یک سو خیل زائرانی که در میعادگاه اربعین حضور یافته اند، سویی دیگر جاماندگانی که به رغم فاصله ها دلهایشان برمدار میعادگاه در گردش است و از دور رسم شیدایی به جا می آورند.

اجتماع بزرگ اربعینی‌ها؛ از حرم ایران تا کربلای معلی

به گزارش قدس آنلاین،  روزها و ساعت‌های باقیمانده به اربعین برای جاماندگان و شیفتگان محبان الحسین علیهم السلام سخت می‌گذرد، اربعین بی کربلا باورش سخت است.

طی روزهای گذشته شمار زیادی از مردم مازندران بار سفر بستند و پیاده و سواره و حتی با دوچرخه رهسپار مسیر عشق شدند اما همچنان شمار زیادی نیز از این سفر معنوی باز مانده‌اند و با پای دل عمودهای مسیر نجف تا کربلا را سیر می‌کنند و از دور سلام می‌گویند.

اربعین بی کربلا سخت است به ویژه برای آنانی که تجربه سفر به کربلا و اربعین را داشته باشند، روزهای اربعین انگار یک چیزی کم دارید و دل قرار ماندن ندارد، مگر می‌توان خاطرات پیاده‌روی اربعین و حضور در موکب‌ها و تقلای رسیدن به حرم را از یاد برد.

اربعین برای خیلی‌ها بی کربلا در حال سپری است اما این سو و ۱۲۰۰ کیلومتر تا مقصد عشق برنامه‌هایی نیز برای جاماندگان و شیفتگان اربعین در شهرها و مناطق مختلف استان مازندران طراحی شده است.

برنامه و همایش پیاده‌روی اربعین در شهرهای مختلف مازندران برگزار می‌شود، یک بانوی تنکابنی که امسال از سفر کربلا و اربعین بازمانده است، می‌گوید: تاکنون چند سفر در کربلا همزمان با اربعین داشتم و امسال متأسفانه از این سفر باز ماندم.

 اجتماع بزرگ اربعینی‌ها؛ از حرم ایران تا کربلای معلی

وی که خود را حسینی معرفی کرد،  افزود: اربعین امسال سعی می‌کنم با حضور در مراسم عزاداری اربعین حسینی و پیاده‌روی حضور پیدا کنم تا به سید و سالار شهیدان ادای دین کنم و دلتنگی نرفتن به کربلا و پیاده‌روی را تسکین بخشم.

اربعین امسال سعی می‌کنم با حضور در مراسم عزاداری اربعین حسینی و پیاده‌روی حضور پیدا کنم تا به سید و سالار شهیدان ادای دین کنم.

مراسم عزاداری اربعین حسینی در آستان مقدس امامزاده سید حسین پلاسکت بخش نشتارود برگزار می‌شود. در بابلسر نیز جاماندگان اربعین حسینی خود را برای پیاده‌روی عظیم در این شهر آماده می‌کنند، محمد اکبری که سال گذشته در مراسم اربعین حسینی در کربلای معلی و مسیر نجف تا کربلا حضور داشت، می‌گوید: امسال توفیق سفر نداشتم اما سعی می‌کنم با حضور در پیاده‌روی اربعین دلتنگی‌های روزهای اربعین کربلا را التیام دهم.

وی با بیان اینکه اربعین شور و حال خاصی دارد و باید سفر کربلا را تجربه کرده باشید تا این حس را درک کنید، افزود: امیدواریم که در سال‌های بعد توفیق شود که در مراسم پیاده‌روی عظیم اربعین در کربلای معلی حضور پیدا کنیم.

مراسم پیاده‌روی جاماندگان اربعین حسینی در بابلسر نیز از میدان شهر بهنمیر تا آستان مقدس امام صادق ابراهیم (ع) برگزار می‌شود. در شهر بابل نیز با آنکه بسیاری از جوانان محبان الحسین با برپایی موکب فاطمه الزهرا (س) در کربلای معلی مشغول خدمات رسانی و زائران حسینی هستند، برای بازماند اربعین نیز برنامه‌های ویژه‌ای در نظر گرفته شده است.

