رسانه‌های روسیه در پی آغاز فرایند آزادسازی دارایی‌ ۶ میلیارد دلاری توقیف شده ایران و تبادل زندانیان میان تهران - واشنگتن پس از دو سال گفت‌وگوهای غیرمستقیم طرفین، در گزارش هایی به اطلاع رسانی ابعاد این موضوع پرداختند.

بازتاب توافق ایران و آمریکا در رسانه‌های روسیه

به گزارش قدس آنلاین، خبرگزاری تاس از شامگاه پنجشنبه نوزدهم مردادماه ۱۴۰۲ تاکنون، در این زمینه چند خبر از مقام های سیاسی و دیپلماتیک ایران و آمریکا منتشر کرده است.

این رسانه روس در گزارشی نوشت که جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی در شورای امنیت ملی کاخ سفید از پرداختن به جزئیات مذاکرات خودداری کرد و گفت: پول رفع انسداد شده از سیستم حساب‌هایی است که توسط دولت قبلی آمریکا ایجاد شده بود تا صرف واردات کالای بشردوستانه به ایران شود.

این خبرگزاری روس در گزارش دیگری نوشت: نمایندگی دائمی ایران در سازمان ملل گفت که تهران و واشنگتن بر سر تبادل زندانیان به توافق رسیده اند؛ این خبر را خبرگزاری ایرنا منتشر کرد.

خبرگزاری تاس در مطلب دیگری هم نوشت: بررسی رسانه های کره جنوبی گویای آن است که آزادسازی دارایی ها ممکن است به عادی سازی مناسبات تهران – سئول منجر خواهد شد.

خبرگزاری اسپوتنیک نیز در گزارشی نوشت: دیپلمات‌های ایرانی تأیید کردند که واشنگتن و تهران برای مبادله زندانیان محبوس در زندان‌های ایران با دارایی‌های مسدود شده به توافق رسیده‌اند.

این رسانه روس در ادامه نوشت: این توافق مشابه توافقی است که در زمان باراک اوباما رئیس جمهور وقت ایالات متحده در سال ۲۰۱۶ انجام شد.

اسپوتنیک در ادامه با اشاره به امضای برجام در سال ۲۰۱۵ میلادی افزود: در سال ۲۰۱۸، ایالات متحده به طور یکجانبه این توافق را لغو کرد و تحریم ها را دوباره اعمال و ایران را متهم کرد که مخفیانه به دنبال تسلیحات هسته ای است، ادعاهایی که واشنگتن هرگز مدرکی برای آن ارائه نکرده است.

روزنامه ایزوستیا هم روز جمعه در مطلبی به نقل از ایرنا نوشت: ایران توافق با ایالات متحده را برای تبادل زندانیان در قالب پنج نفر در قبال پنج نفر تایید کرد.

این روزنامه با اشاره به برخی جزئیات اعلام شده از توافق ایران و آمریکا نوشته است: ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پیش از این گفته بود که تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا امکان پذیر است، اما این روند به اراده واشنگتن بستگی دارد.

روزنامه ایزوستیا در ادامه به رویکرد خصمانه آمریکا علیه ایران پرداخته و نوشته است: در ماه مارس (اسفند- فروردین)، آمریکا تحریم های ایران را برای یکسال دیگر تمدید کرد و در ماه های بعد به همراه انگلیس و اتحادیه اروپا، تحریم های ضد ایرانی را به بهانه حقوق بشر را اتخاذ کرد.

روزنامه «راسیسکایا گازیه تا» چاپ روسیه نیز در مطلبی نوشت: بازگشت آمریکایی ها به کشورشان ممکن است چند هفته طول بکشد. پس از آن، آمریکا اتباع ایرانی دربند این کشور به اتهام نقض تحریم را آزاد خواهد کرد.

خبر آغاز فرایند آزادسازی دارایی‌های توقیف شده ایران و تبادل زندانیان میان تهران - واشنگتن پس از دو سال گفت‌وگوهای غیرمستقیم طرفین، در بحبوحه احساس خطر دولت جو بایدن از منافع خود در غرب آسیا به دلیل توقیف چند کشتی متخلف و اردوکشی نظامی با ژست امنیت سازی در تنگه هرمز، روز پنجشنبه ۱۹ مردادماه ۱۴۰۲ (۱۰ آگوست ۲۰۲۳) اعلام شد.

نمایندگی جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد ۱۹ مرداد ماه خروج زندانیان دو تابعیتی را از زندان اوین تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا تایید کرد و گفت: این خروج در چارچوب یک توافق با واسطه‌گری کشور ثالث صورت گرفته است تا طرفین ۵ زندانی مورد نظر را به طور متقابل آزاد کنند و مشمول بخشش قرار دهند.

در اجرای این توافق، قرار است وجوه (پول های) توقیف شده ایران در کره جنوبی آزاد و به کشور قطر منتقل شود.

وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: فرآیند آزادسازی چند میلیارد دلار از دارایی‌های جمهوری اسلامی ایران که برای چند سال به‌طور غیرقانونی در کره جنوبی توسط آمریکا توقیف شده بود، آغاز شد. ایران تضمین‌ لازم برای پایبندی آمریکا به تعهدات خود در این خصوص را دریافت کرده‌ است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.