رئیس مرکز تحقیقات نوزادان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه پروژه بزرگ تحقیقاتی تزریق سلول‌های بنیادی به نخاع کودکان دارای فلج مغزی دارای مسیرهای سخت و  بیش از ۱۰ سال به طول انجامید، اظهار  کرد: در این مسیر اساتید و محققان زحمتکش گروه‌های مختلف با همدیگر همکاری کرده‌اند.

استفاده از سلول‌های بنیادی بند ناف برای درمان کودکان فلج مغزی در مشهد

به گزارش قدس خراسان، احمد شاه فرهت با اشاره به اینکه سلول‌های مغزی برخی از نوزادان در دوران جنینی و یا بدو تولد تخریب می‌شود و چون باز تولید سلول‌های مغزی وجود ندارد، این کودکان فلج می‌شوند اظهار کرد: فلج مغزی مشکلاتی نظیر عدم تکلم صحیح، عدم یادگیری دقیق و گاها عدم تحرک  را برای کودک به همراه دارد و علاوه بر آن معضلاتی برای جامعه و خانواده و هزینه‌های درمان بالا را  نیز  به همراه دارد.  

رئیس مرکز تحقیقات نوزادان دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: روش‌های درمانی متعدد و  مختلفی در سطح دنیا برای کودکان فلج مغزی صورت گرفته است که اثرات آن به درمان کامل نرسیده است، لذا با همکاران علاقه‌مند این طرح تحقیقاتی را شروع کردیم و با کمک موسسه رویان تهران این سلول‌ها را از بند ناف جدا کردیم و پس از فرایند خالص‌سازی از تهران به مشهد آوردیم و در اتاق عمل به کودک مورد نظر فلج مغزی تزریق کردیم.

وی با اشاره به مرارت‌ها، بی‌خوابی‌ها و نگرانی‌های زیاد پس از تزریق این سلول‌ها به نخاع کودک، تصریح کرد: نگران بودیم که از تزریق این سلول‌ها چه اتفاقاتی رقم خواهد خورد، آیا در نتیجه این تزریق عفونت جدیدی رخ نخواهد داد، آیا رشد مجدد سلول‌ها و سرطانی شدن آنها به وجود نخواهد آمد، آیا سبب التهاب در نخاع نخواهد شد و همچنین نگرانی‌های دیگر... لذا به صورت شبانه‌روزی در بیمارستان حضور داشتیم اما پس از چند روز برای اولین بار شاهد لبخند کودک فلج مغزی و حرکت پاهای او بودیم. 

فرهت افزود: با بررسی‌های بالینی و مراقبت‌های متعدد از  تزریق سلول‌های بند ناف به نخاع کودک فلج مغزی هیچ عارضه‌ای به وجود نیامد، بلکه در نتیجه آن مقدار کمی از فعالیت مغزی کودک بهتر شد و همچنین تکلم او نیز نسبت به قبل مقداری بهبود پیدا کرد.

رئیس مرکز تحقیقات نوزادان دانشگاه علوم پزشکی مشهد ضمن تقدیر از همه اساتید و همکاران گروه این تحقیق گفت: اهمیت این حرکت علمی که به کمک تیم تحقیقاتی دانشگاه صورت گرفته است برای اولین بار در دنیا و دستاورد دانشگاه علوم پزشکی مشهد به ثبت رسیده است و به دنبال آن هستیم  که با گسترش تحقیقات به روش‌های درمان کامل کودکان فلج مغزی دست پیدا کنیم.

وی یادآور شد: در دانشگاه تهران پس از دانشگاه مشهد این روند درمانی آغاز و امیدواریم به نتایج مطلوبی دست پیدا کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.