معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: وابستگی سنتی و معیشتی مردم، بزرگترین تهدید برای جنگل‌های کشور محسوب می‌شوند.

وابستگی سنتی و معیشتی بزرگترین تهدید برای جنگل‌ها است

نقی شعبانیان معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: وابستگی معیشتی مردم به جنگل‌ها از جمله شامل دامداری سنتی و زراعت در زیرآشکوب جنگل‌ها به ویژه در منطقه زاگرس، تهدید جدی برای این منابع طبیعی است.

وی اظهار داشت: شخم زدن و سمپاشی در زیرآشکوب جنگل‌ها موجب می‌شود تعادل بیولوژیکی و اکولوژیک طبیعت بهم بخورد و ادامه آن منجر به بروز آفات و بیماری‌ها در این حوزه خواهد شد.

شعبانیان، طغیان آفات و امراض را از دیگر تهدیدها در حوزه جنگل‌های کشور نام برد و تصریح کرد: بخشی از علل طغیان آفات و بیماری در جنگل‌ها می‌تواند مربوط به تغییر اقلیم و خشکی‌های پی در پی باشد.

وی ادامه داد: بسیاری از حشراتی که امروزه به عنوان آفت می‌شناسیم، زمانی عضو اکوسیستم جنگل بودند و آفت به حساب نمی‌آمدند، اما اکنون چون طغیان کردند از نظر اکولوژیکی و اقتصادی آسیب می‌زنند و آفت قلمداد می‌شوند.

معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، آتش‌سوزی را از دیگر تهدیدات در حوزه جنگل‌ها نام برد و گفت: آتش‌سوزی‌ها به طور عمده عامل انسانی دارند و ممکن است عمدی یا غیرعمدی باشد.

وی اظهار داشت: بیش از ۹۵ درصد آتش‌سوزی‌ها در جنگل‌های کشور غیرعمدی است.

شعبانیان با بیان این که در حال حاضر سطح جنگل‌های کشور حدود ۱۴.۳ میلیون هکتار است، تصریح کرد: دو میلیون هکتار از سطح جنگل‌ها در شمال کشور، نزدیک به ۶ میلیون هکتار در منطقه زاگرس و مابقی در منطقه جنوبی، مرکزی و ارسباران قرار دارد.

وی درباره افزایش سطح جنگل‌های کشور گفت: در گذشته مناطقی که کمتر از ۱۰ درصد تاج پوشش داشتند، جنگل به حساب نمی‌آمدند، اما اکنون مناطقی که بین ۵ تا ۱۰ درصد تاج پوشش دارند، جنگل محسوب می‌شوند و امیدواریم این اراضی با توجه به قوانینی که بر جنگل حاکم است، بهبود و ارتقا یابد.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.