معاون بیمه‌ای سازمان تامین اجتماعی با اعلام این خبر که بیش از ۷۴ هزار کارفرمای کارگاه‌های کوچک و متوسط مشمول بخشودگی جرائم بیمه‌ای شدند، گفت: مجموع میزان بخشودگی کارفرمایان در این طرح معادل رقمی بیش از هزار و ۱۰۰ میلیاردتومان بوده است.

بخشودگی جرائم بیمه‌ای ۶۵ هزار کارفرما/ بیش از یکهزار میلیاردتومان؛ مجموع میزان بخشودگی

طرح بخشودگی جرائم بیمه‌ای کارفرمایان سازمان تامین‌اجتماعی در حالی به‌منظور حمایت از کارگاه‌های فعال تولیدی، صنعتی، معدنی، خدماتی، اصناف و شرکت‌های دانش بنیان از اول خرداد ماه به مدت سه ماه اجرا شد که به موجب آن کافرمایانی که به دلیل «تاخیر در پرداخت حق بیمه» و «تاخیر در ارسال لیست ماهانه کارکنان شاغل در کارگاه‌ها» مشمول پرداخت جریمه نقدی‌ شدند، مشمول این طرح شدند.

کارفرمایان شرکت‌های تولیدی، صنعتی، معدنی و اصناف یا شرکت‌های دانش‌بنیان در شرایطی از مزایای بخشودگی جرائم بیمه‌ای استفاده کردند که این کارگاه‌ها جزء کارگاه‌های کوچک و متوسط باشند؛ یعنی تعداد کارکنان آن تا ۱۰۰ نفر باشد. البته بهره‌مندی از طرح بخشودگی جرائم بیمه‌ای کارفرمایان با شروطی همراه بود؛ یکی از شروط، بحث تعداد نیروی کارفرمایان عنوان شد؛ به گونه‌ای که تعداد نیروها نباید نسبت به لیست حق بیمه اسفندماه ۱۴۰۱ کاهش یافته یا تعدیل نیرو صورت گرفته باشد.

همچنین اگر کارفرمایان بدهی‌های خود را با بهره‌مندی از بخشوگی جرایم تقسیط کنند، باید تا پایان دوره تقسیط نیروی خود را حفظ کنند یا افزایش دهند، چراکه سیستم‌های سازمان تا پایان زمان پرداخت اقساط، تعداد نیروها را کنترل می‌کند.

از دیگر شروط این بود که تفاوت کارفرمایانی که در طول دو سال گذشته از بخشودگی جرائم برخوردار شده‌اند نسبت به سایر کارفرمایانی که تاکنون از این بخشودگی استفاده نکرده‌اند این است که از زمان تقسیط باید تا ۲سال نیروی انسانی کارگاه را حفظ و کاهش نیروی کار نسبت به لیست اسفند ۱۴۰۱ نداشته باشند.

درخواست ۱۸۰ هزار کارفرما برای بخشودگی جرائم بیمه‌ایشان؛ ۷۴ هزار نفر مشمول بخشودگی شدند 

محمد محمدی،  معاون بیمه‌ای سازمان تامین اجتماعی با اشاره به اینکه طرح بخشودگی جرائم بیمه‌ای کارفرمایان از ابتدای خردادماه آغاز شد و ۳۱ مردادماه به پایان رسید، به ایسنا می‌گوید: با اجرای این طرح بیش از هزار میلیاردتومان بخشودگی جرائم برای کارفرمایان انجام شد.

به گفته وی، حدود ۱۸۰ هزار کارفرما برای بخشودگی جرائم بیمه‌ای درخواست کرده بودند که بیش از ۷۴ هزار نفر مشمول بخشودگی شدند؛ بخشی از آن‌ها به صورت نقدی و بخشی به صورت اقساطی پرداخت کردند اما مجموع میزان بخشودگی کارفرمایان در این طرح معادل رقمی بیش از هزار میلیاردتومان بوده است.

معاون بیمه‌ای سازمان تامین اجتماعی در پاسخ به این سوال که آیا استقبال از طرح بخشودگی جرائم بیمه‌ای کارفرمایان خوب بوده است یا خیر؟ توضیح می‌دهد: کار خوبی که امسال توسط دولت برای بخشودگی جرائم بیمه‌ای کارفرمایان اجرا شد، اجرای دو شرط «حفظ اشتغال» یا «افزایش اشتغال» همراه بود، زیرا هدف دولت و سیاست‌های کلان جامعه این است که اشتغال حفظ شود و به دلیل اینکه این شرایط وجود داشت، این بخشودگی شامل کارگاه‌هایی شد که فعال بوده باشند، اشتغال را حفظ و در برخی مواقع افزایش دهند. البته آمارهایی که از سیستم می‌گیریم نشانگر این بوده است که تعداد بیمه‌شدگان اجباری با رشد خوبی همراه بوده است و انتظار می‌رود تا پایان سال میزان اشتغال افزایش یابد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.