ماجرای تعیین نرخ مصوب گندم در شورای قیمت گذاری کالاهای اساسی در حالی به جنجالی رسانه ای تبدیل شده بود که برخی از رسانه ها افزایش قیمت نان را در گروه افزایش قیمت گندم عنوان کرده بودند.

آیا هیاهوی قیمت گندم در جلسه شورای کالاهای اساسی می خوابد؟

به گزارش قدس آنلاین، از سوی دیگر کشاورزان از اینکه دولت امسال گذشته مصوب کرده بود گندمی که آنها تحویل داده اند را با قیمت مصوب ۱۱ هزار و ۵۰۰ خریداری می کند شاکی بودند.

جنجال رسانه ای تا جایی پیش رفته بود که برخی از رسانه ها اعلام کرده بودند جلسه قیمت گذاری کالاهای اساسی باید در ابتدای سال برگزار می شد و حال مشخص شده این جلسه که قرار است برگزار شود به طور کلی در نیمه نخصت سال برگزار می شود.

از سوی دیگر، برخی از رسانه ها سعی کرده بودند با گره زدن ارتباط قیمت گندم با افزایش قیمت نان این جنجال رسانه ای را بزرگ تر کنند این در حالی است که در گزارشی که روزنامه قدس در نیمه نخست مرداد ماه چاپ شده بود یکی از اعضای شورای قیمت گذاری کالاهای اساسی گفته بود، افزایش قیمت نان نه تنها ارتباطی به این جلسه ندارد بلکه در شورای قیمت گذاری آرد و نان مصوب می شود.

این عضو شورای قیمت گذاری کالاهای اساسی همچنین به این نکته نیز اشاره کرده بود که با توجه به افزایش دستمزد کارگران نانوایی، قیمت آرد و ... نیاز است هر سال قیمت نان با درصدی استاندارد افزایش یابد و مخالفت دولت با افزایش قیمت نان موضوعی غیرکارشناسی است.

جلسه قیمت گذاری کالاهای اساسی که فردا برگزار شود قیمت مصوب گندم برای سال جاری مصوب می شود و این در حالی است که به گفته مدیرعامل بنیاد ملی گندم کاران تا صبح ۳۱ مرداد خرید تضمینی گندم با رشد بیش از ۴۰ درصدی به ۱۰ میلیون و ۵ هزار تن رسیده است، از سوی دیگر، علی قلی ایمانی از واریز ۱۰ هزار میلیارد تومان (همت) از مطالبات معوق گندم کاران ۳۰ مرداد ماه خبر داد و گفت: این مبلغ برای کسانی واریز شد که با وجود تحویل محصول مبلغی دریافت نکرده بودند.

در حال حاضر قیمت هر کیلو گندم از سوی دولت نرخ پایه ۱۱.۵۰۰ تعیین شده، با یارانه دولت به این محصول استراتژیک به ۱۵ هزار تومان می‌رسد، اما با این وجود گندم کاران عنوان می‌کنند این مبلغ پایین‌تر از هزینه تمام شده آنها است.

گندم کاران به این دلیل نسبت به مبلغ اعلام شده شکایت دارند که در سال گذشته افزایش قیمت ۱۰۰ درصدی کود آنها را غافلگیر کرد، در مرحله دوم شاهد افزایش قیمت تجهیزات کشاورزی مانند تراکتور شدند تا کشاورزان می خواستند با این دو مقوله دست و پنجه نرم کنند دستمزد کارگران افزایش یافت، اینجا بود که کشاورزان شکایت خود را به مسئولان مربوطه اعلام کردند.
برخی از کارشناسان هم هشدار دادند، اگر دولت، کشاورزان را راضی نکند به دلیل نبود برنامه‌ریزی در ایران، نمی ‌تواند گندم مورد نیاز کشور را از طریق واردات تامین کند، به گفته او، این موضوع امنیت غذایی کشور را با خطر مواجه می‌کند.

البته مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران با اشاره به رشد ۴۲ درصدی خرید تضمینی گندم نسبت به سال گذشته، از این موضوع خبر داده که استان‌ بوشهر با ۴۷۵، یزد با ۴۶۳، کهگیلویه و بویراحمد با ۱۴۰، اصفهان با ۱۱۴، البرز با ۱۱۲، فارس با ۱۰۴، چهارمحال و بختیاری با ۸۹، ایلام با ۸۳، لرستان با ۸۰ و سیستان و بلوچستان با ۷۹ درصد از بالاترین رشد خرید تضمینی این محصول در سال جاری، نسبت به سال گذشته برخوردار بوده‌اند، بنابر این آمار شاید پرسشی که محسوب می شود این باشد که با توجه به رشد ۴۲ درصدی خرید تضمینی گندم آیا کشور ما به واردات زیاد گندم نیاز پیدا می کند؟

شاید این را هم باید در نظر گرفت که در صورت گرانی تجهیزات، کود و دستمزد کارگران از یک سو و نبود صرفه اقتصادی برای کشاورز در خصوص تعیین قیمت گندم نامناسب از نظر کشاورزان، آنها تصمیم به تغییر کشت محصول خود کنند!

گندم به گفته کارشناسان محصول کشاورزی متفاوتی محسوب می شود زیرا غذای محوری مردم است از این رو به نظر می رسد اعضای شورای قیمت گذاری کالاهای اساسی در جلسه فردا تمام جوانب را بسنجند و در نهایت قیمت مناسبی را تصویب کنند تا هم کشاورزان ضرر نکنند هم امنیت غذایی کشور دچار اختلال نشود.
 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • پاکدل ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
    0 0
    خبر دروغ..از اردیبهشت تا شهریور..قول هفته اینده..
  • آرمک ۱۶:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
    0 0
    هنوز پول گندم رو نداده پول نان را در دو مین مرحله میخواد گران کنند البته خیلی هم به هم ربط دارن گندم نباشه آرد از کجا میاد
  • کشاورز ۱۳:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۲
    0 0
    دولت وقت کاسب کار هستش ، در بدنه ی دولت تاجران بزرگ بین المللی وجود دارد این مافیا تمام تلاششان را خواهند کرد که قیمت گندم را به پایین ترین نرخ تصویب کنند و تاکشاورز کشت گندم را عوض کند و تا این مافیای ریزه خوار بتوانند واردات گندم را دردست بگیرند ولقمه های حرام رابزرگتر ببلعند.
  • مددکار ۲۰:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۲
    0 0
    ما که کشاورز نیستیم شغل ازاد مثل مسیولین داریم نه ما کشاورزیم و نه مسیولین تا بدونیم کشاورز چه زجری میکشه الحمدلله از اقتصاد که سر در نمیاریم که این جوریکه پیداست اون هم مشکلی نداره همه چیز الان خیلی خوبه نه گرانی نه تورم و نه فساد داریم کمبودی هم اصلن نداریم