۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶
کد خبر: 909819

ناصر کنعانی اعمال تحریم‌های جدید و توقیف و تخلیه محموله نفتی ایران توسط دولت آمریکا را مغایر با درخواست این کشور برای مذاکره مستقیم خواند و گفت: این اقدام خولاف توافق مبادله زندانیان است و البته بیدون پاسخ نخواهد ماند

رفتار آمریکایی‌ها مغایر با توافق مبادله زندانیان و درخواست مذاکره مستقیم است

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوال خبرنگار قدس آنلاین در خصوص ادعای منابع رسانه‌ای آمریکایی در خصوص توافق تهران و آمریکا برای افزایش صادرات  و باز شدن بازارهای جهانی به روی نفت ایران در ازای کاهش غنی سازی، با اشاره به تفاهم اخیر ایران و آمریکا که مبادله زندانیان بخشی از آن است، گفت: ما کماکان منتظر اجرای دقیق و کامل این توافق هستیم.

ناصر کنعانی با بیان این که در چارچوب سیاست خنثی سازی تحریم‌ها اکنون صادرات نفت ما به بازارهای جهانی با قدرت ادامه دارد. شرکای نفتی ما در حوزه‌های مختلف جغرافیایی نفت ما را خریداری می‌کنند و با جدیت به احقاق حقوق ملت توجه داریم،  افزود: بر مبنای مذاکرات رفع تحریم‌ها صادرات نباید ما هیچ محدودیتی داشته باشد .

اقدامات اخیر امریکا با درخواست مذاکره مستقیم سازگار نیست

این مقام وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه ما اخیرا شاهد یک اقدام غیر سازنده از طرف آمریکایی‌ها و توقیف محموله نفت ایران بودیم، خاطرنشان کرد: دولت آمریکا از یک طرف ادعا می‌کند که علاقمند به گفتگوی مستقیم با ایران است  تا در چارچوب این گفتگوی مستقیم اختلاف‌ها حل و فصل و زمینه اجرای توافق برجام فراهم شود، از یک طرف شاهد اهمال برخی تحریم‌های جدید هستیم و از یک طرف شاهد توقیف محموله نفتی و تخلیه آن.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان تاکید کرد: این اقدامات با پیام‌های ارسالی برای ایران مبنی بر آمادگی برای گفتگوی مستقیم و بازگشت به توافق سازگار نیست.

کنعانی اظهار داشت: ما در این ارتباط در غیاب سفیر سوئیس کاردار این کشور را به عنوان حافظ منافع آمریکا احضار  و دو یادداشت اعتراضی به سفارت سوییس دادیم و نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در مقر سازمان ملل متحد  نیز اقدام رسمی در مورد این اقدام غیر قانونی امریکا انجام داد.

توقیف محموله نفت ایران بی پاسخ نمی‌ماند

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه تصریح کرد: دولت آمریکا باید بداند تعدی و تعرض به منافع ملت ایران بی‌پاسخ نمی‌ماند و این اقدامات با پیام‌های ارسالی برای مذاکره مستقیم همخوان نیست و خلاف توافق مبادله زندانیان نیز هست. ملت ایران به عملکرد دولت آمریکا نگاه می‌کند نه مواضع سیاسی.

وی گفت: دولت آمریکا باید اثبات کند طرف قابل اعتمادی برای گفت‌وگو و تبادل است.

امریکا توضیح دهد چه رابطه‌ای با شارمهد دارد

وی در خصوص دیدار آبرام پالی نماینده ویژه دولت با خانواده جمشید شارمهد سرکرده گروهک تروریستی تندر، گفت: دولت آمریکا باید به دولت و ملت ایران پاسخ دهد که چه نسبتی با تروریسم شناخته شده و محکوم در دادگاه دارد. تروریستی که مسؤول یک گروهک تروریستی شناخته شده است و اقدامات تروریستی عدیده علیه ملت ایران انجام داده و مشخصا مسؤول طراحی و اجرای عملیات بمبگذاری تروریستی ضدانسانی و وحشیانه در حسینیه شیراز است که طی آن ده‌ها نفر از مردم از عزادارن به خاک و خون کشیده شدند.

تروریست‌ها در اقلیم کردستان تا ۲۸ شهریور باید خلع سلاح شوند

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوال دیگری درمورد اخبار منتشر شده دال بر توافق ایران و منطقه کردستان عراق درباره خارج کردن تروریست‌ها از منطقه هم با اشاره به توافق بین ایران و دولت مرکزی و تعهد بغداد به خلع سلاح گروه های تروریستی مسلح در منطقه اقلیم و تخلیه پادگان های در اختیار آنها و انتقالشان به اردوگاه های مشخص شده تا ۲۸ شهریور ماه جاری، گفت: براساس اطلاعات ما دولت عراق مفاد این تفاهم را برای اجرا به مقامات اقلیم کردستان ابلاغ کرده است و منتظریم این توافق اجرایی شود. 

وی تاکید کرد: وعد ۲۸ شهریور ماه همانطور که مقامات ذیربط ایران اعلام کردند به هیچ وجه تمدید نخواهد شد و مقامات اقلیم کردستان به دیدگاه‌های ما اشراف دارند و در گفت‌وگوهای مختلف این موضوع به مقامات عراق و اقلیم منتقل شده است. علاوه بر این نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در عراق و نماینده کمیسیاری عالی پناهندگان سازمان ملل هم در جریان دیدگاه‌های ایران قرار دارند.

