مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس گفت: توقف و بازگشایی نمادهای بورس سلیقه‌ای نیست، بلکه بر اساس دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات صورت می‌گیرد.

توقف و بازگشایی نمادها بر اساس دستورالعمل نحوه معاملات است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، ولی الله جعفری در مورد خواسته برخی مخاطبان فارس، مبنی بر زمان توقف و یا بازگشایی نمادهای معاملاتی شرکتهای بورسی و فرابورسی گفت: برخی سهامداران تصور می‌کنند که توقف بازگشایی نمادها در بازار سرمایه سلیقه‌ای است، در حالی‌که بر اساس دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات این کار صورت می‌گیرد؛ یعنی بر اساس دستورالعمل نماد معاملاتی یک سهم متوقف یا باز می‌شود.

جعفری همچنین در مورد گلایه برخی مخاطبان مبنی بر اینکه برخی شرکت‌های بورسی در مورد زمان پرداخت سود تأخیر دارند، اظهار داشت: ناشر بورسی زمان‌بندی پرداخت سود خود را باید از طریق سامانه کدال به اطلاع سهامداران برساند و طبق همان اطلاعیه در موعد مقرر سود پرداخت کند.

مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس در مورد اینکه برخی مخاطبان می‌گویند که چرا سود شرکت‌ها به صورت نقدی و یا برخی می‌گویند، چرا سود به صورت حق تقدم اختصاص می‌یابد، گفت: مبنای اینکه سود یک شرکت چه میزان به شکل نقدی پرداخت شود و چه میزان به عنوان حق تقدم و یا سهام جایزه به سهامداران اختصاص یابد، مجمع عمومی شرکت است که در مجمع تصمیم می‌گیرند، چه میزان از سود بین سهامداران توزیع شود و چقدر از سود به شکل حق تقدم یا سهام جایزه اختصاص یابد.

وی تصریح کرد: در برخی مجامع عمومی شرکت‌ها قسمتی از سود کسب‌شده صرف افزایش سرمایه شرکت می‌شود و در قالب سهام جایزه و یا حق تقدم به سهامداران اختصاص می‌یابد و در برخی از شرکت‌ها نیز قسمت عمده سود به عنوان سود نقدی سهام بین سهامداران خود توزیع می‌کنند و همه این موارد بستگی به نظر مجمع عمومی آن شرکت دارد.

جعفری همچنین گفت: نکته مهم این است که زمان‌بندی برای پرداخت سود سهام به سهامداران، بر اساس اطلاعیه‌ای که در کدال افشا شده باید به سهامداران داده شود و اگر در زمان مقرر سود سهامداران پرداخت نشد، می‌توانند به سازمان بورس، اداره رسیدگی به شکایات مسئله خود را ارائه کنند.

مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس تصریح کرد: مجمع عمومی هر شرکت تصمیم‌گیر در مورد همه امور شرکت است و تصمیم مجمع نیز باید در سامانه کدال به اطلاع ذی‌نفعان و سهامداران برسد، بنابراین مجمع عمومی تصمیم‌گیر علی‌الاطلاق برای سرنوشت یک شرکت بورسی و یا فرابورسی است.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.