بررسی روزنامه فایننشیال تایمز نشان داد که صنعت نفت از جمله شرکت‌های بریتیش پترولیوم (BP)، شل و توتال انرژی، صنعتی بود که بیشترین ضرر مالی را از خروج از روسیه متحمل شد.

ضرر ۱۱۰ میلیارد دلاری غول‌های نفتی پس از خروج از روسیه

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایسنا، حدود ۴۰ درصد از مجموع حدود ۱۰۰ میلیارد یورو یا حدود ۱۱۰ میلیارد دلار ضرر و زیان که شرکت‌ها از خروج از روسیه متحمل شدند، مربوط به غول‌های نفتی است. پس از آن، بخش نیرو قرار گرفت که بیش از ۱۵ درصد از کل این ضرر را به خود اختصاص داد.

بریتیش پترولیوم سال گذشته پس از خروج از روسیه، ضرر و زیان یکباره ۲۴ میلیارد دلار را برای کسب و کار خود در این کشور ثبت کرد. این ابرغول نفتی، سهام حداقلی در شرکت روس‌نفت داشت. سود ۱۹.۷۵ درصدی برای حدود ۵۰ درصد از کل ذخایر نفت و گاز بریتیش پترولیوم و یک سوم از تولید نفت و گاز این شرکت، محاسبه شد.

شرکت شل، ضرر و زیان پنج میلیارد دلار را برای خروج از روسیه گزارش کرد اما اعلام کرد خروج از این کشور، تاثیری بر سود این شرکت از نفت و گاز  نخواهد داشت. این شرکت، یکی از نخستین شرکت‌هایی بود که پس از حمله به اوکراین، اعلام کرد که روسیه را ترک می‌کند.

اما شرکت "توتال انرژی" خروج آهسته‌ای داشت. این ابرغول فرانسوی، در پروژه گاز طبیعی مایع (ال‌ان‌جی) شرکت نواتک سهم داشت و در اواخر سال ۲۰۲۲، اعلام کرد که این دارایی را رها کرده و از آن خارج می شود و ضرر و زیان ۳.۷ میلیارد دلار را ثبت کرد زیرا  به دلیل تحریم‌های غرب علیه روسیه، نمی‌توانست این سهم را به نواتک بفروشد.

اوایل سال، شرکت "توتال انرژی" اعلام کرد که در خروج از روسیه، حدود ۴.۱ میلیارد دلار ضرر و زیان متحمل خواهد شد که در نتایج مالی سه ماهه اول ۲۰۲۲ این شرکت ثبت خواهد شد. بزرگترین بخش این ضرر و زیان مربوط به پروژه ال‌ان‌جی ۲ آرکتیک نواتک و کاهش ذخایر گاز توتال انرژی در پی خروج از این پروژه بود. طبق محاسبات روزنامه فایننشیال تایمز، مجموع زیان "توتال انرژی" از خروج از روسیه، به ۱۴.۸ میلیارد دلار رسید.

با این حال، این‌ها فقط ضرر و زیان‌های مستقیم وارد شده به ابرغول‌ها بودند. فایننشیال تایمز، گزارش‌های مالی اخیر این شرکت‌ها را برای محاسبه ضرر و زیان آنها بررسی کرد. این به معنای آن است که این ضرر و زیان‌ها، تازه یک شروع است. در این محاسبات، همچنین افزایش قیمت نفت و گاز در سال گذشته، در نظر نگرفته شد.

افزایش قیمت‌های نفت و گاز، مطمئنا به نفع این شرکت‌ها بود و تا حدودی ضربه‌ به شرکت‌های بریتیش پترولیوم، شل و "توتال انرژی" را تعدیل کرد اما در عین حال،  به همه شرکت‌هایی که پیش از آن، میلیاردها دلار ضرر از خروج از روسیه متحمل شده بودند، ضربه‌ زد.

در این بین، شرکت‌های بریتیش پترولیوم، شل، و "توتال انرژی"، به دلیل ابعاد کسب و کار روسی خود، بزرگترین ضرر و زیان را از خروج از روسیه متحمل شدند. با این حال، قیمت‌های بالاتر نفت و گاز، ضرر و زیان آنها را کاملا جبران کرد و این سه شرکت مجموعا ۹۵ میلیارد یورو سود داشتند که معادل ۱۰۴ میلیارد دلار و بیش از دو برابر بیشتر از ۴۰ میلیارد دلار مجموع ضرر و زیان آنها بود.

خودروسازانی مانند فولکس واگن و رنو و همچنین تولیدکنندگان مواد شیمیایی هم از خروج از روسیه، ضرر و زیان سنگینی متحمل شدند. اما تعدادی از ابرشرکت‌های چند ملیتی مانند نستله و یونیلور هستند که در روسیه مانده‌اند. بانک‌هایی از جمله یونی کردیت و رایفایزن هم به فعالیت خود در این کشور ادامه می‌دهند اما هر دو بانک اعلام کرده‌اند که به دنبال خریدار برای کسب و کار خود در روسیه هستند. شرکت‌های نیرو مانند یونی‌پر و "وینترشال دا" هم میلیاردها دلار به دلیل خروج از روسیه از دست دادند که مجموع هزینه‌های آنها به ۱۴.۷ میلیارد یورو معادل حدود ۱۶ میلیارد دلار رسید.

طبق گزارش موسسه تحقیقاتی "مدرسه اقتصاد کی‌یف"، با این حال، بیش از نیمی از کسب و کارهای اروپایی که پیش از سال ۲۰۲۲ در روسیه فعالیت می‌کردند، همچنان در این کشور مانده‌اند. پیش از سال ۲۰۲۲، تعداد آنها ۱۸۷۱ شرکت بود.

بر اساس گزارش اویل پرایس، چند شرکت بزرگ انرژی ژاپنی نیز هم با وجود تحریم‌های گروه هفت که ژاپن یکی از اعضای آن است، در روسیه مانده‌اند. دولت ژاپن سال گذشته اعلام کرد سهم شرکت‌های ژاپنی در پروژه‌های نفت و گاز ساخالین ۱ و ساخالین ۲، برای امنیت انرژی کشور حیاتی است. در نتیجه، به سهامداران ژاپنی در این پروژه‌ها پیشنهاد شد که سهام خود را حفظ کنند و آنها هم چنین کردند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.