اولین مناظره نامزدهای جمهوری‌خواه انتخابات ریاست جمهوری 2024 آمریکا که بدون حضور «دونالد ترامپ» در «میلواکی» برگزار شد، نمایانگر شکاف و اختلاف میان این حزب بود.

اولین مناظره بدون ترامپ؛ جدال بین نامزدهای جمهوری‌خواه بالا گرفت

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، در اولین مناظره نامزدهای جمهوری‌خواه انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ ایالات متحده آمریکا به میزبانی شبکه آمریکایی «فاکس‌نیوز» که در شهر «میلواکی» ایالت ویسکانسین بدون حضور «دونالد ترامپ» نامزد پیشتاز جمهوری‌خواهان برگزار شد، نامزدهای جمهوری‌خواه گاهی به شدت در جریان این مناظره در زمینه سقط جنین، حمایت آمریکا از اوکراین و آینده حزب جمهوری‌خواه با یکدیگر به جدال پرداختند.

در اولین مناظره نامزدهای جمهوری‌خواه انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا، هشت رقیب برای اثبات برتری خود با یکدیگر مناظره کردند.

اولین مناظره بدون ترامپ؛ جدال بین نامزدهای جمهوری‌خواه بالا گرفت

ترامپ:با فاصله ۶۰ درصد از بقیه جلوترم چرا باید مناظره کنم؟

بنا بر گزارش شبکه آمریکایی «آسوشیتدپرس»، ترامپ پیش از برگزاری اولین مناظره جمهوری‌خواهان در خصوص عدم شرکت در این مناظره گفت: «نظرسنجی‌ها منتشر شده است و نشان می‌دهد که من با فاصله ۵۰ تا ۶۰ درصدی از بقیه (نامزدهای جمهوری‌خواه) جلوتر هستم. درصد برخی از آن‌ها یک یا صفر است. آیا باید یکی دو ساعت با آن‌ها بنشینم و توسط آن‌هایی که حتی نباید وارد رقابت‌های ریاست‌جمهوری می‌شدند، آزار ببینم؟ فکر می‌کنم که بهتر این است که من اصلا در این مناظره نباشم».

نامزدهای جمهوری‌خواه:ترامپ نامزد نهایی شود از او حمایت می‌کنیم حتی اگر محکوم شود

آسوشیتدپرس در آغاز گزارش خود نوشت، اما در مورد آن‌چه مسلماً مهم ترین انتخاب پیش روی حزب است، تقریباً همه نامزدهای جمهوری‌خواه، پشت ترامپ صف کشیدند و گفتند که اگر در نهایت ترامپ بعنوان نامزد حزب جمهوری‌خواه برگزیده شود، از او حمایت خواهند کرد؛ حتی اگر او در دادگاه قانونی محکوم شود زیرا با تعداد زیادی از اتهامات جنایی روبرو است.

«ران دسانتیس» فرماندار ایالت فلوریدا که در ماه می نامزدی خود را برای انتخابات ریاست‌جمهوری آتی آمریکا اعلام کرد و در نظرسنجی‌ها در جایگاه دوم قرار دارد، در جریان مناظره بامداد امروز (پنجشنبه)، گاهی توسط نامزدهایی که در رده‌های پایین‌تر قرار داشتند از جمله «مایک پنس» معاون ترامپ و «کریس کریستی» فرماندار سابق نیوجرسی و «ویوک راماسومی» کارآفرین فناوری تحت الشعاع قرار می‌گرفت.

طبق این گزارش، نامزدهای جمهوری‌خواه در حالیکه به طور مکرر در این مناظره با یکدیگر درگیر شدند، اما همگی آن‌ها به جز دو نفر گفتند که حتی اگر ترامپ بعنوان یک مجرم محکوم شود، از او بعنوان نامزد نهایی جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ حمایت خواهند کرد.

اعلام حمایت نامزدهای جمهوری‌خواه از ترامپ درست یک روز قبل از آن‌که ترامپ خود را به اتهام تلاش برای معکوس کردن نتیجه انتخابات ۲۰۲۰ به مقام‌های ایالت جورجیا تسلیم کند، صورت گرفته است.

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور پیشین ایالات متحده آمریکا که در چهارمین پرونده کیفری خود به تلاش برای مداخله انتخاباتی در جورجیا قرار است پنجشنبه یا جمعه هفته جاری خود را به مقام‌های قضایی ایالات جورجیا تسلیم کند.

اختلاف شدید نامزدهای جمهوری‌خواه در مناظره میلواکی

مناظره جمهوری‌خواهان در میلواکی که بدون حضور ترامپ برگزار شد، اختلاف شدید در حزب جمهوری‌خواه در خصوص موضوعاتی چون جنگ اوکراین و کمک واشنگتن به صهیونیست‌ها و...را نشان داد.

در این مناظره، دسانتیس و راماسوامی تصریح کردند که مخالف کمک‌های بیشتر به اوکراین هستند و تصریح کردند که این پول باید صرف محافظت از مرزهای آمریکا در مقابل قاچاق انسان و مواد مخدر شود.

دسانتیس در این خصوص گفت: «به عنوان رئیس‌جمهور ایالات متحده اولین وظیفه شما دفاع از کشور و مردم آن است».

