منابع خبری روسیه همزمان با اطلاع‌رسانی تدارکات برای برگزاری نشست ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری این کشور و رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه، از نارضایتی مسکو از اقدام آنکارا که منجر به بازگشت گردان آزوف به جبهه نبرد علیه روسیه در اوکراین سخن می‌گویند.

تدارک دیدار پوتین و اردوغان در سایه نارضایتی مسکو از اقدام آنکارا

به گزارش قدس آنلاین، پیشتر شبکه A Haber ترکیه گزارش داده بود که دیدار پوتین و اردوغان ممکن است در پایان ماه آگوست یا اوایل سپتامبر ۲۰۲۳ (شهریورماه ۱۴۰۲) برگزار شود. این شبکه همچنین گزارش داد: در صورتی که پوتین نتواند به آنکارا سفر کند، اردوغان ممکن است برای انجام این دیدار به روسیه برود.
در همین حال، رئیس کمیته امور خارجی شورای فدراسیون روسیه گفت: سران روسیه و ترکیه باید تعداد زیادی از مهمترین مشکلات و مسائل جهانی، تمایل مردم هر دو کشور برای توسعه در دنیایی چند قطبی و آرام و همچنین وضعیت بحران اوکراین را بررسی کنند.
گریگوری کاراسین در مصاحبه با سایت خبری لنتا افزود: بحران اوکراین شامل تعداد قابل توجهی از مسائل، اعم از مسائل جهانی و مسائل فوری است که پوتین و اردوغان می توانند درباره آنها بحث کنند.
به اعتقاد وی، موضوعات مورد بحث می تواند شامل استفاده از مهمات خوشه ای، حمل و نقل در دریای سیاه و همچنین موضوع قرارداد غلات باشد.

در همین حال، معاون اول کمیته امور بین‌الملل دومای دولتی روسیه در سخنانی، ترکیه را متهم کرد که گردان "آزوف" را به جنگ بازگردانده است.
سوتلانا ژورووا افزود: باید علیه ترکیه به دلیل بازگرداندن کامل اعضای گردان آزوف اوکراین برای انجام عملیات نظامی به جنگ، طرح دعوی شود.
وی با طرح این سوال که چرا ترکیه، اعضای گروه آزوف را به اوکراین منتقل کرده است، گفت: آنکارا باید تا پایان جنگ، از انتقال آنها به اوکراین خودداری می کرد.
سایت خبری لنتا در ادامه نوشت: پیشتر در اوکراین گزارش شده بود که اعضای آزوف به طور کامل در عملیات نظامی در منطقه عملیات ویژه شرکت می کنند.
به نوشته این رسانه روس، در اوایل جولای ۲۰۲۳ (تیر- مرداد ۱۴۰۲)، ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین از بازگشت برخی از نظامیان به این کشور خبر داد که در میان آنها فرماندهان سابق آزوف نیز حضور داشتند. این افراد سپتامبر ۲۰۲۲ با سربازان روسی مبادله شدند. طبق مفاد قرارداد، اعضای گردان آزوف باید در ترکیه مستقر می شدند.
بر این اساس، یگان عملیات ویژه آزوف یک گروه دست راستی افراط گرا و واحد نئونازی گارد ملی اوکراین مستقر در ماریوپل در منطقه ساحلی دریای آزوف است.
پیش از این، دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین گفته بود که روسیه از انتقال اعضای آزوف به اوکراین اطلاع قبلی نداشته است. وی خاطرنشان کرد که طبق توافقات، این گروه از نظامیان می بایست تا پایان درگیری اوکراین در ترکیه می ماندند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.