نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی از پیگیری کم کاری‌ها در حوزه زیرساخت‌های حمل و نقلی سفر به مشهد در کمیسیون اصل۹۰ خبر داد و گفت: وزیر راه در خصوص اقدام‌های این وزارتخانه برای فراهم کردن امکانات زیرساختی ریلی، جاده‌ای و هوایی باید توضیح دهد.

توسعه امکانات حمل و نقلی مشهد روی میز اصل ۹۰!

به گزارش قدس خراسان، اینجا شهری است که هر ساله حدود ۹ برابر جمعیت ثابتش، جمعیت مسافر و موقتی دارد؛ مشهدالرضا(ع) که سال‌هاست به عنوان «پایتخت معنوی ایران» مفتخر شده، شهری ۳/۵ میلیونی است که دال مرکزی هویتش زیارت حضرت رضا(ع) است و بر اساس آمارهای اعلامی از سوی نهادهای متولی هر ساله پذیرای حدود ۳۰ میلیون زائر است.

زائرانی که با شوق زیارت امام مهربانی‌ها راهی این کلانشهر مذهبی با شهرت بین‌المللی می‌شوند و شهری که برای میزبانی شایسته و بایسته از این میهمانان عزیز مانند میزبانی نگران با دست خالی دست به کار می‌شود؛ موضوعی که بارها و بارها نگرانی و تأکید بزرگان شهر را برای پای کار آمدن امکانات ملی برای میزبانی شایسته از زائران تنها امام معصوم مدفون در ایران و ملجأ و مأوای شیعیان جهان برانگیخته است.

آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی، نماینده ولی ‌فقیه در خراسان ‌رضوی بارها با تأکید بر همین نکته درباره حضور زائران دهه پایانی صفر امسال گفت: با توجه به تقارن دو پیک زیارتی روزهای آخر شهریور و دهه پایانی ماه صفر، پیش‌بینی‌ها حکایت از حضور بیشتر زائران نسبت به سال‌های گذشته دارد که لازم است دستگاه‌های مختلف برنامه‌ریزی و تدارکات لازم برای میزبانی از جمعیت بالایی از زائران را در نظر بگیرند؛ تأمین حمل‌ و نقل کافی، نظارت بر قیمت‌ کالاها و خدمات آژانس‌های مسافرتی و توجه به برنامه‌های فرهنگی مناسب برای زائران نیز باید مورد تأکید مسئولان باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مروی، تولیت آستان قدس رضوی نیز چندی پیش با تأکید چندباره بر همین رویکرد اظهار کرد: دشمنان تلاش دارند از کمترین مشکلات در هر حوزه‌ای برای القای یأس و ناامیدی در جامعه استفاده کنند؛ از این رو مسئولان هر کدام به ‌سهم خود وظیفه دارند در حوزه‌های مختلف برای مردم و زائران هر چه در توان دارند انجام دهند و حضور چند میلیونی زائران در مشهد را فرصتی مغتنم برای خدمت‌رسانی بدانند و برای میزبانی شایسته از زائران دهه پایانی صفر لازم است همه دستگاه‌ها با تمام توان به ‌میدان بیایند.

«بی‌توجهی» مشهد را در آستانه شکنندگی قرار داده است

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار قدس خراسان با ذکر این نکته که مشهد یکی از نقاط کانونی است که افراد زیادی به مناسبت شهادت حضرت رضا(ع) و رحلت رسول گرامی اسلام(ص) در دهه پایانی صفر به آن سفر می‌کنند، یادآور می‌شود: مشهدالرضا(ع) در طول سال به مناسبت‌های ملی و مذهبی مختلف پذیرای ۳۰ میلیون زائر از اقصی نقاط ایران و جهان است، موضوعی که در هیچ نقطه‌ای از کشور وجود ندارد و لازم است امکانات رفاهی برای زائران فراهم شود.

حجت‌الاسلام نصرالله پژمان‌فر می‌گوید: در موضوع اربعین چند میلیون جمعیت همه ساله به سمت مرزهای مشترک ایران و عراق می‌روند و توقفی هم ندارند و این موضوع موجب پای کار آمدن همه امکانات ملی توسعه به ویژه در حوزه‌های حمل و نقلی شده اما در مورد مشهد و دهه آخر صفر این توجه انجام نشده است.

وی ادامه می‌دهد: هر ساله در این مناسبت چندین میلیون زائر ایرانی و خارجی می‌آیند و چند روز متوقف می‌شوند این موضوع به یک سری امکانات نیاز دارد که بتوانیم زیارت را که مهم‌ترین پشتوانه معنوی ما در کشور است، تقویت کنیم اما به ازای این نیازی که وجود دارد اقدام قابل دفاعی صورت نگرفته است.