در این شهر ویژه برنامه عزاداری اربعین حسینی و یادبود حجت الاسلام استاد مویدی با نوای ذاکرین اهل بیت در مسجد جامع، روبروی مهدیه آذربایجانی‌ها و دارالقرآن امام حسن مجتبی علیهم السلام برگزار می‌شود. علاوه بر این همزمان با اربعین در شهرها و مناطق مختلف استان مازندران نیز موکب‌هایی برگزار می‌شود تا به بازماندگان اربعین خدمات رسانی کنند.

همه ما برای اجتماع بزرگ جاماندگان اربعین حسینی در جویبار دعوت شده‌ایم و این مراسم در روستای آیت محله آستانه جهان و سید رضا همراه با ایستگاه صلواتی و مداحی سخنرانی و پذیرایی برگزار می‌شود.

همایش پیاده روی حرم تا حرم در ساری

حجت الاسلام حسین زارع رئیس تبلیغات اسلامی ساری نیز با بیان اینکه همایش پیاده‌روی اربعین حسینی با عنوان حرم تا حرم برگزار می‌شود، گفت: این همایش از آستانه مبارک امامزاده عباس تا آستان مبارک امامزاده یحیی در عصر روز اربعین برگزار می‌شود.

وی  زمان برپایی این همایش را ساعت ۱۶ روزی چهارشنبه بیان کرد و گفت: از عموم مردم ولایت مدار دیار علویان به ویژه هیئات مذهبی مداحان، روحانیون غیره برای شرکت در این مراسم دعوت به عمل می‌آید و زیارت اربعین نیست قبل از شروع راهپیمایی در امامزاده عباس ساری برگزار می‌شود.

همزمان با اربعین حسینی در گوشه و کنار استان مازندران مراسم پیاده‌روی از جمله در آستانه امام صادق قاسم بابل، امامزاده آقا سید مرتضی روستای پرچین پشت تنکابن بخش رودبست بابلسر و شهرهای مختلف غرب مازندران و غیره برگزار می‌شود.

 اجتماع بزرگ اربعینی‌ها؛ از حرم ایران تا کربلای معلی

علاوه براین ۵۰ موکب مازندران در اربعین در داخل و خارج از استان و کشور مشغول خدمات رسانی به زائران اربعین هستند ومحمدرضا کامیاب رئیس مجمع کانون‌های فرهنگی و تبلیغی مازندران با بیان اینکه ۵۰ موکب از این کانون‌ها فرهنگی و تبلیغی استان مازندران در جریان کنگره عظیم اربعین حسینی فعالیت دارند، افزود: از این تعداد ۳۰ موکب از این تعداد در عراق و مابقی داخل کشور مستقر هستند.

وی اظهار داشت: در بین الحرمین و در طول مسیر نجف به کربلا نیز گروه‌های سرود، تئاتر میدانی و خیابانی و مواکب عرضه محصولات فرهنگی هنری در قالب‌های چند رسانه‌ای به همت اعضای کانون‌های فرهنگی تبلیغی برپا شده است تا فرهنگ عاشورایی به وسیله زبان هنر، تبیین شود.

وی تصریح کرد: این مواکب، با حمایت مردمی و خیران دایر شده است و در کنار سایر جریانات خودجوش مردمی، در تلاش هستند خدمتگزاری شایسته ای را به ساحت مقدس اباعبدالله الحسین (ع) داشته باشند.

کامیاب ادامه داد: مدیران کانون‌های فرهنگی و تبلیغی با حمایت معاونت فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی در سراسر استان و در کشور عراق و منطقه مرزی در رویداد بزرگ اربعین، فعالیت‌های مختلفی را برای خدمات‌رسانی به زوار ابا عبدالله (ع) تدارک دیده‌اند که از جمله آنها می‌توان به اسکان و اجرای ویژه‌برنامه‌های فرهنگی هنری و … اشاره کرد.

مردم مازندران در اربعین خود را برای بزرگترین اجتماع حسینی آماده می‌کنند تا از دیار علویان، نوای لبیک یا حسین (ع) را طنین انداز کنند.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.