سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به مشکلات حوزه نان در کشور گفت: سوال ما از متولیان امر این است که در حوزه توزیع چرا یک کیسه آرد که بین ۳۸ تا ۶۰ هزار تومان است، در بیرون از نانوایی‌ها بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

اعظمی: در برخی شهرهای کشور هر کیسه آرد ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود

به گزارش قدس آنلاین، ذبیح‌الله اعظمی سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به افزایش قیمت نان در برخی از شهرها و استان‌های کشور گفت: در جلسه اخیر کمیسیون عمران که با حضور نمایندگان وزارتخانه‌های کشور، صمت، کشاورزی و سازمان برنامه و بودجه برگزار شد،  بحث افزایش قیمت نان در برخی شهرها و همچنین مشکلاتی که در حوزه توزیع آرد و نان وجود دارد، مورد بررسی قرار گرفت.

وی با بیان اینکه متاسفانه هیچ‌یک از دستگاه‌های متولی حوزه نان کاستی‌ها موجود در این حوزه‌ها را گردن نمی‌گیرند، گفت: شرایط امروز قیمت نان به گونه‌ای است که به طور مثال  در استان اردبیل حدود یک دهه است که قیمت نان تغییری نکرده  و این موضوع باعث شده تا برخی‌ها از استان‌ها و شهرهای همجوار به اردبیل بیایند و حجم زیاد نان‌ خریداری شده را خوراک دام‌های خود کنند. 

اعظمی خاطرنشان کرد: در جلسه کمیسیون نماینده وزارت کشور گفت که  هم‌اکنون ۸۰ هزار نانوایی شهری و روستایی در کشور وجود داریم که مسئولیت مدیریت آرد و نان آنها به استانداران سپرده شده است.همچنین  رئیس شرکت خدمات بازرگانی وزارت جهاد در این جلسه عنوان کرده که از لحاظ تامین آرد و نان هیچ کمبودی در کشور وجود ندارد که این مسئله مورد تایید ما نیز هست. البته سوال ما از متولیان این است که در حوزه توزیع چرا یک کیسه آرد که بین ۳۸ تا ۶۰ هزار تومان است، در بیرون از نانوایی‌ها بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود. 

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه یکی دیگر از مسائل حوزه نان این است که با وجود عدم افزایش قیمت نان اما هزینه‌های نانواها از جمله اجاره مغازه‌ها، دستمزد کارگر و سایر هزینه‌ها افزایش پیدا کرده است، عنوان کرد: علاوه بر این حدود ۸ میلیون نفر تبعه خارجی در کشور حضور دارند که عمدتاً از کشور افغانستان هستند و خوراک اصلی آنها هم نان است.  

وی با اشاره به دیگر مشکلات حوزه تامین نان در مناطق مختلف کشور گفت: یکی  دیگر از مسائلی که اکثراً نمایندگان مجلس در کمیسیون مطرح کردند این بود که با توجه به وضعیت اقلیمی کشور جاهایی را داریم که از نظر گردشگری در برخی ماه‌های سال جمعیت بیشتری را در خود جای می‌دهند. مثل شهرهای شمالی کشور در تابستان و شهرهای گرمسیر در ماه‌های سرد سال که همین مسئله ایجاب می‌کند که در مناطقی با جاذبه‌های گردشگری که در برهه‌هایی از سال دچار کمبود آرد و نان هستیم تدابیری برای توزیع بهتر آرد اندیشیده شود.

اعظمی با بیان اینکه بسیاری از نمایندگان مجلس از کیفیت پایین نان در حوزه‌های انتخابیه خود شکایت دارند، افزود: ارزیابی‌ها نشان می‌دهد طرح عرضه هوشمند نان تقریبا به اهدافی که مسئولان وزارت اقتصاد به دنبال آن بودند نرسیده است. به طور مثال وزیر اقتصاد در اوایل اجرای این طرح تصریح داشت که از این پس میزان مصرف نان برای هر فرد در هر شهر قابل رصد شده است اما سوال ما این است که اگر واقعا این ادعای آقای وزیر درست بود پس چرا هنوز در این حوزه مشکلات عدیده‌ای وجود دارد. 

سخنگوی کمیسیون کشاورزی گفت: یکی از پیشنهادات کمیسیون کشاورزی برای ساماندهی حوزه آرد و نان این بود که تمامی مسئولیت‌ها در این حوزه  از تهیه گندم تا توزیع آرد  به وزارت کشاورزی واگذار شود تا این حوزه یک متولی واحد داشته باشد. علاوه بر این یکی دیگر از پیشنهادات این بود که یارانه نان به اشخاص داده شود تا جلوی تخلفات در این حوزه گرفته شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.