نماینده مشهد در مجلس اظهار می‌کند: نهادهای متولی باید پاسخ دهند از زمانی که ظرفیت زائران مشهد ۱۵-۱۰ میلیون نفر بوده با ظرفیتی که امروز بالای ۳۰ میلیون رسیده امکانات هوایی ما چقدر توسعه پیدا کرده است؟ در بحث امکانات ریلی ما هنوز ریل پیش از انقلاب را استفاده می‌کنیم و در این سال‌ها حتی برقی شدن قطار را نتوانستیم به سرانجام برسانیم، باید تأسف بخوریم به وضعیت ساخت بزرگراه در استان خراسان رضوی و راه‌های منتهی به مشهد؛ این‌ها سبب می‌شود زائران ما نتوانند از خدمات مناسب در زیارت استفاده کنند. بابت این موضوع از وزارت راه پیگیر هستم و این را به عنوان یک پرسش از وزیر راه مطرح کردیم.

حجت‌الاسلام پژمان‌فر با بیان اینکه از کمیسیون اصل۹۰ هم موضوع را پیگیری می‌کنیم، متذکر می‌شود: وزیر راه در خصوص اقدام‌های این وزارتخانه برای فراهم کردن امکانات زیرساختی ریلی، جاده‌ای و هوایی باید توضیح دهد. انتظارمان هم از دولت آقای رئیسی این است نسبت به این موضوع به ویژه قطار سریع‌السیر مشهد تهران که بارها مورد تأکید رهبر معظم انقلاب هم بوده است توجه جدی داشته باشد، اما تاکنون هیچ اقدامی صورت نگرفته است!

وی تصریح می‌کند: این امکانات زیرساختی برای رفاه حال زائران هیچ وقت نمی‌تواند با منابع شهر مشهد و استان خراسان تأمین شود، منابع مشخص است و نسبت به جمعیت ثابت در نظر گرفته می‌شود، کدام شهر را داریم که در سال ۳۰ میلیون جمعیت در آن اقامت کنند و نیاز به خدمات داشته باشند؟ بی‌توجهی به این موضوع امروز مشهد را در آستانه شکنندگی قرار داده است؛ نمونه‌اش موضوع آب شرب مشهد است که تأمین آن تا انتهای شهریور در شرایط خیلی نگران کننده‌ای قرار دارد، در حوزه‌های دیگر هم به همین ترتیب مشهد را جدی نگرفتند و من انتظارم این است همان طور که اربعین را جدی گرفتیم، زیارت حضرت رضا(ع) هم به عنوان یک فرصت معنوی برای آحاد مردم جدی گرفته شود و امکانات آن فراهم شود.

بودجه محلی، ارائه خدمات ملی!

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، زیارت، گردشگری و رسانه شورای شهر مشهد نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما ضمن تأکید بر ظرفیت بالای مشهد در کنشگری‌های فرهنگی و اجتماعی در سطح ملی و بین‌المللی، متذکر می‌شود: تمام رویدادها و مراسم ملی مذهبی این شهر در مقیاس بین‌المللی است و اجرای آن حتماً و یقیناً در توان امکانات شهر به تنهایی نیست بنابراین مساعدت و همراهی تمام دستگاه‌های اجرایی را می‌طلبد.

حجت‌الاسلام حسن منصوریان ادامه می‌دهد: مجموعه مسائل متعددی برای حضور و میزبانی از زائران وجود دارد که این مسائل شامل مواردی مانند مسیرهای مواصلاتی، حمل و نقل آسان و ایمن و تغذیه و اسکان متناسب می‌شود و نیازمند مساعدت و همراهی از طرف دولت و دستگاه‌های اجرایی در سطح ملی است.

وی تصریح می‌کند: شهر مشهد مقدس بودجه محلی دارد ولی سطح ارائه خدمات آن ملی است و احتیاج به نگاه ویژه به مقوله زیارت در بودجه کشور دارد، ولی متأسفانه با وجود پیگیری‌های مستمر همچنان این گفتمان در بین دولتمردان و نمایندگان محترم مجلس جا نیفتاده و شاهد محرومیت آن هستیم.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، زیارت، گردشگری و رسانه شورای شهر مشهد در پایان اظهار امیدواری می‌کند تغییر در نگاه و رویه صورت پذیرد تا مشهد به جایگاه اصلی خود به عنوان شهر زائرپذیر برگردد.

انتظار می‌رود همان‌ گونه که در راهپیمایی اربعین همه امکانات ملی و حتی بین‌المللی برای برگزاری این رویداد بزرگ مردمی بسیج می‌شود و خدمات ویژه دولتی از تأمین اتوبوس و وسایل حمل ‌و نقل عمومی و تعیین نرخ بلیت‌ها ‌تا پیش‌بینی پارکینگ‌های مرزی و مهیا کردن فضای ویژه برای زائران پیاده برای آن تدارک دیده می‌شود، در موضوع دهه پایانی صفر نیز در سطح ملی امکانات و زیرساخت‌های رفاهی، امور حمل‌ونقل، مسائل اسکان و مقررات ویژه برای رفاه حال زائران بسیج شوند تا شرایط بهتری برای برگزاری هر چه باشکوه‌تر مراسم دهه پایانی صفر در مشهد نیز مهیا شود و توجه دولت به این موضوع صرفاً به تشکیل جلسات کارگروه ملی زیارت و تیتر خبرها ختم نشود!

خبرنگار: معصومه مؤمنیان

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.