امروز در حالی مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران از خرید تضمینی ۸ میلیون و ۸۸ هزار تن گندم به ارزش ۱۲۱ هزار و ۴۰۷ میلیارد تومان از ابتدای سال تا کنون خبر داد، که با گذشت حدود ۴ ماه از شروع سال جدید، هنوز جلسات شورای قیمت گذاری گندم برگزار نشده است.

بازار نان و کشاورزان معطل قیمت‌گذاری گندم

به گزارش قدس آنلاین، به گفته برخی منابع خبری قرار است مردادماه امسال جلسه این شورا برگزار شود، کارشناسان و  برخی مسئولان در گفتگو با قدس اذعان دارند کشاورزان از قیمت مصوب شده ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومانی گندم گله دارند،  این در حالی است که برخی از رسانه ها افزایش احتمالی قیمت گندم در جلسات آینده شورای قیمت گذاری گندم را عامل مهم افزایش قیمت نان عنوان می کنند.

تعیین قیمت برمبنای هزینه¬های تولید و سود متعارف خواسته کشاورزان از دولت است!

رئیس بنیاد ملی گندمکاران ایران در گفت و گو با خبرنگار قدس با بیان اینکه افزایش قیمت نان بستگی به تصمیم دولت دارد و هیچ گونه ارتباطی به افزایش قیمت گندم ندارد، اظهار می کند: علت این است که در این مقوله هر دو طرف معامله دولت است به این معنا که دولت خریدار گندم و فروشنده آرد و نان است و مداخله گر سومی وجود ندارد که بازار را دچار نوسان کند. عطاالله هاشمی متذکر می¬شود: ما برای واقعی کردن قیمت تلاش می¬کنیم، زیرا برای کشاورز در مراحل تولید گندم هزینه هایی ایجاد می شود و در این فرآیند نیاز به حمایت دارد.

او یادآور می شود: دولت سال¬های سال است که با وجود هشدار کارشناسان مبنی بر اینکه فاصله قیمت گندم، آرد و نان باید کم شود تا کم کم یارانه این محصولات تعدیل شود و در کنار آن از اقشار آسیب پذیر حمایت شود، اما متاسفانه دولت گوش نکرد.

رئیس بنیاد ملی گندمکاران ایران در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه با وجود افزایش قیمت تراکتور، دستمزد کارگران، کود و ... به نظر شما قیمت گندم باید چه میزان محاسبه شود بیان می کند: این یکی از خواسته های اساسی ما است که در قالب شاخص تعیین قیمت برمبنای هزینه های تولید و سود متعارف مطرح می شود، زیرا زمانی که نهاده ها، دستمزد کارگران، حمل و نقل، کود و ... افزایش قیمت دارند باید هزینه های تولید برای کشاورز پرداخت شود که کشاورز دچار خسارت نشود.

کشاورزان به قیمت سال گذشته گندم اعتراض دارند!

گویا موضوع از این قرار است که اعضای شورای قیمت گذاری گندم حتی اگر مرداد ماه امسال قیمت مصوب شده را رسما اعلام کنند این قیمت برای سال آینده اجرایی می شود،  قیمت برای کشاورزان مشخص نشده است، این موضوع را مهندس رضازاده یکی از اعضای شورای قیمت گذاری وسیاست های حمایتی از محصولات اساسی به خبرنگار قدس می گوید و ادامه می دهد: قبل از فصل کشت قرار است قیمت خرید تضمینی سال اینده زراعی مشخص شود و کشاورزان انتظار دارند مبلغ قطعی سال گذشته مشخص شود والباقی وجه گندم تحویلی را دریافت کنند.

او می افزاید: قیمتی که الان واریز میشود براساس نرخ سال قبل ۱۱۵۰۰تومان میباشد ومبلغ جایزه دولت۲۰۰۰تومان ومبلغ۱۵۰۰یارانه کشت راطلبکارند.وهنوز شفاف نشده که مبلغ اعلامی نمایندگان در کمیسیون چقدر اجرایی میشود.مهندس رضازاده یارانه غیرنقدی مذکور را با شرط عدم افزایش قیمت ها عنوان و بیان می کند: با وجود اینکه دولت قول داده بود قیمت ها تغییری نکند، اما به خاطر افزایش قیمت¬های دستمزد کارگران، تورم و دلار نمی توانست به قول خود پایبند باشد، از سوی دیگر، کشاورزان به امید مبالغی که دولت اعلام کرده و قول اصلاح قیمت ها را به کشاورزان داده است، حساب کرده اند.

