مدیرکل امور بین‌الملل سازمان ملی مهاجرت از وجود نگاه تبعیض‌آمیز و دوگانه کمیساریای عالی پناهندگان و سازمان‌های بین‌المللی نسبت به ایران در مقایسه با کشورهای میزبان پناهندگان انتقاد کرد.

لزوم بازبینی سهم سازمان‌های بین‌المللی از هزینه‌های ایران در میزبانی از پناهندگان

مدیرکل امور بین‌الملل سازمان ملی مهاجرت گفت: سهم سازمان‌های بین‌المللی از حدود ۱۰ میلیارد دلار هزینه ایران برای میزبانی از پناهندگان، کمتر از یک درصد است که بسیار ناچیز است و باید مورد بازبینی جدی قرار گیرد.

به گزارش قدس آنلاین و بنابر اعلام مرکز اطلاع رسانی وزارت کشور، روح الله قادری در دیدار با اینا گلداکوا سرپرست دفتر نمایندگی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد در جمهوری اسلامی ایران بر لزوم تغییر مسیر کمک‌های بین‌المللی به سمت کمک‌های توسعه‌ای و زیرساختی و اولویت‌بندی ارسال کمک‌های بشردوستانه در راستای نیاز جمهوری اسلامی ایران در میزبانی از پناهندگان تاکید کرد.

وی در این نشست که به درخواست دفتر نمایندگی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد در جمهوری اسلامی برگزار شد، یادآور شد: سازمان ملی مهاجرت جمهوری اسلامی ایران از این کمیساریا در حد نام و اعتبار بین‌المللی آن انتظار دارد.

مدیرکل امور بین‌الملل سازمان ملی مهاجرت با نفی هرگونه دیپلماسی التماسی از سوی جمهوری اسلامی ایران در مجامع بین المللی در حوزه پناهندگان، تشکیل سازمان ملی مهاجرت را نتیجه رویکرد جدید ایران در حوزه مدیریت مهاجران و همچنین نحوه تعامل با سازمان‌های بین‌المللی فعال در حوزه پناهندگان و اتباع خارجی عنوان کرد.

قادری با اشاره به وظیفه ذاتی کمیساریای عالی پناهندگان، یادآور شد: کمک‌های بشردوستانه باید در راستای نیاز جمهوری اسلامی ایران و پناهندگان باشد و اولویت با لوازم و تجهیزاتی است که بخاطر تحریم‌های ظالمانه امکان دسترسی به آنها وجود ندارد.

وی عملکرد کمیساریا و نهادهای بین‌المللی در اعطای اعتبارات حمایتی از پناهندگان را ناچیز برشمرد و خواستار جذب و تخصیص اعتبارات مناسب از سوی مجامع بین‌المللی فعال در حوزه پناهندگان شد.

این مقام سازمان ملی مهاجرت جمهوری اسلامی ایران توضیح داد: در حال حاضر سهم سازمان‌های بین‌المللی از حدود ۱۰ میلیارد دلار هزینه جمهوری اسلامی ایران برای میزبانی از پناهندگان، کمتر از یک درصد است که بسیار ناچیز است و این موضوع می‌بایست به شکل مناسب و غیر تبعیض‌آمیز از سوی دفتر مرکزی  کمیساریای عالی پناهندگان ملل متحد در ژنو مورد بازبینی جدی قرار گیرد.

قادری همچنین درباره بازگشت پناهندگان به ویژه پناهجویان افغانستانی تصریح کرد: هیچ اصل دیگری نباید جایگزین اصل بازگشت داوطلبانه و عزتمندانه پناهندگان افغانستانی به موطن و زادگاه اصلی خود شود.

تقدیر از میزبانی سخاوتمندانه ایران

گلدکوا سرپرست دفتر نمایندگی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد در ایران هم در این نشست، شکل‌گیری سازمان ملی مهاجرت را گامی مثبت در رسیدگی به وضعیت مهاجران و ساماندهی آنان ارزیابی کرد.

وی همچنین از حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران به دلیل میزبانی سخاوتمندانه از پناهندگان تقدیر و تشکر کرد.

سرپرست دفتر نمایندگی کمیساریای عالی پناهندگان ملل متحد با اشاره به جایگاه دوم ایران از لحاظ حضور اتباع خارجی در کشور اعلام کرد این دفتر نسبت به ارسال متمم توافقنامه‌های سال ۲۰۲۳ آمادگی کامل دارد.

بنابر اعلام وزارت کشور، گلدکوا با ابراز خرسندی از صدور کارت هوشمند برای اتباع خارجی توسط سازمان ملی مهاجرت، پیشنهاداتی در خصوص لزوم تفاوت کارت هوشمند پناهندگان با سایر گروه‌های اتباع خارجی مطرح کرد.

وی در پایان نیز از نمایندگان وزارت کشور جمهوری اسلامی ایران برای حضور در اجلاس سالانه کمیته اجرایی کمیساریا (موسوم به اکسکام) در مهر ماه سال ۱۴۰۲ همچنین حضور در مجمع جهانی پناهندگان که در آذر ماه امسال در سوئیس برگزار خواهد شد، دعوت بعمل آورد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.