گرم، قیمت فعلی ۶۰۰ بوده است که ۷۰۰ تومان شده است، افزود: قیمت در نان تافتون و بربری ماشینی با وزن چانه ۷۵۰ گرم که قیمت آن یک هزار و ۵۰۰ تومان بوده به ۲ هزار تومان افزایش یافته است.

اشرفی با بیان اینکه نان تافتون سنتی با ۷۵۰ گرم وزن از ۱۵۰۰ تومان به ۲ هزار و ۱۰۰ تومان افزایش یافته است، تصریح کرد: قیمت نان سنگک ماشینی و نان ریزشی با وزن ۵۰۰ گرمی از ۱۳۰۰ تومان به ۱۶۰۰ تومان افزایش یافته و سنگک سنتی که متاسفانه این نوع نانوایی‌ها در استان کاهش یافته از ۱۴۰۰ تومان به ۲ هزار تومان اصلاح قیمت شده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی ادامه داد: سیاست ما بر این بوده که از نان سنتی حمایت کنیم چراکه نمی‌خواهیم تمام نانوایی‌های سنتی به سمت لواش اتومات بروند.
اشرفی با اشاره به قیمت نان در نانوایی‌های نوع دوم و نیمه یارانه‌ای، گفت: در وزن نان در نانوایی نوع یک و دو تفاوتی قائل نشدیم با اینکه قبلا نانوایی نوع یک و دو نانی با وزن متفاوت تولید می‌کردند.

وی با بیان اینکه شکاف بین قیمت نان در نانوایی یک و دو نباید زیاد باشد، ادامه داد: در قیمت نان تافتون و بربری ماشینی قیمت از ۱۸۰۰ تومان به ۲۲۰۰ تومان و تافتون بربری سنتی به ۲۲۰۰ تومان و ماشین بربری انبوه پز از سه هزار تومان به ۳۵۰۰ تومان و نان سنگگ ماشینی از ۱۸۰۰ تومان به ۲ هزار تومان و نان سنگ سنتی از ۱۸۰۰ به ۲۴۰۰ تومان اصلاح قیمت شدند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی افزود: با کمک مسئولان سازمان صمت، سازمان جهاد کشاورزی، کارشناسان حوزه نان، دستگاه‌های نظارتی جلسه‌ای برای افزایش قیمت نان برگزار شده و قیمت‌ها به شدت بالا و پایین شده تا بخشی از هزینه‌های خبازی‌ها جبران شود و هم سبد مصرف خانوارها زیاد تغییر نکند.

اشرفی افزود: جبران هزینه همیشه نباید از محل فروش کالا به مردم باشد، لذا یارانه ای از طریق سامانه نانینو متناسب با هزینه‌های جاری در نظر گرفته شده و سهیمه نانوایی‌ها از طریق سامانه نانینو کسر نشده؛ حتی سهمیه برخی نانوایی‌ها افزایش هم یافته است، لذا تعطیلی خودسرانه‌ای نباید وجود داشته باشد و مردم می‌توانند شکایات خود را از طریق سامانه ۱۹۴ درمیان بگذارند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.