منابع عراقی از پایان منع تردد در کرکوک در پی بازگشت آرامش به این استان خبر دادند.

بازگشت آرامش و رفع مقررات منع آمدوشد در کرکوک

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم،  مسئولان عراقی، امروز یکشنبه، پس از حوادث شب گذشته استان کرکوک، مقررات منع رفت و شد در این استان را لغو کردند.

به گزارش پایگاه عراقی ایرث نیوز، «عامر شوانی»، سخنگوی پلیس کرکوک در این باره گفت: «پس از عقب‌نشینی معترضان از جلوی ستاد فرماندهی عملیات کرکوک و دستور توقف تحویل ستاد به حزب بارزانی تا اطلاع ثانوی، مقررات منع رفت وآمد  لغو و جاده بین کرکوک و اربیل بازگشایی شد.

کرکوک شب گذشته شاهد شبی ناآرام بود و درگیری‌های خشونت‌آمیزی میان تظاهرکنندگان کُرد و نیروهای امنیتی در این شهر رخ داد. این درگیری‌ها پس از آن شعله‌ور شد که معترضان به سمت ستاد فرماندهی عملیات مشترک حرکت کردند و پایان تحصن مخالفان بازگشت حزب دموکرات کردستان به مقرهای خود در کرکوک را خواستار شدند.

گروهی از کُردهای ساکن کرکوک در تظاهراتی خواستار بازگشایی جاده کرکوک به اربیل شدند و در برابر، گروهی از ترکمن‌های ساکن کرکوک نیز تظاهرات مشابهی در مخالفت با بازگشایی این جاده برگزار کردند.

این تظاهرات به درگیری میان دو طرف انجامید و نیروهای امنیتی برای متفرق کردن معترضان وارد عمل شدند.

پیش از این نخست وزیر عراق به نیروهای مسلح دستور داد ممنوعیت آمد و شد در کرکوک اعمال و عملیات امنیتی گسترده ای را در مناطق ناآرام برای بازرسی دقیق آغاز کنند.

نخست وزیر عراق عصر روز گذشته، ضمن دستور برای تشکیل کمیته تحقیقات درخصوص حادثه کرکوک، بر محاکمه مقصران آن تاکید کرد.

این حوادث با واکنش شدیداللحن رئیس حزب دموکرات کردستان و مقامات ارشد اقلیم کردستان عراق نیز مواجه شد.

رئیس جمهور عراق و شماری از چهره‌های سیاسی عراقی نیز به این حوادث واکنش نشان دادند و خواستار خویشتنداری همه طرف‌ها شدند.

به گزارش پایگاه خبری میدل ایست نیوز، کرکوک در هفته‌های گذشته نیز شاهد ناآرامی‌هایی در اعتراض به دستور دولت مرکزی درباره تخلیه ساختمان‌های حزب دموکرات کردستان از گروه‌های دیگر به منظور تحویل دادن مجدد آنها به دموکرات بوده است.

از سال ۲۰۱۷ و پس از برگزاری همه‌پرسی ناکام برای استقلال اقلیم کردستان عراق، نیروهای ارتش عراق وارد کرکوک که منطقه مورد مناقشه میان بغداد و اربیل است شدند و کنترل شهر را از دست نیروهای کُرد خارج کردند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.