این عضو شورای قیمت گذاری و سیاست های حمایتی از محصولات اساسی با اشاره به اینکه افزایش قیمت کود بعد از نرخ مصوب اعلام شده برای گندم در سال گذشته اولین کالای گران شده در حوزه کشاورزی بود، یادآور می شود: کود کشاورزی ۵۰ درصد افزایش قیمت داشت.

مهندس رضازاده به این نکته اشاره می کند که با توجه به اینکه گندم محصولی متفاوت از دیگر محصولات کشاورزی است و غذای مردم محسوب می شود اعضای این شورا تلاش بسیاری کردند تا قیمت گندم را اصلاح و تعدیل کنند.

به گفته او، قیمت تضمینی برای ۳۲ قلم محصول تعیین می شود و گندم یکی از آنهاست، ولی نرخ نان را شورای آرد ونان تعیین می کند و ربطی به شورای قیمت گذاری گندم ندارد.

مهندس رضازاده معتقد است، در چند سال اخیر دولت با افزایش قیمت نان مخالفت کرد و این قیمت ثابت ماند، در حالی که دستمزد کارگر هر سال افزایش یافت، از سوی دیگر یارانه¬ای که دولت برای نان در نظر و اختصاص یافت به دست مردم به درستی نرسید بنابراین نه تنها دولت سودی در این زمینه نکرد بلکه مردم ضرر کردند و این مخالفت با افزایش قیمت نان در دولت کارشناسی نبود.

این عضو شورای قیمت گذاری و سیاست های حمایتی از محصولات اساسی درخصوص مولفه ها و شاخص های تصمیم گیری برای نرخ گذاری قیمت در این شورا متذکر می شود: تعیین قیمت تضمینی محصولات اساسی کشاورزی با در نظر گرفتن معیارهایی از جمله هزینه های واقعی تولید و سود متعارف، تعیین نحوه خرید توسط بخش دولتی،  تعیین نوع و میزان انواع ابزارهای حمایتی از جمله تسهیلات، کمکهای بلاعوض، یارانه سود و کارمزد تسهیلات، یارانه انواع نهاده ها و عوامل تولید؛ در چهارچوب قوانین و مقررات مربوطه و تعیین سیاست های اجرائی صادرات و واردات محصولات اساسی کشاورزی در چهارچوب قوانین و مقررات مربوطه است.

او در خصوص جزئیات مولفه تعیین قیمت تضمینی محصولات اساسی کشاورزی با در نظر گرفتن معیارهایی از جمله هزینه های واقعی تولید و سود متعارف بیان می کند: این مولفه بررسی مواردی از جمله حفظ رابطه مبادله داخل و خارج بخش کشاورزی، آخرین نرخ تورم اعلامی مرکز آمار ایران و هزینه تمام شده محصول مشابه وارداتی شامل هزینه خرید در مبدأ، هزینه های حمل و نقل، تعرفه های وارداتی، هزینه های حمل داخلی کشور و سایر هزینه های مترتب بر واردات محصول مشابه است.

او با اشاره به جزئیات مولفه دوم مبنی بر تعیین نحوه خرید توسط بخش دولتی ادامه می دهد: در این مولفه تعیین نحوه خرید توسط بخش غیردولتی از جهت میزان و سهمیه خرید، خرید حداقل به قیمت تضمینی تعیین شده، نحوه حمل و نقل و سایر موارد مرتبط که نیاز به هماهنگی بین بخشهای دولتی و غیردولتی داردف مورد بررسی قرار می گیرد.

