شهردار محمودآباد نمونه گفت: محمودآباد نمونه از چالش بزرگ زمین‌های وقفی رنج می‌برد و ۲ و یک‌چهارم دانگ از زمین‌های این شهر اوقافی است.

محمودآباد نمونه از چالش بزرگ زمین‌های وقفی رنج می‌برد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم، مهدی بهشتی‌مقدم امشب در نشست خبری با خبرنگاران و اهالی رسانه استان قزوین که در سالن جلسات شهرداری این شهر برگزار شد، با بیان اینکه محمودآباد نمونه فقط 7 کیلومتر با قزوین فاصله دارد، اظهار داشت: در شرایطی که قیمت زمین و مسکن در قزوین به صورت میانگین از 30 میلیون تومان کمتر نیست، ولی محمودآباد نمونه متری 7 میلیون تومان است.

وی اضافه کرد: بنابراین محمودآباد نمونه می‌تواند سرزیر جمعیت قزوین را بگیرد و در تعدیل قیمت زمین و مسکن در شهر قزوین کمک‌کار باشد. با این حال شاهد این هستیم که با وجود شهرهای اقماری خوبی مانند محمودآباد نمونه دوباره شهرک‌هایی مانند عظیمیه ساخته می‌شود که زیرساخت‌هایی مانند آب، گاز، کلانتری و نانوایی ندارند. همین احداث شهرک عظیمیه یک استان را درگیر کرده و به یک چالش چندساله مبدل شده که قابل حل نیست.

بهشتی‌مقدم ادامه داد: وقتی در محمودآباد زیرساخت‌هایی خوبی مانند 9 مدرسه، کلانتری، شهرداری، سالن ورزشی و مسجد داریم، اما چون زمین در شهر جدید مهرگان به صورت مجانی در اختیار دولت است، این شهر را توسعه می‌دهیم.

محاسبه هزینه‌های اوقافی اخذشده از مردم شفاف نیست

شهردار قزوین با یادآوری اینکه محمودآباد نمونه 175 هکتار وسعت دارد، تصریح کرد: با این حال محمودآباد نمونه از چالش بزرگ زمین‌های وقفی رنج می‌برد و 2 و یک‌چهارم دانگ از زمین‌های این شهر اوقافی هستند. اگر این مشکل حل شود، بقیه مشکلات محمودآباد نمونه را خودمان حل می‌کنیم و در صورت رفع این مشکل اینجا بستر برای ساخت مسکن و توسعه شهری آماده است و در صورت خروج اراضی محمودآباد نمونه از حالت وقفی مردم با زمین ارزان برای خودشان مسکن می‌سازند و نیازی به ساخت خانه‌های دولتی‌ساز نیست.

بهشتی‌مقدم با بیان اینکه محمودآباد نمونه موقوفه شیخ‌الاسلام است که متولی آن آمریکاست و وکیلشان اینجاست، افزود: اگر شورای شهر، شهرداری، اوقاف و متولی موقوفه همگی بتوانیم همسو شویم، مشکل زمین‌های وقفی حل می‌شود که برای 3 طرف خوب است و مشکل اعظم ما این است.

شهردار محمودآباد نمونه با بیان اینکه امروز شاهد این هستیم که شهرداری برای عوارض ساخت‌وساز از مردم 25 میلیون تومان می‌گیرد که صرف توسعه همین شهر می‌شود، ادامه داد: با این حال هزینه‌هایی که سازمان اوقاف بابت پذیره و امثالهم از مردم می‌گیرد، 198 میلیون تومان است که شفاف هم نیست که این رقم چطور محاسبه شده و کجا هزینه می‌شود.

طرح جامع جلوی توسعه محمودآباد نمونه را گرفته است

شهردار محمودآباد نمونه در بخش دیگری از سخنانش مشکل اساسی دیگر این شهر را طرح جامع دانست و گفت: شهرهایی که در سال‌های اخیر به شهر مبدل شدند، در دوره‌ای احساس کردند که طرح جامع شناسنامه است و نمی‌دانستیم که اگر این را سوار کنیم، اصلاح کردنش خیلی‌سخت است. آن موقع هم عجله بود و همه شهرداری‌ها می‌خواستند یک‌جا طرح صادر کنند و به همین خاطر شوراها کنترل نکردند، چون نمی‌دانستند طرح جامع این‌قدر سخت‌گیرانه است.

بهشتی‌مقدم با تاکید بر اینکه طرح جامع محمودآباد نمونه بسیاربسته است و جلوی توسعه این شهر را گرفته، اضافه کرد: طرح جامع برای یک دوره 10 ساله ظرفیت‌های یک شهر را فریز می‌کند، در حالی که در کشورهای انگلستان و فرانسه که مبدع طرح جامع هستند، تدوین طرح جامع شهری از دستور کار خارج شده و طرح‌های شهری شناور شدند.

محمودآباد نمونه به 50 درصد افزایش مساحت نیاز دارد

وی ادامه داد: با توجه به وسعت فعلی و جمعیت محمودآباد نمونه باید 50 درصد به این وسعت اضافه شود و به همین خاطر در شهرهای زیر 50 هزار نفر استان قزوین طرح‌ جامع اصلاح شود. متاسفانه در شرایطی که از تمرکززدایی در دولت صحبت می‌شود که برای راست کردن یک خیابان باید طرح به شورای عالی شهرسازی و معماری برود و برای نمونه تغییر مسیر بلوار شهیدسلیمانی این شهر که به شورای عالی شهرسازی رفته، بعد از 1.5 سال هنوز بلاتکلیف است.

بهشتی‌مقدم با ذکر اینکه 5 سال تا اتمام اعتبار زمانی طرح جامع زمان باقی مانده است، تصریح کرد: بنابراین باید بایستیم که طرح تمام شود تا طرح جدید ارائه شود و تقاضای ما این است که اختیار بازنگری طرح جامع شهرهای کوچک به کمیته فنی و ماده 5 واگذار شود. با وجود 175 هکتار وسعت به 240 هکتار زمین نیاز داریم تا بتوانیم بعضی از کاربری‌ها را اجرا کرده و فضای سبزمان را توسعه داده و به استاندارد برسانیم یا فضای آموزشی را اصلاح کنیم.

رشد 3.5 برابری بودجه شهرداری

شهردار محمودآبادنمونه در ادامه صحبت‌های خود با بیان اینکه بودجه مصوب این شهر در ابتدای فعالیت دوره جدید مدیریت شهری 15 میلیارد تومان بوده، گفت: با این حال با تفریغ بودجه صورت‌گرفته متوجه شدیم که بودجه شهرداری محمودآباد نمونه 52 میلیارد تومان محقق شده که رشد 3.5 برابری را نشان می‌دهد.

بهشتی‌مقدم از افزایش 330 درصدی درآمدهای محلی شهرداری این شهر خبر داد و گفت: این افزایش درآمدها با فشار به مردم به دست نیامده، بلکه به واسطه فعال‌سازی کدهای درآمدی مغفول‌مانده تحقق یافته است. از طرفی با دریافت مطالبات بلاوصل و اعطای بخشودگی، تخفیف و قسطی کردن مطالبات درآمد پایدار شهرداری را احیا کردیم.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.