وزیر دفاع ترکیه مدعی شد که آنکارا خواهان ایجاد ارتش لیبی و کمک به برقراری ثبات سیاسی در این کشور است.

آنکارا: در لیبی بدون ترکیه راه حلی وجود ندارد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، وزیر دفاع ترکیه با بیان اینکه در لیبی بدون ترکیه راه حلی وجود ندارد، گفت که آنکارا خواهان ایجاد ارتش لیبی است.

به گزارش وبگاه «لیبیا آبزرور» «یاشار گولر» وزیر دفاع ترکیه روز یکشنبه در اظهاراتی از اعزام نیروهای نظامی کشورش به لیبی، کشور واقع در آفریقا دفاع کرد و گفت که این نیروها در پاسخ به درخواست دولت قانونی به رسمیت شناخته شده از سوی سازمان ملل متحد اعزام شده‌اند.

وزیر دفاع ترکیه با بیان اینکه حضور نیروهای این کشور در لیبی توازن ایجاد کرده و به راه اندازی مسیر سیاسی کمک کرده است، گفت: «همه اهداف حضور کشورهای دیگر در لیبی را می‌دانند که با ترکیه متفاوت است.آنکارا متعهد به ادامه فعالیت‌های خود در لیبی بر اساس شعار لیبی برای لیبیایی‌هاست.»

ترکیه و دولت وفاق ملی در نوامبر ۲۰۱۹ دو یادداشت تفاهم در رابطه با مرزبندی دریایی و همکاری امنیتی و نظامی امضا کردند که به آنکارا اجازه داد تا از دولت وفاق ملی حمایت نظامی کند. ترکیه طی سال‌های اخیر همواره از دولت وفاق ملی لیبی حمایت کرده و برای کمک به این دولت نیروی نظامی و تجهیزات  اعزام کرده است.

این کشور واقع در آفریقا مدتی با بحران سیاسی و درگیری بین دو دولت مواجه بوده است؛ یکی دولتی به ریاست «پاشاغا» که از سوی پارلمان مامور تشکیل آن شده  و دیگری دولت «الدبیبه »که با تحویل قدرت به دولت پاشاغا مخالفت می‌کند.

پاشاغا از حمایت ژنرال «خلیفه حفتر» که در شرق لیبی تسلط دارد، برخوردار است، حفتر در سال ۲۰۱۹ نیز برای اشغال طرابلس تلاش کرد.

ترکیه به واسطه گروهک‌های تحت امر خود در دو منطقه عملیاتی «شاخه زیتون» و «سپر فرات» در شمال و شمال شرق سوریه اقدام به جذب نیرو برای اعزام به لیبی می‌کند.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.