رئیس‌جمهوری برزیل با بیان اینکه «ایالات متحده سال‌هاست که فقط به جنگ فکر می‌کند» از تلاش برای متقاعد کردن «جو بایدن» همتای آمریکایی خود برای سرمایه‌گذاری در این کشور مهم آمریکای جنوبی به جای تامین مالی درگیری‌ها خبر داد.

حمله دوباره رئیس جمهور برزیل به سیاست‌های جنگ افروزانه آمریکا

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، لولا داسیلوا که در ماه‌های اخیر، بارها سیاست های جنگ‌طلبانه آمریکا را مورد سرزنش قرار داده است، بار دیگر در جریان برنامه شتاب رشد (PAC) خود، حمایت‌های مالی و نظامی فزاینده دولت بایدن را مورد انتقاد قرار داد.

وی گفت: ما به بایدن می‌گوییم، ایالات متحده در طول سال‌ها، فقط به جنگ اندیشیده است و به سرمایه‌گذاری در برزیل فکر نمی‌کند. مقداری پول در برزیل سرمایه‌گذاری کنید!

ابتکار PAC که هدف آن، جمع‌آوری ۳۴۰ میلیارد دلار در سال‌های آینده است، پروژه‌ای ترکیبی است که با بودجه عمومی و سرمایه‌گذاری خصوصی تامین مالی خواهد شد؛ در این راستا، داسیلوا از مقام‌های برزیلی خواست تا «برای فروش این پروژه‌ها» به کشورهای جهان سفر کنند. پروژه‌هایی که بر حوزه‌هایی از جمله زیر ساخت‌ها، آموزش و استخراج نفت متمرکز است.

بر اساس گزارش رسانه‌ها، داسیلوا در نظر دارد تا در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد که سپتامبر آینده (شهریور- مهر) در نیویورک برگزار می‌شود، با همتای آمریکایی خود گفت‌وگو کند.

لولا داسیلوا همچنین از تلاش برای جذب سرمایه‌هایی از سوی چین و اتحادیه اروپا به نفع غول آمریکای جنوبی خبر داد.

رئیس‌جمهوری برزیل که در دو دوره نخست ریاست خود (۲۰۰۳- ۲۰۱۰) نیز بر تقویت نظم چندقطبی تاکید داشت و یکی از عوامل ایجاد بریکس (ائتلاف اقتصادهای نوظهور جهان متشکل از برزیل، چین، روسیه، آفریقای جنوبی، هند) بوده است، در ماه‌های اخیر نیز مقاومت خود در برابر حمایت از جنگ نیابتی آمریکا و شرکای اروپایی او علیه روسیه در اوکراین را به وضوح نشان داده است.

رئیس‌جمهوری برزیل در جریان سفر خود به پکن در آوریل ۲۰۲۳ (فروردین- اردیبهشت) به خبرنگاران گفت: ایالات متحده باید جنگ‌افروزی را متوقف کند و درباره صلح صحبت کند؛ اتحادیه اروپا باید درباره صلح صحبت کند.

داسیلوا همچنین پیشنهاد ایجاد گروهی از کشورهای بی‌طرف برای میانجیگری در مناقشه میان روسیه و اوکراین را مطرح کرده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.