مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان رضوی گفت: برای سال جاری برآورد شده که به بیش از هزار دستگاه برای جابجایی زائران اربعین نیاز داشته باشیم که به دنبال این هستیم با به‌کارگیری سرویس کارخانجات و سرویس‌های کمکی این تقاضا را تامین کنیم.

پیش‌بینی بیش از هزار دستگاه اتوبوس برای جابجایی زائران اربعین از مشهد

به گزارش قدس خراسان، جعفر شهامت در خصوص تمهیدات اداره‌کل راهداری خراسان رضوی برای جابجایی زائران اربعین اظهار کرد: در اربعین سال گذشته حدود ۱۰۶۹ سرویس مستقیم برای پایانه‌های مرزی مهران و شلمچه داشتیم که برای سال جاری پیش‌بینی ما این است حداقل بین ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش تقاضا برای استفاده از ناوگان حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای داشته باشیم.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان رضوی افزود: تعداد اتوبوس‌های فعال در سال گذشته در طرح اربعین تقریبا ۶۴۸ دستگاه بود که از شهرستان‌های مختلف استان سرویس‌دهی صورت گرفت. برای سال جاری برآورد شده که به بیش از ۱۰۰۰دستگاه برای جابجایی زائران اربعین نیاز داشته باشیم که به دنبال این هستیم با به‌کارگیری سرویس کارخانجات و سرویس‌های کمکی این تقاضا را تامین کنیم.

وی تصریح کرد: در وهله نخست موکب‌ها و خادمین‌ آن‌ها اعزام خواهند شد. سپس از ابتدای شهریور ماه اعزام زائران به مرزهای غربی صورت خواهد گرفت. پیش‌بینی ما این است که اوج تقاضا از ۵ شهریور اتفاق بیفتد.

واردات ناوگان زیر ۵ سال به طرح اربعین نخواهد رسید

شهامت در خصوص علت کمبود ناوگان حمل‌ونقل عمومی در کشور بیان کرد: کمبودهایی در زمینه ناوگان حمل‌ونقل عمومی در کشور احساس می‌شود، به این دلیل است که واردات ناوگان زیر ۵ سال هنوز اجرایی نشده است؛ هرچند هماهنگی‌های آن صورت گرفته، اما واردات ناوگان زیر ۵ سال به طرح اربعین نخواهد رسید.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان رضوی در خصوص نرخ جابجایی زائران اربعین از مشهد به مرزهای غربی کشور گفت: اقدامات نظارتی گسترده‌ای را با همکاری تعزیرات حکومتی استان و نهادهای نظارتی در دستور کار قرار دادیم. همچنین نرخ‌نامه‌ای به تمام شهرستان‌ها ابلاغ شده است. برای ناوگان مشهد نیز به تفکیک اتوبوس‌های ۲۵، ۳۲ و بیش از ۴۰ نفره نرخ تعیین شده است.

وی ادامه داد: برای ناوگان ۲۵ نفره حداکثر نرخ یک میلیون و ۴۸۰ هزار تومان، برای ناوگان ۳۲ نفره حداکثر نرخ یک میلیون و ۲۳۴ هزار تومان و برای ناوگان بیش از ۴۰ نفره حداکثر نرخ ۸۸۱ هزار تومان برای جابجایی زائران از مشهد به شهر مهران تعیین شده است. برای سایر شهرهای مرزی همچون خسروی و شلمچه نیز نرخ مصوب مشخص شده که در پایانه‌های مسافربری نصب شده است.

زائران به هیچ وجه پرداخت نرخ‌ بالاتر از مصوب را قبول نکنند

شهامت ضمن تقاضا از تمامی زائران برای پرداخت کرایه اتوبوس تاکید کرد: زائران توجه داشته باشند که به هیچ وجه نرخ بالاتر از مصوب را قبول نکنند. این نرخ‌ها نسبت به سال گذشته نهایتا ۲۹ درصد که از ابتدای سال جاری اعمال شده، افزایش داشته و به هیچ عنوان اجازه افزایش نرخ را نمی‌دهیم. دریافت نرخ‌های بالاتر از نرخ مصوب تخلف است و در صورت مشاهده قطعا برخورد خواهیم کرد.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان رضوی افزود: نیروهای ناظر ما در پایانه‌های مسافربری برای نظارت از دریافت نرخ‌های مصوب از زائران مستقر هستند. سامانه ۱۴۱ نیز برای رسیدگی به شکایت این حوزه در نظر گرفته شده است.

وی عنوان کرد: پیش‌بینی ما این است که در روزهای اولیه تعداد کمی از ناوگان درگیر جابجایی زائران باشند، چراکه هنوز باید برای بازگشت زائران امام رضا(ع) که در مشهد حضور دارند، سرویس‌دهی داشته باشیم.

شهامت تصریح کرد: همچنین از زائرانی که قصد تشرف به مشهد را دارند تقاضا دارم پیش از عزیمت به مشهد حتما بلیت بازگشت خود را تهیه کنند، چون بخش قابل توجهی از ناوگان مسافری ما درگیر طرح اربعین خواهد شد و ممکن است زائران مشهدالرضا برای بازگشت خود از مشهد با مشکل مواجه شوند.

زائران امام رضا(ع) سفرشان به مشهد را به ایام غیرپیک منتقل کنند

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان رضوی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه ناوگان مسافربری ظرفیت مشخصی دارد و سرویس‌دهی به زائران اربعین حسینی و بازگشت زائران امام رضا(ع) به طور همزمان کمی دشوار است؛ لذا توصیه می‌شود اگر زائران امام رضا(ع) برنامه بازگشتشان از مشهد نامشخص است، سفر خود به مشهد را به ایام غیرپیک منتقل کنند، چراکه تمام ظرفیت ناوگان حمل‌ونقل عمومی در ایام اربعین در اختیار زائران اربعین قرار می‌گیرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.