خرید تضمینی گندم از ۸ میلیون تن عبور کرد

لازم به ذکر است مرکز اطلاع‌رسانی شرکت بازرگانی دولتی ایران (مبدا)، سید سعید راد مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران از خرید تضمینی ۸ میلیون و ۸۸ هزار تُن گندم تا ۶ مردادماه خبر داد و گفت: میزان خرید گندم امسال یک میلیون و ۸۷۸ هزار تُن و به عبارتی، بیش از ۳۰ درصد افزایش داشته است. وی از استان‌های خوزستان، فارس، کرمانشاه، گلستان و کردستان که ۵۵ درصد کل گندم کشور از آن‌ها خریداری شده است به عنوان ۵ استان پیشتاز خرید گندم نام برد و افزود: البته در این میان، استان‌های فارس، خوزستان و کرمانشاه، سه استانی هستند که بیشترین رشد تولید را نیز نسبت به سال گذشته نیز داشته‌اند. وی با اعلام اینکه خرید تضمینی گندم در استان بوشهر با حدود ۶ برابر و استان یزد با حدود ۵ و نیم برابر از رشد کم‌سابقه‌ای برخوردار بوده است، تأکید کرد: بعد از این دو استان، میزان خرید تضمینی گندم در استان کهگیلویه و بویراحمد حدود ۲ و نیم برابر، استان‌های البرز و فارس بیش از دو برابر و استان اصفهان دو برابر رشد داشته است. معاون وزیر جهاد کشاورزی از واریز ۶۱ هزار و ۴۲۹ میلیارد تومان بابت تحویل گندم به حساب کشاورزان خبر داد و خاطرنشان کرد: تاکنون بیش از ۵۱ درصد از مطالبات این عزیزان در سراسر کشور پرداخت شده که البته در این میان، ۷۰ تا ۹۸ درصد مطالبات گندمکاران ۱۰ استان پرداخت شده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 21
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ابراهیم ۱۷:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۸
    3 0
    دارند حق کشاورز رو میخورند ؛ شما که رسانه هستی برو و اینرو علنی کن صدای کشاورز نمیره بیرون ، میخوان مجبورمون کنند به نابودی ، عده ای منفعت طلب و فاسد دارند کشاورز زحمتکش رو وادار به ورشکستگی و حذف شغل خود میکنند و امنیت غذایی کشور رو به نابودی دارند میکشنند این دشمنان داخلی از دشمنان خارجی بد تر وویرانگر تر هستن
  • ۲۰:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۸
    2 0
    کشاورز رو به خاک سیاه نشوندید خدا ازتون نگذره
  • سعید ۰۶:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
    3 0
    سلام کی به امیده خدا این پوله گندم میدین چه غلطی کردیم! امسال جو میکاریم دلال نقد میده
  • غلامی ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
    1 1
    دولت دوست داره کشاورز تولید نکنه تا پول نده چون پول نداره واز پول‌های بلوکه شده چون میتونن غذا و دارو وارد کنن استفاده کنه کشاورز هم نابود بشه برا دولت اهمیتی نداره
  • غلامی ۰۹:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
    1 0
    با پول‌های بلوکه شده گندم وارد میکنن کشاورزو نابود میکنن بعد هم تبلیغات راه میندازن که پول‌های بلوکه شده را آزاد کردیم عربستان روزی یک میلیارد دلار نفت میفروشه ما چندساله درگیر آزاد کردن ۷ میلیارد دلار از کره ایم
  • احمد ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
    1 0
    واقعا این همه تعلل و خونسردی دولت برای اجرایی کردن قیمت خرید تضمینی دلیل خاصی دارد یا دارن وقت کشی میکنند .وقت دارند برن آفریقا و آسیای شرقی .اما وقت یه تشکیل جلسه برای آینده کشت گندم کاران ندارد .قیمت امسال 17هزارتومان را بخشنامه کنید حق کشاورزان داره خورده میشه
  • کشاورز ۱۴:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
    1 0
