عضو کمیسیون تلفیق از مصوبه اعضای کمسیون متبوعش مبنی بر تشکیل سامانه‌ای برای شفاف سازی اموال و مستغلات و سهام داری بانک‌ها، خبر داد.

سامانه شفاف‌سازی اموال و مستغلات بانک‌ها ایجاد خواهد شد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم، جعفر قادری عضو کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه کل کشور با اشاره به مصوبه کمیسیون متبوعش در راستای شفاف‌سازی اموال و مستغلات بانک‌ها  ، گفت:با مصوبه اعضای تصویب شد که سامانه شفاف‌سازی اموال و مستغلات بانک‌ها تشکیل شود.

وی با بیان اینکه این مصوبه در راستای اصلاح نظام بانکی  است، افزود: اعضای کمیسیون تلفیق لایحه برنامه بر اساس این مصوبه دولت را ملزم کردند تا سامانه‌ای برای شفاف‌سازی اموال، مستغلات و سهامداری بانک‌ها تشکیل دهد و چنانچه اموال، ملک و مستغلاتی یا سهامی کشف شود که در سامانه مذکور ثبت نشده باشد، بانک مرکزی اختیار تملک این دارایی‌ها را خواهد داشت.

عضو کمیسیون تلفیق ادامه داد:اعضای  کمیسیون بانک‌ها را ملزم کردند که در راستای تامین سرمایه مورد نظرشان، دارایی های خود اعم از اموال منقول و غیر منقول را واگذار کنند. اگر بانک‌های غیر دولتی در مهلت مقرر به این قانون تمکین نکنند بانک مرکزی مستقلا می تواند ورود کرده و نسبت به فروش سهام و دارایی آنها از طریق مکانیزم پیش بینی شده، اقدام کند.

قادری گفت:طبق این مصوبه بانکها مکلفند ظرف مدت مقرر تمام اموال و دارایی‌های خود را در این سامانه درج کنند؛ پس از این مدت پیش بینی شده اگر اموال، ملک و مستغلاتی و یا سهامی کشف شود که در سامانه ثبت نشده باشد، بانک مرکزی اختیار تملک این دارایی ها را دارد.

وی با بیان اینکه متاسفانه بخشی از اموال و دارایی‌های بانک‌ها به صورت راکد باقی مانده و صرف تولید نمی‌شود، گفت: ضروریست که منابع و دارایی‌های بانک‌ها قابل استفاده شود و از امکان ارائه تسهیلات برخوردار شوند.

نماینده شیراز در مجلس با بیان اینکه ایجاد سامانه باعث می‌شود که شفاف‌سازی اموال، مستغلات و سهامداری بانک‌ها انجام شود و اموال و منابع راکد ، شناسایی و آمار و میزان آن در اختیار بانک مرکزی قرار گیرد، گفت:شفاف سازی این اطلاعات موجب می‌شود تا بانک‌ها به منظور ارائه تسهیلات اقدام کنند.

گفتنی است؛  مصوبات تلفیق برای تبدیل شدن به قانون نیاز به تایید نمایندگان در جلسه علنی و تایید شورای نگهبان دارد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.