راماسوامی نیز حمایت آمریکا از اوکراین را با مداخلات نظامی شوم ایالات متحده در عراق و ویتنام مقایسه کرد.وی در این خصوص گفت: «حقیقت این است که امروز اوکراین برای ایالات متحده اولویت نیست».

کریستی، «نیکی هیلی» سفیر پیشین ایالات متحده در سازمان ملل و پنس بر لزوم ادامه حمایت از اوکراین در مقابل روسیه تأکید کردند.

پنس در این خصوص گفت: « هر کسی که فکر می‌کند ما نمی‌توانیم اینجا در ایالات متحده مشکلات را حل کنیم و رهبر دنیای آزاد باشیم، نگاه کوته‌بینانه‌ای به بزرگترین ملت روی زمین دارد».

اولین مناظره بدون ترامپ؛ جدال بین نامزدهای جمهوری‌خواه بالا گرفت

بر اساس گزارش آسوشیتدپرس، نامزدهای جمهوری‌خواه همچنین در خصوص موضوعاتی چون سقط جنین نیز با یکدیگر درگیر شدند.

هیلی، تنها نامزد زن حزب جمهوری‌خواه در مناظره

این گزارش ادامه می‌دهد، هیلی که تنها زن روی صحنه بود، تلاش کرد تا جایگاه خود را بیشتر بالا ببرد و گفت: «فکر می‌کنم دقیقاً به همین دلیل است که مارگارت تاچر گفت: "اگر می‌خواهید چیزی گفته شود، از یک مرد بپرسید. اگر می‌خواهید کاری انجام شود، از یک زن بپرسید".»

اولین مناظره بدون ترامپ؛ جدال بین نامزدهای جمهوری‌خواه بالا گرفت

از دیگر نامزدهای جمهوری‌خواه که در مناظره جمهوری‌خواهان حضور داشت، شامل «تیم اسکات» سناتور کارولینای جنوبی، «آسا هاچینستون» فرماندار پیشین آرکانزاس و «دوگ برگام» فرماندار ایالت داکوتای شمالی بود که پس از آسیب دیدن تاندون آشیلش در بیمارستان بستری شد اما با این‌حال تصمیم به حضور در اولین مناظره جمهوری‌خواهان گرفت.

جدال لفظی هیلی و راماسوامی درباره کمک به رژیم صهیونیستی

در جریان اولین مناظره، هیلی به راماسوامی در خصوص پیشنهادش برای قطع کمک‌های آمریکا به رژیم صهیونیستی حمله لفظی کرد.

هیلی با انتقاد از موضع راماسوامی در قبال قطع کمک به رژیم صهیونیستی گفت: «او می‌خواهد برود و بودجه اسرائیل را متوقف کند».

راماسوامی نیز در پاسخ به انتقادات هیلی گفت: « روابط ما با اسرائیل هرگز قوی‌تر از پایان دوره اول من نخواهد بود اما یک رابطه مشتری‌مداری نیست، دوستی است. می‌دانید دوستان چه می‌کنند؟ دوستان به یکدیگر کمک می‌کنند که روی دو پای خود بایستند».

اولین مناظره بدون ترامپ؛ جدال بین نامزدهای جمهوری‌خواه بالا گرفت

با این‌حال، هیلی به تقابل با راماسوامی ادامه داد و گفت: «اون خواهان قطع بودجه اسرائیل است. شما این کار را با دوستان خود نمی‌کنید. این اسرائیل نیست که به آمریکا نیاز دارد بلکه آمریکا است که به اسرائیل نیاز دارد».

گزارش‌ها نشان می‌دهد که دیگر نامزدهای جمهوری‌خواه حاضر در صحنه حاضر نشدند وارد جدال هیلی و راماسوامی شوند.

کمک به اوکراین نیز به نقطه اختلاف نامزدهای جمهوری‌خواه تبدیل شد به طوریکه راماسوامی در این مناظره گفت که مخالفانش بیش از حد به «پاپ خود یعنی زلنسکی» وفادار هستند.

راماسوامی پیش‌تر گفته بود که «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین جمعیت یهودی اوکراین را در معرض خطر قرار داده است.

پنس به سرعت به مخالفت با موضع راماسوامی پرداخت و کریس کریستی نیز علیه راماسوامی موضع گرفت و خواهان افزایش کمک‌های آمریکا به اوکراین برای نبرد با روسیه شد. 

اولین مناظره نامزدهای جمهوری‌خواه انتخابات ریاست‌جمهوری 2024 آمریکا در حالی بدون ترامپ برگزار شد که این رئیس‌جمهور پیشین جنجالی آمریکا امروز یا فردا برای ثبت اثر انگشت و عکس متهم خود را به زندان فالتون ایالت جورجیا معرفی می‌کند.

وی به همراه چند تن دیگر، در کیفرخواستی شامل ۴۱ فقره اتهام که توسط هیأت منصفه‌ای در بخش فالتون صادر شده با اتهاماتی شامل اخاذی روبرو شده‌اند.

ترامپ پس از شکست در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ در مقابل «جو بایدن» نامزد دموکرات‌ها بدون ارائه مدرکی مدعی تخلف گسترده انتخاباتی شد و مدعی است که انتخابات و آرای وی به سرقت رفته است که هیچ یک از شکایات انتخاباتی وی درباره تقلب به نتیجه نرسید.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.