    این ۹۸درصد طلب ده استان پرداخت شده این استانها را نام ببرید، یا هنوزم میخواهید دروغ را سر لوحه کار خودتون قرار بدید، خجالت نکشید بگید. بند از استان جنوب هستم و اواخر برج یک گندم تحویل دادم یعنی جزو اولین استان تحویل گندم هستیم و در گروهای کشاورزان هم که همگی گندم تحویل به سیلوی دولت دادند پولی بجز ۱۱ونیم بهشون داده نشده و همگی در گروها به ناسزا گفتن به دولت و جهاد مشغول هستند، چرا دروغ میگوئید چهار ماه از تحویل گندم مان به دولت گذشته و بجز ۱۱ونیم دریافت نکردیم این ۹۸درصد برای ده استان پرداختی را از کجا آوردید یا پول را گرفتید و در حساب شخصی ریختید و به کشاورزان ندادید. خجالت نکشید میتوانید دروغ بگوئید ادامه دهید ببینیم این دیوار دروغ کی میریزد.
  • عارف ۱۵:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
    2 1
    ساله دیگه بجای گندم عقل بکاریم چرا بیشتر ب عقل نیاز داریم
  • خسرو ۱۶:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
    1 0
    خجالت بکشید چقدر مردم را امروز وفردا میکنید خدا لعنتتون کنه
  • ۱۸:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
    0 0
    پول زحمت کشاورز خوردن نداره
  • سورج ۲۰:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
    0 1
    لعنت خدا بر مدیران نالایق که ...
  • ۲۳:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
    0 0
    چراهرروزتراکتورروگران‌میکنیدولی‌‌واسه‌قیمت‌گندم‌لال‌شدین‌من‌یک‌کشاورز‌‌‌‌‌‌‌ زن‌هستم‌‌من‌باپسر۱۴سالم‌‌‌بایه‌بدبختی‌به‌کشت‌گندم‌رسیدگی‌کردم‌خداازتون‌ نگذره‌‌‌بی‌انصافا
  • کشاورز اهواز ۲۳:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
    0 0
    دونه دونه گندمی که از ما گرفتید حرومتون بشه اناشالله
  • رامین ۲۳:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
    0 0
    از همه قشر بدبخت تر کشاورز هس هر کس از کشاورزی اومده بیرون شدن میلیاردر با دروغ و دلالی اینا عاشق دلال هسن نه قشر زحمت کش
  • ۰۰:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۰
    0 0
    من کشاورزم و امسال با توجه به وعده دولت مبنی بر افزایش مناسب قیمت گندم کلی هزینه کود و سم کردن و الحمدالله محصول خوبی هم داشتم. در بخش کشاورزی اسفند ۱۴۰۱ ورق ژئوممبران را متری صد هزارتومان گرفتم الان بعد از گذشت تنها چهار ماه برای اتمام کارم رفتم از همان کارخانه همان ورق را منری صد و چهل گرفتم، ورق ژئوممبران صد درصد مواد اولیه اش داخلی است و صد درصد تولید داخل چطور در عرض ۴ ماه ۴۰ درصد قیمت اون کالا که برای استخر کشاورزی ضروری است اضافه شده ولی محصول من این وضعیت را دارد تازه کارخانه ۵۰ درصد پول را گرفته تا برایم ورق تولید کند و ۵۰ درصد بقیه را هم روز بارگیری باید برایش واریز کنم در حالی که هنوز قیمت گندم من تعیین نشده حال نهاده های کشاورزی از سم و کود و بذر و هزینه کمباین، باربری و ... بماند
  • ولی رسولی ۰۰:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۰
    0 0
    دولت دست کرده تو جیبه مردم الان هم از کشاورز داری میخوری
  • بدران ۰۳:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۰
    0 0
    گناه من گندمکار چیه که پولم تو جیب دولته در حالی که کولر خونمون سوخته نمیتونم کولر بخرم. بنده در خوزستان زندگی میکنم،
  • ۰۸:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۰
    0 0
    چراتراکتورروگران‌کردین‌ولی برای‌نرخ‌گندم‌این‌دستواون‌دست‌میکنیدسال‌دیگه‌خبری‌ازگندم‌نیست‌‌من‌یک‌کشاورز‌زن‌هستم‌باپسر۱۴‌سالم‌‌بایه‌بدبختی‌گندم‌روبرداشت‌کردم‌‌خداازتون‌نگذره‌گندم‌بایدبشه‌۲۰تومان‌
  • کشاورز مفلوک ایرانی ۱۰:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۰
    1 0
    همینکه مردم این دولت و مجلس رو شناختن کافیه... حداقل عملکرد دولت قبلی بهتر بود ..
    • محمد خوزستانی ۲۲:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۱
      0 0
      وقتی بی تخصص ها مدیر بشن و تصمیم گیرنده باشن اوضاع از این بهتر نمیشه
    • ۲۲:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۵
      0 0
      بخدا ماشینم ر افروختم.