بعد از ۵۰ روز کار کارشناسی، کمیسیون تلفیق برنامه هفتم مجلس شورای اسلامی، به بررسی مصوبات این برنامه پایان داد بدین ترتیب مجلس ۱۹ شهریور وارد بررسی کلیات و جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه می شود و طی دو هفته بعد، آن را برای اعلام نظر به شورای نگهبان ارسال خواهد کرد.

بررسی مصوبات کمیسیون تلفیق برنامه هفتم پایان یافت/ از حذف استخدام رسمی تا اصلاح و هدفمندسازی یارانه انرژی مبتنی بر نفر طی ۵ سال

به گزارش قدس انلاین، بندهای مهم  برنامه توسعه هفتم که سنگ بنای مهمی در جهت توسعه صنعتی کشور محسوب می شود به شرح زیر است:

-اصلاح نرخ خوراک و سوخت صنایع در برنامه پنج ساله توسعه -متصل کردن نرخ خوراک به نرخ گاز صادراتی

-تهاتر جهت تسهیل ساخت پترو پالایشگاه

-تقویت اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه به همراه تقویت جایگاه معاونت علمی به عنوان هاب اصلی توسعه فناوری در صنایع در این مصوبه

-اصلاح نظام مالیاتی و حذف معافیت های مالیات ارزش افزوده طی پنج سال با اجرای کامل سامانه مودیان

-مشروط‌ سازی و هدفمندسازی یارانه‌های انرژی به سمت توسعه زنجیره ارزش به خصوص حکم مرتبط با متانولی‌ها

-کاهش قدرت تسهیلات‌دهی بانک‌های متخلف از پرداخت تسهیلات ساخت مسکن

-ایجاد بانک توسعه‌ای و تکمیل ساز و کار ضمانتی شرکت سهام عام پروژه

-اصلاح و هدفمندسازی یارانه انرژی مبتنی بر نفر در برق، گاز، آب و بنزین طی پنج سال آینده

-حذف استخدام رسمی و جایگزینی قراردادهای پنج‌ساله و استقرار نظام حاکمیت شرکتی و پرداخت مبتنی بر عملکرد و ارزیابی

-تبدیل شدن صندوق توسعه ملی به مرکز اصلی توسعه شاخه‌های صنعتی کشور

و ...

هم اکنون فعالیت کمیسیون تلفیق برای بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه تمام شده است. بر اساس مصوبه تلفیق مقرر شده مواد مراعا مانده و الحاقی‌ها در کمیته‌ای متشکل از اعضای هیات رئیسه کمیسیون و اعضای کمیته تخصصی و نمایندگان دیوان محاسبات مرکز پژوهش‌ها و دولت بررسی شود.

بررسی‌های صورت گرفته درباره موارد مراعا مانده و جمع‌بندی‌ها در اختیار اعضای کمیسیون تلفیق قرار می‌گیرد. اعضای تلفیق ۲۴ ساعت فرصت دارند به صورت مجازی آراء خود را نسبت به موارد مراعا شده اعلام کنند.

 بعد از اعلام رای اعضای کمیسیون تلفیق، گزارش مصوبات کمیسیون در اختیار نمایندگان قرار می‌گیرد و نمایندگان تا ۱۸ شهریور فرصت دارند تا پیشنهادات خود را ارائه کنند.

بر این اساس بعد از تعطیلات و از یکشنبه ۱۹ شهریور ابتدا کلیات لایحه برنامه در مجلس بررسی می‌شود و در صورت تصویب مجلس وارد بررسی جزئیات لایحه برنامه می‌شود. پیش بینی می شود بررسی برنامه ظرف دو هفته در مجلس به اتمام برسد و بعد برای اعلام نظر به شورای نگهبان ارسال شود.


 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.