توافق امنیتی در اقلیم اجرایی نشود، ایران  دوباره وارد عمل می‌شود

کنعانی تصریح کرد: روابط ایران و عراق دوستانه،‌ برادرانه و مبتنی بر حسن همسایگی است. مناسبات دو کشور گرم و دوستانه و سازنده است ولی حضور نیروهای مسلح تروریستی تجزیه طلب در اقلیم کردستان عراق نقطه سیاهی در مناسبات دوجانبه است. انتظار ما این است که این نقطه سیاه برچیده شود و از فضای مناسبات پاک شود. در این خصوص منتظر اجرای کامل توافق موجود بین ایران و عراق هستیم. 

سخنگوی وزارت خارجه تأکید کرد: امنیت برای ایران حائز اهمیت است و نسبت به امنیت ایران متعهدیم  پس از پایان موعد مذکور در صورت عدم اجرای توافق به مسؤولیت‌های خود در چارچوب امنیت ایران عمل خواهیم کرد.

مبادله زندانیان زمینه ساز گام‌های بعدی است

وی درباره ابتکارات قطر برای رفع تحریم ها و احیای برجام هم با یادآوری اینکه  رفع تحریم‌های ظالمانه و بی اثر کردن این تحریم‌ها دو رویکردی است که دولت سیزدهم این رویکرد را در طول دو سال اخیر پیگیری کرد. مذاکرات رفع تحریم‌ها در چارچوب مذاکرات غیرمستقیم و با واسطه چه از طریق اتحادیه اروپا و چه دوستان در منطقه. به هر دو مسیر توجه ویژه داریم. هم مذاکرات غیرمستقیم برای بازگشت همه طرف‌ها به تعهداتشان و اجرای توافق و هم مسیر بی اثر کردن تحریم‌های ظالمانه که مورد تأکید رهبر معظم انقلاب است.

کنعانی خاطرنشان کرد: در بازه اخیر تفاهمی با دولت آمریکا داشتیم که از طریق دولت‌های دوست انجام شده است بحث مبادله زندانیان را داشته باشیم. آزادی شهروندان ایرانی که به صورت ظالمانه عملا به گروگان گرفته شده‌اند آزاد کنیم با نگاه انسانی به قضیه و با اهمیت برای آزادسازی زندانیان ایرانی تفاهم تبادل زندانیان را انجام دادیم و در کنار آن رفع انسداد دارایی‌های ایران را پیگیری کردیم و این تفاهم انجام شده و بازه زمانی چهار تا هفت هفته اعلام شده بود و شاهد پیشرفت کار هستیم. این رویکردی است که اگر به درستی انجام شود می‌تواند گام سازنده‌ای باشد که بتوانیم در مسیر بازگشت متعهدانه طرف آمریکایی به توافق هم گام‌های بعدی را برداریم.

این دیپلمات ارشد کشورمان اضافه کرد: دولت‌های دوست در منطقه از جمله عمان و قطر هستند که علاقه‌مندند ایفای نقش کنند ما از ایفای نقش سازنده این کشورها استقبال می‌کنیم. رفع تحریم‌ها برای ما اولویت است و از ظرفیت‌های دیپلماتیک استفاده خواهیم کرد.

بازکشت دیدارهای ورزشی تیم‌های ایران و عربستان به میادین دو کشور

سخنگوی دستگاه سیاست خارجی کشورمان درباره بازگشت مسابقات ورزسی میان تیم‌های ایران و عربستان به خاک دو کشور نیز با توجه به در پیش بودن جام باشگاه‌های فوتبال آسیا و اهمیت این رقابت ها نیز با بیاناینکه در منطقه مشترک حضور داریم و بازی‌های دو تیم جزو بازی‌های پرهیجان و پرتماشگر بوده است، تاکید کرد: انتظار این است رخدادهای ورزشی دو کشور متناسب با روند خوب مناسبات سیاسی و فرهنگی دو کشور پیش برود. در گفت‌وگوهای دو وزیر خارجه در ریاض درباره سرعت بخشیدن و فعال‌تر کردن همکاری‌ها و تبادلات ورزشی بین دو کشور گفت‌وگوهای خوبی صورت گرفته است. دو وزیر متفق القول بودند کمک کنند همکاری‌های ورزشی رونق بیشتری بگیرد.

وی اضافه کرد: تصمیم برای بازی تیم‌های ایران و عربستان از سوی فدراسیون فوتبال در زمان قطع روابط اتخاذ شد و حاا با از سرجیری روابط انتظار می‌رود دیدار های ورزشی دو کشور به روال گذشته و هم سطح ا روابط خوب سیاسی و فرهنگی انجام شود. 

برای رابطه با بحرین ملاحظات و انتظاراتی داریم

کنعانی در خصوص چشم انداز روابط ایران و بحرین در آستانه نشست وزرای خارجه هشت کشور ساحلی خزر در نیویرک هم تصریح کرد: پیام‌هایی مبادله شده و گفت‌وگوهایی به صورت غیرمستقیم جریان دارد. برای دولت ایران این یک اصل است که روابط خود را با همه کشورهای منطقه،‌ همسایه مبتنی بر منابع مشترک توسعه دهد. اما در عین حال در چارچوب اصولی که داریم راجع به روابط با بحرین ملاحظات و انتظاراتی داریم که در چارچوب مسیرهای دیپلماتیکی که برقرار است منتقل و تبادل می‌شود و این مسیر را ادامه خواهیم داد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.