معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی فصل الخطاب وزارت بهداشت است، از تحقق این مصوبه در کنکور ۱۴۰۲ خبر داد.

تحقق مصوبه ی شورای عالی انقلاب فرهنگی در کنکور ۱۴۰۲

 ابوالفضل باقری فرد افزود : طبق مصوبه شورا سال ۱۴۰۱ تعداد ۱۶۰۰ نفر و امسال ۱۹۲۰ نفر میبایست به ظرفیت پزشکی اضافه شود یعنی جمعا ۳۵۲۰ نفر با تعهد ۱/۵ برابر تحصیل برای مناطق محروم که عینا در دفترچه کنکور امسال رعایت شده و مورد تایید شورای انقلاب فرهنگی و سازمان سنجش کشور است.

وی گفت: در رشته پزشکی و دندان پزشکی در در سال گذشته بر خلاف مصوبه افزایش، بیشتر از جدول مصوب شورا به وزارت بهداشت معرفی گردید بنابراین هم اکنون از برنامه جدول شورای عالی انقلاب فرهنگی جلوتر هستیم.

باقری فرد تصریح کرد: معاونت آموزشی و دانشگاه ها خصوصا در مناطق کم برخوردار همچنان منتظر اعتبارات لازم برای توسعه زیرساخت های آموزشی مانند کلاس درس، خوابگاه، ازمایشگاه، مراکز مهارتی و تخت های آموزشی برای افزایش ظرفیت هستند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت تصریح کرد: وزارت بهداشت طبق قانون عمل می کند و در سال ۱۴۰۲، مصوبه ی شورای عالی انقلاب فرهنگی محقق خواهد شد.

افزایش ظرفیت پذیرش در رشته پزشکی مطابق رعایت استاندرد ها و نیازمند تکمیل زیر ساخت ها

ابوالفضل باقری فرد با بیان این مطلب که طی آمار سال ۲۰۱۸ سرانه پزشک برای هر ۱۰ هزار نفر در ایران، حدود ۱۵ پزشک است، افزود: سرانه پزشک، شاخص ارتقای نظام سلامت نیست بلکه یکی از راهبردهای ارتقاء به شمار می رود. بسیاری از کشور ها از نظر سرانه ازما جلو تر هستند اما کیفیت پزشکی آنها با ایران قابل مقایسه نیست و در حال حاضر به نقطه ای رسیده ایم که کیفیت آموزش پزشکی ایران مورد تایید فدراسیون جهانی آموزش پزشکی است.

وی افزود: سرانه پزشکی ایران با آمارهای جدید بزودی توسط سازمان بهداشت جهانی اعلام خواهد شد، از ۱۵ به ۱۹ ارتقا می یابد و روند افزایشی بیشتر طی سال های آینده خواهد داشت. البته فراموش نشود که بالا بودن سرانه پزشک به هیچ وجه شاخص ارتقای سلامت نیست به عنوان مثال این سرانه در کویت ۲۲ و کانادا ۲۴ میباشد در حالیکه در ترکمنستان ۲۲ و آذربایجان ۳۱ میباشد که قطعا شاخص های ارتقای سلامت در دو کشور اخیر نسبت به کویت و کانادا بسیار پایین تر است.

وی تاکید کرد : افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو در رشته پزشکی نیازمند تکمیل زیر ساخت های لازم، رعایت اصول استاندارد و حفظ کیفیت آموزشی است، در واقع برای افزایش اصولی ظرفیت در کنار توسعه کمی، توسعه کیفی حائز اهمیت است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.