اعلام منع آمد و شد توسط عناصر تحت حمایت آمریکا در دیرالزور و پیشروی نیروهای عشایر تا مرزهای عراق از جدیدترین تحولات درگیری در دیرالزور است.

عشایر سوریه کنترل مسیر ارتباطی پایگاه آمریکا را به دست گرفتند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مهر، شبه نظامیان کرد سوریه موسوم به «قسد» تحت حمایت آمریکا روز گذشته در دیرالزور منع آمد و شد اعلام کردند.

بر اساس این گزارش، منع آمد و شد در دیرالزور از ساعت پنج بامداد امروز شنبه آغاز شده و تا ۴۸ ساعت ادامه پیدا می‌کند. گزارش‌های رسانه‌ای حاکی از آن است که عناصر قسد درصدد اجرای عملیات نظامی برای رویارویی با عشایر عربی شرق فرات هستند به طوری که منطقه البصیره واقع در حومه شرقی دیرالزور را هدف حملات موشکی و توپخانه ای خود قرار دادند.

عناصر قسد با صدور بیانیه‌ای اعلام کردند که به دلیل اوضاع امنیتی روستاهای شرق دیرالزور و احتمال سو استفاده عناصر داعش از درگیری‌های به وجود آمده در این منطقه، منع آمد و شد اعلام می‌کنند. این عناصر مدعی شدند که به دنبال حمایت از جان غیرنظامیان و اموال آنها هستند.

از سوی دیگر منابع محلی در شمال دیرالزور اعلام کردند که نیروهای عشایر توانستند کنترل کامل مناطق الباغوز، البصیر و الشحیل را به دست بگیرند. آنها همچنین کنترل مسیر ارتباطی به میدان نفتی العمر که بزرگترین پایگاه آمریکا در آن قرار دارد به دست گرفته‌اند. مبارزان عشایر کنترل کامل خط رودی مقابل نقاطی که ارتش سوریه در حومه شرقی دیرالزور به دست دارد، از آنِ خود کردند.

منابع آگاه اعلام کردند که مناطق تحت کنترل نیروهای عشایر از شمال دیرالزور تا مرزهای عراق مقابل منطقه البوکمال را شامل می‌شود. آنها همچنین کنترل منطقه هجین واقع در حومه شرقی دیرالزور را بعد از عقب نشینی عناصر قسد به دست گرفتند.

عناصر قسد از روستاهای الجرذی، السوسه و الحوایج واقع در حومه شرقی دیرالزور عقب نشینی کرده‌اند. روستاها و مناطق مختلف حومه‌های شرقی و شمالی دیرالزور طی شب گذشته شاهد درگیری‌های خشونت بار میان نیروهای عشایر و شورای نظامی دیرالزور از یک سو و عناصر قسد از سوی دیگر بوده است چرا که عناصر قسد به دنبال به دست گرفتن کنترل کامل استان دیرالزور و پایان دادن به حضور نظامی نیروهای عشایر در این منطقه هستند.

روز گذشته شاهدان عینی گزارش دادند که تجهیزات ساخت آمریکا در این درگیری‌ها به آتش کشیده شده است. کانون این درگیری‌ها در مناطق الشحیل، الذیبان و السوسه در حومه شمالی و شمال غربی دیرالزور بوده است.

ویدئوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، خودروهای زرهی آمریکایی و انهدام آنها را نشان می‌دهد. این درحالی است که جنگجویان عشایری بر مناطق جدیدی مسلط شده‌اند و شبه نظامیان قسد هم نیروهای جدید به منطقه اعزام کرده‌اند. منابع خبری از کشته شدن ۵۰ نفر و زخمی شدن ۲۰ نفر دیگر خبر دادند. منابع سوری از حمله راکتی به یکی از چاه‌های نفت واقع در میدان کونیکو و آتش گرفتن آن خبر دادند.

از سوی دیگر روز گذشته سنتکام در بیانیه‌ای اعلام که روند تحولات در شمال شرق سوریه را به دقت زیر نظر دارد و با شبه نظامیان قسد همکاری می‌کند.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.