برنامه توسعه سازمان ملل با بیان اینکه عراق سالانه ۴۰ هزار هکتار زمین کشاورزی را به دلیل تغییرات آب و هوایی از دست می‌دهد، گفت که دمای عراق تا هفت برابر سریعتر از رکورد دمای جهانی در حال افزایش است.

دمای عراق تا ۷ برابر سریع‌تر از رکود جهانی در حال افزایش است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، برنامه توسعه سازمان ملل متحد اعلام کرد که عراق سالانه حدود ۴۰ هزار هکتار زمین کشاورزی را به دلیل تغییرات آب و هوایی از دست می‌دهد.

اوکی لوتسما، نماینده مقیم برنامه توسعه سازمان ملل در اظهاراتی خبری گفت: عراق رتبه پنجم را در میان کشورهای آسیب پذیر در برابر تغییرات اقلیمی کسب کرده است و دمای عراق دو تا هفت برابر سریعتر از رکورد دمای جهانی در حال افزایش است.

وی با بیان اینکه مناطق الاهوار عراق( هورها و تالاب‌ها) بیشترین آسیب پذیری را در برابر اثرات تغییرات اقلیمی دارند، تاکید کرد: در سال‌های اخیر شاهد افزایش دمای بیش از ۵۵ درجه سانتیگراد بوده‌ایم که بر فراوانی و شدت خشکسالی‌ها افزوده است.

وی ادامه داد: فصل بارندگی ۲۰۲۰-۲۰۲۱ عراق دومین فصل از نظر خشکسالی در ۴۰ سال گذشته است که باعث کاهش ۲۹ درصدی و ۷۳ درصدی جریان آب رودخانه‌های دجله و فرات شده است که منجر به کاهش مقدار آب شده است.

لوتسما گفت: تغییرات اقلیمی مانند خشک شدن باتلاق‌ها، تخریب زمین و بیابان زایی، عراق را به یکی از کشورهای خاورمیانه تبدیل کرده که بیشترین آسیب را از طوفان‌های شن و گرد و غبار دارد.

این مسئول سازمان ملل گفت: برنامه توسعه سازمان ملل متحد در عراق با دولت بغداد در زمینه اقدامات اقلیمی همکاری می‌کند و از آن در اولویت‌های ملی خود حمایت می‌کند، زیرا دولت بغداد متوجه شده که تغییرات آب و هوایی تهدیدی مستقیم برای عراق است و این تهدید در در کم‌آبی، طوفان‌های گرد و غبار، امواج شدید گرما، بیابان‌زایی، امنیت غذایی و از دست دادن تنوع بیولوژیکی و تخریب زمین،‌ها بروز پیدا کرده است، زیرا عراق سالانه حدود ۴۰ هزار هکتار زمین کشاورزی را از دست می‌دهد.

این مقام سازمان ملل با اشاره به حمایت برنامه توسعه سازمان ملل از بسیاری از وزارتخانه‌های عراق مانند محیط زیست، منابع آب، برنامه ریزی و برق که به توسعه راه حل‌های عملی برای مقابله با تغییرات اقلیمی در سطوح مختلف کمک می‌کند، گفت: این شامل طرح اقدامات کاهش مناسب، استراتژی زیست محیطی و استراتژی رشد سبز و همچنین حمایت از انرژی و انرژی‌های تجدیدپذیر است.

اداره کل هواشناسی و پایش لرزه‌ای عراق دیروز یکشنبه اعلام کرد که دمای هوا در ۱۳ استان این کشور از نیمی از نقطه جوش فراتر رفته و استانداری‌ها ساعات کاری رسمی را تعطیل یا کاهش داده‌اند.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.