تاجیکستان در نیمه اول سال ۲۰۲۳ واردات فرآورده‌های نفتی را با ۲۸ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ۴۵۱.۷۵ هزار تن رساند.

افزایش ۲۸ درصدی واردات فرآورده‌های نفتی به تاجیکستان

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، تاجیکستان در نیم سال اول سال جاری میلادی نسبت به زمان مشابه سال گذشته واردات فرآورده‌های نفتی را افزایش داده است.

بنابر داده‌های خدمات گمرک تاجیکستان، در ماه‌های ژانویه – ژوئن امسال به این کشور ۴۵۱.۷۵ هزار تن فرآورده‌های نفتی به مبلغ ۳۲۰.۵ میلیون دلار وارد شده که نسبت به زمان مشابه سال گذشته ۹۹.۶ هزار تن بیشتر است.

روسیه عرضه‌کننده اساسی فرآورده‌های نفتی به تاجیکستان است و ۸۵.۴ درصد از کل حجم واردات با این کشور مرتبط است.

بنابر داده‌های آژانس ضدانحصاری تاجیکستان، ۵.۱ درصد مابقی فرآورده‌های نفتی از قزاقستان، ۴.۴ درصد از ترکمنستان، ۲.۶ درصد از ازبکستان، ۱.۴ درصد از بلاروس و ۱.۱ درصد دیگر از سایر کشورهای خارجی به تاجیکستان وارد شده‌اند.

در نیمه اول سال جاری ۱۷۴.۲ هزار تن بنزین به تاجیکستان وارد شده است که ۵۹ درصد از آن توسط شرکت «گازپروم‌نفت-تاجیکستان» (شرکت فرعی گازپروم‌نفت روسیه)، ۷ درصد آژانس دولتی منابع مادی، ۴ درصد شرکت «سه‌گنج» و ۳۰ درصد مابقی توسط سایر شرکت‌ها وارد شده است.

همچنین طی این دوره به تاجیکستان تقریبا ۲۰۶.۲ هزار تن گازوئیل وارد شده است.

علاوه بر این، در نیمه اول سال جاری به تاجیکستان حدود ۱۶۹.۳ هزار تن گاز مایع وارد شده که ۷۳.۴۷ درصد از قزاقستان، ۲۴.۶۷ درصد از روسیه و ۱.۸۶ درصد دیگر از ازبکستان صورت گرفته است.

بر اساس گزارش اداره زمین‌شناسی وابسته به دولت تاجیکستان ذخایر هیدروکربن‌های اکتشاف شده در این کشور حدود ۲.۵ میلیون تن است. این در حالی است که در نیمه اول سال جاری حدود ۹ هزار تن نفت در داخل تاجیکستان تولید شده است.

در ماه ژانویه امسال «دلیر جمعه» وزیر انرژی و منابع آبی تاجیکستان گفت که تاجیکستان قصد دارد تولید نفت و گاز در داخل کشور را توسعه دهد و در حال مذاکره با شرکای خود است، زیرا علیرغم رشد سالانه تولید هیدرورکربن‌ها، این حجم ناچیز است.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.