در شرایطی که مجوز حرفه ای باشگاه ها به مشخص شدن وضعیت حق پخش تلویزیونی آن ها گره خورده ، فدراسیون فوتبال گرفتن این حق را به خود باشگاه ها واگذار کرده است.اتفاقی که البته با توجه به بی رقیب بودن صدا و سیما در پخش بازی ها، بعید است به نتیجه ای برسد که طی آن باشگاه ها بتوانند به حق واقعی خود برسند

مسیر جدید در مساله حق پخش تلویزیونی؛ تنها در خانه

«بحثی پیش آمد و قرار شد برای مجوز حرفه ‌ای آتی باشگاه ‌ها باصدا و سیما قرارداد داشته باشند؛ حالا چه صدا و سیمای دولتی و چه بخش خصوصی. حتما باید این قرارداد را داشته باشند ومشخص شود که چقدر درآمد دارند. یک کارگروه تشکیل شد و قرار شد خود باشگاه ‌ها از دولت و مجلس محترم در این زمینه پیگیری کنند، چرا که اگر این اتفاق نیفتد، در جام ملت ‎‌ها و حتی مجوز حرفه ‌ای لیگ برتر فوتبال ما هم آسیب می‎ بیند.»

این بخشی از صحبت های منصور قنبرزاده، نایب رئیس فدراسیون فوتبال است درباره حق پخش تلویزیونی باشگاه های فوتبال در ایران که سال‌هاست تبدیل به معضل بزرگی برای فوتبال باشگاهی ما شده است. مساله ای که تا به حال به هیچ شکل حل نشده است و صدا و سیما، به عنوان تنها رسانه ایرانی که امکان پخش زنده بازی های داخلی را به صورت گسترده در اختیار دارد، علیرغم کسب درآمد قابل توجه از محل تبلیغات تلویزیونی پخش بازی ها حاضر به پرداخت آن به باشگاه ها نیست.

اما چرا دریافت این حق پخش برای باشگاه های فوتبال امری حیاتی است؟ بیایید نگاهی به این مساله در لیگ های فوتبال معتبر جهان بیندازیم. برای درک میزان اهمیت حق پخش تلویزیونی باید بدانید که، ۶۹ درصد درآمد باشگاه ‌ها در انگلیس، ۵۵ درصددرآمد باشگاه‌ ها در آلمان، ۶۸ درصد درآمد باشگاه‌ ها در اسپانیا،۷۰ درصد درآمد باشگاه‌ ها در ایتالیا و ۵۲ درصد درآمد باشگاه‌ها در فرانسه از این راه به دست می‌ آید که بیشترین سهم را دربین راه‌ های مختلف درآمدزایی به خود اختصاص می ‌دهد. نکته کلیدی همین عبارت پایانی است که مشخص می کند بیشترین دارایی باشگاه ها در معتبرترین لیگ های جهان، از محل پخش تلویزیونی به دست می آید. با این گزاره رجوع کنید به مشکلات دو باشگاه پر طرفدار ایران در سال های اخیر که بی برو برگرد دلیل به وجود آمدنشان، مسائل مالی است و بی تردید یکی از مهم ترین دلایل وجود مشکلات مالی همین نکته است که باشگاه های ایرانی در تمام این سال ها از بزرگ ترین محل درآمد بالقوه خود محروم بوده اند.

حالا و در چنین شرایطی که گویا مجوز حرفه ای باشگاه ها برای حضور بین المللی نیز به مشخص شدن وضعیت حق پخش تلویزیونی آن ها گره خورده است، فدراسیون فوتبال تصمیم گرفته تا گرفتن این حق را به خود باشگاه ها واگذار کند. اتفاقی که البته با توجه به بی رقیب بودن صدا و سیما در پخش بازی ها، بعید است به نتیجه ای برسد که طی آن باشگاه ها بتوانند به حق واقعی خود برسند. حل این مساله با توجه به عدم حضور بخش خصوصی در حوزه پخش بازی ها، نیازمند دستوری دولتی و بالادستی است. اتفاقی که تا امروز رخ نداده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.