اقتصاددان برزیلی با اشاره به اینکه موسسات تحت رهبری آمریکا مانند صندوق بین المللی پول و بانک جهانی نمی توانند نیاز جهان چند قطبی را برآورده کنند، گفت: کشورهای عضو بریکس نیاز دارند تا جایگزین مناسبی برای ارز آمریکایی پیدا کنند.

صندوق بین المللی پول و بانک جهانی تحت رهبری آمریکا نیازهای جهان را برآورده نمی‌کنند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، پائولو باتیستا اقتصاددان برزیلی تاکید کرد: سیستم‌های بین‌المللی پولی که بر اساس دلار آمریکا فعالیت می‌کنند به سمت ناکارآمد شدن می‌روند بنابراین کشورهای عضو بریکس مجبورند تا ارز مربوط به خودشان را داشته باشند و جا یگزینی برای دلار پیدا کنند. نماینده برزیل در صندوق بین‌المللی پول تاکید کرد حتی با وجود اینکه دلار آمریکا به عنوان یک ارز مهم در جهان تلقی شود این ارز دیگر قابل اعتماد نیست.

وی که در آستانه پانزدهمین اجلاس ژوهانسبورگ صحبت می‌کرد اعلام کرد موسسات مالی تحت رهبری آمریکا نیاز کشورهای در حال توسعه را برآورده نمی‌کنند.

وی خاطرنشان کرد که نارضایتی عمومی از دلار در بین اقتصادهای نوظهور هر روز بیشتر می شود.

اقتصاددان برزیلی با بیان اینکه از موسساتی که اساس فعالیت آنها دلار است مانند صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی ناراضی هستم، تاکید کرد: همچنان عضو صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی می‌مانیم اما تصمیم گرفتیم که مسیر خودمان را ادامه بدهیم زیرا جهان به سمت چند قطبی شدن پیش می‌رود و موسساتی که تحت رهبری آمریکا هستند نیازهای این جهان چند قطبی را برآورده نخواهند کرد.
وی با اشاره به بانک توسعه گفت این بانک موسسه توسعه مالی چند وجهی است که توسط متحدان اصلی اقتصادهای نوظهور که متشکل از کشورهای برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی هستند در سال ۲۰۱۴ تاسیس شد.
وی تاکید کرد که بانک توسعه به وسیله اقتصادهای نوظهور و صرفاً برای این کشورها ایجاد شده که در آن هیچگونه مشارکتی از کشورهای توسعه یافته وجود ندارد.

این اقتصاددان که درباره چشم انداز دلار زدایی صحبت می‌کرد، گفت: دلار آمریکا به عنوان یک ارز مهم باقی خواهد ماند اما واقعیت این است از آنجایی که آمریکا از دلار به عنوان هدف قرار دادن کشورهایی که به عنوان دشمن آمریکا شناخته می‌شوند استفاده می‌کند، اعتماد به دلار به شدت کم شده است.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.