یک کارشناس اقتصادی با اشاره به رشد ۹.۲ درصدی تولید صنایع نسبت به تیرماه سال گذشته، گفت: با وجود تداوم روند مثبت رشد تولید، شاهد نزولی شدن رشد تولید صنایع بورسی هستیم که دلیل آن مسئله تقاضا و بازار است و شرکت‌ها در سمت تولید و عرضه محدودیت اثرگذار نداشته‌اند.

رشد ۳۶ درصدی تولید صنایع نسبت به سال آخر دولت قبل

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، سجاد ابراهیمی با اشاره به آخرین وضعیت تولید صنایع بورسی اظهار داشت: در تیر ماه ۱۴۰۲ میزان رشد تولید صنایع بورسی نسبت به سال گذشته ۹.۲ درصد افزایش داشته است.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به آمار سه ماهه منتهی به تیر ۱۴۰۲ گفت: آمار سه ماهه منتهی به تیر ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال قبل برای شاخص تولید صنایع بورسی ۵.۴ درصد مثبت است، اما از بهمن ماه سال گذشته میزان رشد روند کاهشی به خود گرفته است.

وی افزود: اوج رشد تولید صنایع بورسی در سه ماهه منتهی به بهمن ۱۴۰۱ رقم خورد و از بهمن ماه تاکنون روند افزایش تولیدات صنعتی نزولی بوده است.

ابراهیمی در تشریح دلایل نزولی شدن نرخ رشد تولید صنایع گفت: مهم‌ترین دلیل نزولی شدن رشد تولید صنایع بورسی مسئله تقاضا و بازار است و شرکت‌ها در سمت تولید و عرضه محدودیت اثرگذار نداشته‌اند.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به کاهش صادرات محصولات کشور گفت: با وجود افزایش تولید ثبت‌شده، صادرات شرکت‌های بورسی کاهشی بوده و اثر وضع تعرفه‌های صادرات و واردات از سوی ایران و کشورهای مقاصد صادرات و همچنین کاهش تقاضای جهانی مشخص است.

ابراهیمی در پاسخ به این سؤال که آیا این نشانه‌ها از رکود در اقتصاد ایران خبر می‌دهد، گفت: با توجه به اینکه رشد تولیدات صنعتی انجام می‌شود، ورود به فاز رکود نداریم، اما کاهش نرخ رشد تولیدات می‌تواند نشانه شکل‌گیری این مسئله در آینده باشد.

رشد ۳۶ درصدی تولید صنایع نسبت به سال ۱۴۰۰

مقایسه شاخث تولید صنعتی شرکت‌های صنعتی بورسی نسبت به سال پایانی دولت دوازدهم در تیرماه ۳۶ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.