۲۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۱
کد خبر: 905816

هر کشور برای ورود مسافران خارجی به داخل خود شرایط و قوانینی دارد. یکی از مهم‌ترین این شرایط داشتن ویزا است.

چرا بدون ویزا نمی توان سفر کرد؟

ویزا یک مجوز مشروط برای ورود به هر کشور است که مدت اقامت مسافران در آن و شرایط دیگر را تمدید می‌کند. در صورتی که ورود به هر کشور بدون ویزا انجام شود، افراد زیادی به بسیاری از کشورها وارد می‌شوند که باعث هرج و مرج و اختلال در خدمات رسانی می‌شود.

ویزا چیست؟ چرا بدون آن نمی‌توان سفر کرد؟

همان طور که در بخش مقدمه نیز اشاره شد، ویزا یک مدرک است که به شهروندان خارجی اجازه ورود به به خاک هر کشور را می‌دهد. این اجازه مشروط بوده و دارای محدودیت‌هایی مانند زمان انقضا، ممنوعیت کار و تحصیل و مدت اقامت را دارا است. در برخی از موارد نیز سفر به کشورها نیاز به ویزا ندارد، در این حالت دو کشور طی یک معاهده سفر شهروندان به کشور را بدون نیاز به ویزا تعیین کرده‌اند.

البته داشتن ویزا صرفا به معنای تضمین کننده ورود به کشور نبوده و کشور مقصد می‌تواند هر زمان آن را لغو کند. پس از درخواست ویزا کشور مقصد فاکتورهایی مانند وضعیت تمکن مالی، هدف از سفر، تاریخچه سفر، شرایط شغلی و غیره را بررسی کرده و آن را صادر و یا رد می‌کند.

همان طور که در بالا نیز اشاره شد، عدم وجود ویزا باعث ورود بیش از اندازه مهاجران به کشورهای مختلف می‌شود که نظم و امنیت آن را تحت تاثیر قرار خواهد داد. از طرف دیگر ویزا تضمین کننده آن است که اشخاص پس از ورود به هر کشور بعد از سپری کردن زمان مشخص به کشور خود بازخواهند گشت.

رتبه پاسپورت ایران چند است؟

رتبه پاسپورت هر کشور بر اساس تعداد کشورهایی که می‌توان بدون ویزا به آن سفر کرد، سنجیده می‌شود. ایران در سال ۲۰۲۳ رتبه ۸۶ را داشته و هر ایرانی می‎تواند به تعداد ۵۲ کشور بدون ویزا و یا با ویزای فرودگاهی سفر کند.

ویزا

ویزای فرودگاهی چیست؟

ویزای فرودگاهی ویزایی است که شما از قبل از سفر خود نیازی به دریافت آن ندارید و به محض ورود به فرودگاه کشور مقصد ویزا برای مسافران صادر خواهد شد. از جمله کشورهای آسیایی که می‌توان ویزای فرودگاهی در ان دریافت کرد به همراه حداکثر زمان اقامت در آن‌ها در ادامه آورده شده است. علاوه بر این کشورها، در قاره‌های آفریقا، آمریکای جنوبی و اقیانوسیه نیز کشورهایی وجود دارد که می‌توان نسبت به دریافت ویزای فرودگاهی در آن‌ها اقدام کرد.

  • قطر: ویزای فرودگاهی و ویزای الکترونیکی. مدت اقامت: ۳۰ روز

  • عمان: ویزای فرودگاهی و ویزای الکترونیکی. مدت اقامت: ۱۴ روز

  • جمهوری آذربایجان: ویزای فرودگاهی. مدت اقامت: ۳۰ روز

  • کامبوج: ویزای الکترونیکی. مدت اقامت: ۳۰ روز

  • لبنان: ویزای فرودگاهی. مدت اقامت: ۳۰ روز

  • مالدیو: ویزای فرودگاهی. مدت اقامت: ۳۰ روز

  • جزیره تیمور لسته: ویزای فرودگاهی. مدت اقامت: ۳۰ روز

کشورهای بدون ویزا برای ایران

کشورهایی نیز وجود دارند که ایرانیان بدون داشتن ویزا و تنها با پاسپورت می‌توانند به آن‌ها سفر کنند. این کشورها و حداکثر زمان اقامت در آن‌ها در ادامه آورده شده است:

  • ارمنستان: ۹۰ روز

  • ترکیه: ۹۰ روز

  • گرجستان: ۴۵ روز

  • عراق: ۳۰ روز

  • دومینیکا: ۲۱ روز

  • هائیتی: ۹۰ روز

  • ونزوئلا: ۵۱ روز

دریافت ویزا

اخذ ویزا برای کشورهای دیگر

برای سفر به دیگر کشورها شما نیاز به مراجعه به سفارت و درخواست صدور ویزا دارید. در این حالت مدارکی مانند مدارک شناسایی شامل گذرنامه، مدارک شغلی، مدارک مالی، بلیط هواپیما، رزرو هتل و غیره مورد نیاز است و شما باید علاوه بر تهیه مدارک با مسئول سفارت نیز مصاحبه داشته باشید. اگر به جای هتل قصد دارید در منزل دوستان یا آشنایانتان اقامت کنید، به جای آدرس هتل آدرس محل زندگی شخص مورد نظرتان را ارائه کنید.

ارائه این مدارک و مصاحبه در سفارت برای آن است که کشور مقصد مطمئن شود که شما سفر توریستی و یا کاری به مقصد مورد نظرتان سفر می‌کنید و پس از زمان مشخص شده به ایران بازمی‎گردید. مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزا به کشور مقصد وابسته است. برای مثال اگر قصد دریافت ویزا دبی یا ویزا روسیه را دارید، بلیط هواپیما به مقصد آن‌ها و رزرو هتل برای صدور ویزا کافی است.

ویزای شینگن چیست؟

احتمال بارها نام ویزای شینگن را شنیده باشید. اما ویزای شینگن دقیقا چیست؟ ویزای شینگن مجوز جداگانه برای ورود به این ۲۶ کشور را نداشته و می‌توانید تنها با یک ویزا به تمام این ۲۶ کشور سفر کنید. برخی از این کشورها شامل دانمارک، اتریش، چک، ایتالیا، هلند، نروژ، فنلاند، فرانسه، آلمان، اسپانیا، سوئیس، سوئد و غیره است. برای دریافت ویزا شینگن کافی است به سفارت یکی از ۲۶ کشور مراجعه کرده، مدارک لازم را تحویل داده و مصاحبه انجام دهید. روال و روند دریافت ویزای شینگن معمولا سخت‌تر از ویزا دیگر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.