معاون هماهنگی امور اقتتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: هیچ افزایش قیمتی در آرد نانوایی ها اتفاق نیفتاده است و تنها بخشی از هزینه های نانوایی ها مانند هزینه اجاره بها، خمیرمایه، نیروی کار و کارگری در قیمت نان دیده شده است.

در مسیر تأیید و تکذیب افزایش قیمت نان!

به گزارش قدس خراسان، در نخستین ساعات کاری ۴مرداد ماه خبر افزایش ۴۰درصدی قیمت نان بدون هیچ اطلاع قبلی در صدر رسانه‌های مشهد و استان قرار گرفت و تیترهای متفاوتی را به خود اختصاص داد.

تعجب در افزایش قیمت نان از آنجا شروع شد که وزارت امور اقتصادی و دارایی اواخر اردیبهشت ماه اعلام کرد دولت در سال جاری برنامه‌ای برای افزایش قیمت نان و آرد نانوایی ندارد و در عین حال مقرر است اقتصاد واحدهای نانوایی با اتکا به ابزارهای غیرقیمتی تقویت شود.

در همین راستا این وزارتخانه اقدام به نشر توضیحاتی در زمینه افزایش قیمت نان کرد که در آن آمده است: یارانه آرد و نان در قانون بودجه ۱۴۰۲ با حدود ۳۴ هزار میلیارد تومان افزایش نسبت به قانون بودجه ۱۴۰۱ به ۱۰۴ هزار میلیارد تومان رسیده است و دولت در سال جاری برنامه‌ای برای افزایش قیمت نان و آرد خبازی ندارد. دولت از اردیبهشت ماه سال گذشته با هدف جبران هزینه واحدهای نانوایی اقدام به پرداخت کمک‌هزینه کرده است؛ به این صورت که هر واحد نانوایی معادل ۱۵ درصد از فروش ثبت شده روی کارتخوان‌های هوشمند را به عنوان کمک‌هزینه از دولت دریافت می‌کند که این درصد از ۱۷ بهمن سال گذشته به ۳۰ درصد افزایش یافت. به این ترتیب بخشی از هزینه‌های سربار واحدهای نانوایی جبران شده است.

در نرخ‌نامه جدید اعلامی نان بربری سنتی یارانه‌ای که تا پیش از ۴ مرداد با قیمت ۸۵۰ تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسید به هزار و ۲۰۰ تومان افزایش یافت و سایر نان‌های سنتی مانند تافتون سنتی یارانه‌ای از ۶۵۰ به ۹۰۰ تومان، سنگک یارانه‌ای از هزار و ۴۰۰ به ۲ هزار تومان و بربری خراسانی نیمه‌یارانه‌ای از هزار و ۳۰۰ به هزار و ۸۰۰ تومان افزایش قیمت داشت.

رئیس اتحادیه صنف نانوایان مشهد درباره جزئیات گران شدن انواع نان یارانه‌ای و نیمه‌یارانه‌ای در گفت‌وگو با رسانه‌ها عنوان کرد: افزایش ۴۰ درصدی قیمت‌ها هر چند که هزینه‌های تولید را کاهش داده اما هنوز تولید نان بصرفه نیست.

احمدرضا کشتگر اظهار کرد: با توجه به افزایش هزینه‌های تولید نان، قیمت‌های جدید باید اول فروردین اعلام می‌شد اما اکنون پنج ماه است که اتحادیه و دستگاه‌های مختلف، درگیر تعیین قیمت‌های جدید نان هستند. افزایش قیمت نان در دست اتحادیه و مسئولان مشهدی نیست و از طرف پایتخت چنین تصمیمی گرفته شده و با هماهنگی استانداری خراسان رضوی اجرایی شده است. برنامه افزایش قیمت نان مربوط به خراسان رضوی نیست و به مرور در تمام کشور اجرایی خواهد شد.

در ادامه واکنش‌ها محمد میری دیسفانی، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مشهد  عنوان کرد: در چند سال اخیر هزینه‌های تولید، اجاره‌بها، کرایه حمل، هزینه کارگر، مکمل‌های پخت نان و حامل‌های انرژی مشمول افزایش قیمت شدند، اما قیمت نان ثابت مانده که موجب ضرر و زیان نانوایان شده است. تصمیم بر این شد که نرخ‌نامه اصلاح شود و قیمت نان آزاد تغییری نخواهد داشت.

رئیس اداره نظارت و بازرسی جهاد کشاورزی شهرستان مشهد نیز در گفت‌وگو با قدس خراسان تصریح کرد: چند ماهی است بحث تغییر قیمت نان مطرح بوده و این موضوع در کارگروه تنظیم بازار شهرستان مشهد بررسی‌ شد، از آنجا به کمیته کارشناسی استان رفت، از طریق فرمانداری به استانداری منتقل و سرانجام این تصمیم نهایی شد.

