آداب‌ورسوم اسفندی روستای آزران، مهارت پخت سوهان میرزا حسینی و مهارت پخت باقلوای کاشان در فهرست میراث ناملموس فرهنگی به ثبت رسید.

سه اثر میراث فرهنگی ناملموس کاشان ثبت ملی شد+تصاویر

به گزارش قدس آنلاین،  احمد دانائی‌نیا رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان کاشان در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به اینکه تاکنون ۴۲ اثر میراث فرهنگی ناملموس در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، اظهار داشت: آداب‌ و رسوم اسفندی روستای آزران، مهارت پخت سوهان میرزا حسینی و مهارت پخت باقلوای کاشان ۳ اثری است که پس از بررسی در شورای ثبت استان اصفهان و جلسه شورای ملی ثبت میراث فرهنگی ناملموس کشور به ثبت رسید.

وی بابیان اینکه ثبت موضوعات میراث ناملموس عامل مهمی در انسجام فرهنگی و تقویت جغرافیای تاریخی اجتماعی منطقه کاشان است، افزود: برخی از عناصر فرهنگی دیگر کاشان نیز ازجمله مهارت پخت قطاب، آداب‌ورسوم عروسی برزک، آیین کرده به کوه روستای ورکان، آیین ذوالجناح گردانی و مهارت سفره بافی از شهر کامو، آیین شاه‌حسینی شهر جوشقان قالی، مراسم طفلان مسلم و نخل گردانی روستای ویدوجا در حال مطالعه و تدوین نهایی برای ثبت در فهرست میراث ملی است.

عباس ترابزاده مسؤول ثبت پرونده‌های میراث معنوی اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کاشان نیز با اشاره به آثاری که به‌تازگی به ثبت ملی رسیده است گفت: آداب‌ورسوم اسفندی یک از آیین‌های کهن و باستانی منطقه کاشان است که مردم روستای آزران یک ماه مانده به عید با آداب‌ورسوم ماه اسفند، به پیشواز نوروز می‌روند.

سه اثر میراث فرهنگی ناملموس کاشان ثبت ملی شد+تصاویر

وی تصریح کرد: پخت غذاهای خاص شب اسفند، پیشکش اسفندی برای نوعروس‌ها، حرکت کودکان در کوچه و محل، حضور جلوی درب خانه‌ها در شب اسفند و خواندن اشعار اسفندی و گرفتن تنقلات محلی از صاحب‌خانه‌ها ازجمله آداب شب اسفند است.

ترابزاده با تأکید بر اینکه سوهان میرزا حسینی یکی از شیرینی‌های سنتی و بومی در کنار کلوچه و پشمک، اصلی‌ترین و شاخص‌ترین شیرینی محافل دیدوبازدیدهای نوروزی است، گفت: در واقع سوهان میرزا حسینی شیرینی مخصوص سفره نوروزی است و بنابراین سنت دیرپای، مقارن با عید نوروز، فعالیت قنادی‌ها برای پخت سوهان دوچندان می‌شود.

سه اثر میراث فرهنگی ناملموس کاشان ثبت ملی شد+تصاویر

کارشناس مردم‌شناسی اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان کاشان در مورد مهارت پخت باقلوای کاشان نیز افزود: باقلوا نیز یکی از شیرینی‌های سنتی و بومی منطقه کاشان است که امروزه به‌عنوان سوغات کاشان شناخته می‌شود.

ترابزاده یادآور شد: استفاده باقلوا بیشتر در مجالس جشن و سرور و نیز مجالس یادبود مرسوم است که درواقع نوعی شیرینی آیینی به شمار می‌آید.

سه اثر میراث فرهنگی ناملموس کاشان ثبت ملی شد+تصاویر

وی بیان کرد: اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان کاشان با ثبت مجموعه رویدادهای فرهنگی، اجتماعی و میراث معماری غنی منطقه کاشان، علاوه بر صیانت از این ذخایر فرهنگی، گام مهمی در راستای تنویر افکار عمومی و تداوم سنت‌های غنی منطقه بردارد.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.