علی‌اکبر نصری سرآسیا ادامه داد: بیشتر استان‌ها افزایش قیمت نان را خیلی زودتر انجام داده‌اند و در مشهد این اقدام دیرتر صورت گرفت.

۱۰مردادماه در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه خبر جمعی از فرمانداران شهرهای مختلف ایران شرکت کردند و به تأثیر ترمیم قیمت نان در جلوگیری از کم‌فروشی و گران‌فروشی نان پرداختند.

در ابتدای این برنامه مجری برنامه به نقل از سخنگوی طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان عنوان کرد: اختیار تغییر قیمت نان به استان‌ها واگذار شده است و در برخی استان‌ها تغییراتی اعمال شده که به گفته مسئولان در راستای بهبود اقتصاد نانوا و جلوگیری از قیمت‌گذاری خودسرانه و کم‌فروشی شکل گرفته است.

در این گفت‌وگو به افزایش قیمت نان در ۱۳ استان اشاره شد.

در بخشی از این برنامه فرماندار و معاون استاندار خراسان رضوی که در این گفت‌وگو پس از فرمانداران استان‌های فارس و قزوین به صورت تلفنی شرکت کرد، گفت: در خراسان رضوی و مشهد بیش از دو سال بود که هیچ تغییری در قیمت نان نداشتیم و پایه قیمت نان ما نسبت به کشور و کلانشهرها هم پایین‌تر بود، ولی هزینه‌های نانواها همچنان رو به افزایش و این کفاف هزینه‌های نانوایان را نداشت.

محسن داوری ادامه داد: بعضی از نانوایی‌ها به شدت دچار خسارت شدند و بعضی‌ها تعطیل و یا تغییر مکان دادند که در بحث تأمین نان برای مردم مشکل ایجاد شده بود و باید این مشکل برطرف می‌شد، بخشی از این مشکل با یارانه‌ای که دولت به نانواها می‌داد رفع می‌شد، ولی کفایت نمی‌کرد بنابراین در یک همگامی با استان‌های همجوار و تهران بین ۳۰ تا ۴۰ درصد قیمت نان در استان افزایش پیدا کرد. این افزایش قیمت کمک کرد که هم بخشی از مشکلات نانواها کم بشود و هم کم‌فروشی و صف‌های طولانی نانوایی‌ها رفع شود.

هنوز چند روزی نگذشته بود که وزیر کشور در ۱۱ مرداد ماه اعلام کرد: افزایش قیمت نان صحت ندارد، در دولت چیزی با عنوان افزایش قیمت نان نداشتیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی در گفت‌وگو با قدس خراسان اظهار کرد: هیچ افزایش قیمتی در آرد نانوایی‌ها اتفاق نیفتاده و آردی که در نانوایی‌ها برای پخت نان توزیع می‌شده است تفاوتی نکرده و تنها بخشی از هزینه‌های نانوایی‌ها در قالب اجاره‌بها، خمیرمایه، نیروی کار و کارگری افزایش پیدا کرده است.

ابوالفضل چمندی با تأکید بر ثابت ماندن قیمت نان در سال‌های اخیر در استان ادامه داد: ثبات قیمت سبب شده بود نانوایی‌ها نسبت به این موضوع معترض باشند و به سمت تعطیلی نانوایی و کاهش تولید نان پیش برویم، بنابراین با اختیاراتی که کارگروه آرد و نان استان از تهران و مرکز دارد، این نرخ با استان‌های بزرگ مثل استان تهران و فارس متناسب‌سازی شد. اقلامی که حداقل هزینه‌ها را پوشش بدهد به وزارت کشور ارسال شد و پس از تأیید برای پوشش هزینه نانوایی‌ها اجرایی شد و یارانه بخشی از آرد تحویلی به نانوایی‌ها افزایش پیدا کرد تا این افزایش قیمت در حد کارگر و اجاره‌بها باشد.

تناقض‌گویی در مسائل مهمی مانند نان که کالایی اساسی بر سر سفره مردم است می‌تواند علاوه بر آثار معیشتی، اثرات روانی قابل توجهی بر جامعه تحمیل کند.

اما زیر بار رفتن مسئولان خراسان رضوی برای افزایش قیمت نان در ایامی که منتهی به ماه صفر و حضور زائران در مشهدالرضا(ع) است یک بدسلیقگی مدیریتی در اعمال قیمت جدید در بدترین زمان ممکن است.

حالا باید دید در شرایطی که وزیر کشور مجوز داده شده توسط زیرمجموعه خود را انکار کرده است آیا مسئولان برای کاهش بار روانی افکار عمومی قیمت نان را به قیمت‌های قبلی برمی‌گردانند؟

خبرنگار: طاهره فجر داودلی

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.